Gå til innhold

Hvordan startet overgangsalderen hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var du da du merket de første tegnene, hvilke tegn hadde du da og merket du noen endringer på mensen? Kom den f.els oftere eller forsinket, varte den kortere eller lengre?

Takk for svar!

Anonymkode: f94c8...b93

Skrevet

Jeg var 50 da det startet med uregelmessigheter i menstruasjonen, den kom å bli for å si det slik, og sluttet ikke på noe over en mnd, så forsvant den helt i 3 mnd, for så tilbake, hadde mer menstruasjon i antall dager enn normalt det neste 6-12 mnd sånn ca, før den forsvant helt. Midt oppi det kom også hetetoktene, og de har jeg nå 3 år etter også

Anonymkode: 1a1d9...a06

Skrevet

Jeg var 49 da uregelmessige menstruasjoner startet. De kom helt tilfeldig, og varte fra 2 til 10 dager av gangen. Varierte også i styrke. Sluttet helt da jeg var 50. 

Har ikke hatt hetetokter, men humørsvingninger. Føler meg også trøttere og mer ukonsentrert enn tidligere. Tok derfor en beslutning å begynne på hormontilskudd nå.

Anonymkode: 23b33...c8f

Skrevet

Takk for svar! Er det andre her som har innspill så bare kom med de.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg noen ganger opplever å være varm om natten. Ikke kokt men bare litt varmere enn vanlig, slik at det blir bedre av å sove med mindre klær på. Er dette hetetokter eller vil disse føles mer voldsomt? Har dessuten opplevd 2 ganger på kort tid nå, at mensen som vanligvis kun varierer med max 5 dager har vært opptil 1 uke forsinket og denne gangen varte den 3-4 dager lengre enn normalt. 
Kan dette være tegn på overgangsalder? (Jeg er 41 år).

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Er det andre her som har innspill så bare kom med de.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg noen ganger opplever å være varm om natten. Ikke kokt men bare litt varmere enn vanlig, slik at det blir bedre av å sove med mindre klær på. Er dette hetetokter eller vil disse føles mer voldsomt? Har dessuten opplevd 2 ganger på kort tid nå, at mensen som vanligvis kun varierer med max 5 dager har vært opptil 1 uke forsinket og denne gangen varte den 3-4 dager lengre enn normalt. 
Kan dette være tegn på overgangsalder? (Jeg er 41 år).

Du er yngre enn det som er vanlig, men det kan selvsagt være overgangsalderen. Dette kan legen din finne ut av ved en enkel blodprøve. Jeg fikk sjekket det hos legen og fikk vite at jeg var i overgangsalder. 

Når det gjelder hetetokter, tror jeg det føles som om temperaturen skrus fort opp, slik at du svetter og blir utilpass. Tror det føles voldsomt, men sikkert individuelle forskjeller også her.

Ta en prat med legen din. Det finnes hjelp hvis du har begynt overgangsalderen.

Anonymkode: 23b33...c8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg merket ikke noenting, bortsett fra at mensen ble uregelmessig. Den ble også mer og mer sparsom, for så å stoppe helt. Har aldri hatt hetetokter eller annet ubehag.

Anonymkode: 2640e...8c3

Skrevet

Jeg er 50. Menstruasjonen ble kraftigere da jeg var ca 48. Så forsvant den plutselig da jeg var 49. Jeg har noen hetetokter, og er generelt varmere både på dagen og natten. Tynnere hår. Dårligere humør. Absolutt en midtlivskrise :( 

Anonymkode: bf990...172

Skrevet

Hos meg var menstruasjonen borte i ca 6 mnd før den kom tilbake med en litt kraftig blødning. Nå har jeg hatt en menstruasjon med liten blødning. Merker ingen hetetokter bare bittelitt varm om natten. Og trøtthet.

Anonymkode: 90dc4...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...