Gå til innhold

Atopisk eksem

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Agrosan er en hudkrem med bivoks og eucalyptusolje, bla.Vi bestillte den fra noe som heter Den Lille Hudlege.Send en PM så kan du få adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atopiker-mamma

Vi fikk også Hydrokortisonkrem av spesialisten vi var til, men han var veldig klar på at den er til nødstilfeller! Må man ha det på, så må man, men så lite som mulig og så få dager som mulig. Kortisonkrem er bra, men i veldig små doser. huden blir ødelagt ved utstrakt bruk, ihvertfall i følge legen som vi var hos (og som jeg har veldig stor tiltro til!).

Vi har som sagt klart å holde det tilbake med vanlig fuktighetskrem uten parfyme. Det som hjalp oss til å begynne med, da vesla bare var 2,5-3 mnd. var at jeg kuttet alt som kunne være iriterende på huden (de nevnte irritantene). Da gikk eksemen kraftig tilbake, og jeg kunne begynne og spise (nesten) normalt igjen.

Vår lille ble allergitestet da hun var ca. 3 mnd. (ingen utslag), men legen sa at det ikke trengte å være korrekt svar som kom, da mye endres på små barn. Nå ble hun testet på nytt i en alder av 19 mnd, og har fortsatt ingen kjente allergier. Dessverre er dette noe som må gjøres ca. 1 gang i året/hvert annet år, og det var ikke gøy å se henne bli stukket 13 ganger, uten at hun klarer å forstå hvorfor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tari i.i
Hei!

Dette fikk datteren min også i samme alder, og nå er det borte! Veldig mange barn vokser det av seg - og datteren min er nå 13 md. Jeg har bare brukt en krem som heter ADERMA EXOMEGA FACE & BODY CREAM 200ML, som kjøpes på Apoteket. Merket bedring etter 4-5 dager, og har smurt to ganger om dagen.

Denne kremen er super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et voksent allergibarn, og har prøvd mye av kremer og behandlinger. Jeg advarer også mot kortison, min hud er ødelagt av det. Nå er jeg helt fin, hvis jeg ikke spiser overdose av sitrus eller nøtter, da kan jeg få et lite utbrudd. Det som reddet meg er en Zyrtec-pille om dagen. Det er kløstillende - og dermed utvikler ikke eksemet seg. Jeg merker det utpå dagen at jeg begynner å klø hvis jeg har glemt å ta zyrtec. Jeg vet ikke om zyrtec gis til barn, tenkte jeg bare ville nevne det. (Jeg får zyrtec på resept, ellers er det veldig dyrt.) Hvis det er voksne som sliter med dette, ville jeg prøvd med en pakke reseptfri Zyrtec. For barn bør man vel snakke med lege før man prøver.

Ellers vet jeg at soneterapi er prøvd med hell på barn.

Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk flytende Zyrtec til lillemann. Det hjalp godt mot kløen og det virket som om han sov bedre på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Jeg er -veldig- kontaktallergisk, jeg kan f.eks. ikke være i nærheten av tastaturet mitt med underarmene, og helst ikke berøre mobil, skjerm, mus osv. med annet enn håndflatene. Jeg tåler ikke parkett, gummi, kvae, noe som helst av bandasjer o.l., tåler ikke antibaktrielle salver/kremer, ikke ting som pyrisept, absolutt ikke nikkel osv. Mye, mye mer. Får utbrudd av alt dette.

I tillegg er det en del mat jeg er allergisk (og intollerant) mot, og dette får jeg gjerne hissige utbrudd av :-s

Kan ikke ta Zyrtex, iom. at jeg er allergisk mot det aller meste av medisiner, pga. div. tilsetningsstoffer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare komme med et innlegg:

Min eldste sønn (ti år)har hatt atopisk eksem siden han var liten og vi har brukt de sterkeste kortisonsalver/kremer, vi har badet han i spesielle badevann og vi har vært i syden minsts fire uker hvert år pga dette.

Han har tilogmed prøvd ut kortisonsalver som ikke er godkjent i Norge, nettopp fordi han har vært så plaget. Dette har gått veldig utover skolen og skolen har ment at vi ikke har tatt dette alvorlig.

Det er nettopp det vi har gjort, men det sier litt om hvor plaget han har vært.

I fjor vinter da han var på det verste, var vi veldig fortvila. Vi endte opp med alternativ medisin hvor vi ble anbefalt UDO`S CHOICE olje to ss to ganger pr dag den første tiden. Kombinert med MIVI TOTAL 1ss to ganger pr dag.

Hvis dette ikke fungerte skulle det bestilles en kinesisk te på resept fra England og vi skulle ta akupunktur.

Etter og ha brukt oljen og MIVI TOTAL i tre uker, så var alle eksemen borte og siden har han nesten ikke hatt eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte og skrive at kortison gjør huden veldig tynn, slik at vår sønn blir lyserosa i sola, der han er blitt smurt med kortison. Kortison er ikke bra for huden og leger anbefaler at man kun bruker det i ytterste nød.

Finn en god krem, ikke for fet, men som trekker godt inn og som VIRKER!

Vask tøyet i NØYTRAL vaskemiddel og skyllemiddel.

Bruk helst bomull inntill kroppen og ikke for tette/trange klær.

Ikke bad for ofte og bruk nøytrale såper/oljer i vannet.

Vær obs på mat. E-stoffer i maten, fargestoffer og krydder kan gjøre det verre.

Klorvann kan gjøre eksem verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...