Gå til innhold

Atopisk eksem

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Babygutten min på 2,5 mnd har fått atopisk eksem :(

Det startet som et forferdelig utbrudd i hele ansiktet. Ansiktet var som et krater med væskende sår. Dette ble behandlet med Kenacutan krem (resept) og nå vedlikehold med Hydrokortison krem.

Da jeg var til hudlegen, hadde han det kun i ansiktet. Nå har han fått masse utslett/eksem på armene og overkroppen. Hva gjør jeg med dette?

Noen som har erfaring og gode råd med dette, og kan dele den med meg?

På forhånd tusen takk! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette fikk datteren min også i samme alder, og nå er det borte! Veldig mange barn vokser det av seg - og datteren min er nå 13 md. Jeg har bare brukt en krem som heter ADERMA EXOMEGA FACE & BODY CREAM 200ML, som kjøpes på Apoteket. Merket bedring etter 4-5 dager, og har smurt to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, stakkars!

Min søster var veldig plaget med dette da hun var liten. Forsåvidt ennå, for hun er 14 nå og huden på kinnene er rødspraglete etter kortisonbruken. Mamma har hele tiden prøvd å bruke så lite kortisonkrem som mulig, den er jo vanvittig sterk og ødelegger rett og slett hunden for hele livet.

Du må prøve å oppsøke en hudlege som er spesialist på barn. Få behandlet dette på best mulig måte så snart som mulig.

A-creme som kjøpes på helsekost er det beste alternativet ved siden av resept-kremene, ellers vet jeg desverre ikke så mye om dette. Vet at mamma har prøvd endel alternativ behandling som homeopati med godt hell, men kjenner ikke nok til detaljene til at jeg kan si noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest atopiker-mamma

Hei!

Datteren vår på 19 mnd. har det også, helt siden fødselen. Den første perioden ble ganske hard for oss alle, spesielt siden de satte meg på kur for at morsmelken skulle være fri for allergener. Etter noen mnd. kom vi til en spesialist, og dette er kort fortalt det han sa til oss:

1. Ofte kommer eksemen av en eller annen form for allergi (f. eks mot mat), eller at barnet er for varmt.

2. Kle barnet lett, helst i lyse bommulsklær (mørke kan ha fargestoffer de reagerer på). La dem ikke bli for varm (dyne er utelukket på småen vår nå om sommeren, kun pyamas og bleie).

3. Ikke bad dem for ofte, max. hver 2.-3. dag

4. hold huden myk med hudkrem og oljer. Men vær forsiktig med bruk av fete kremer og oljer når de har masse utslett! (som legen sa, husk hvor vondt det er å få olje i et sår, hvis du skjærer deg når du lager mat). Selv bruker vi Repair fra Locobase i fjeset på henne, + vanlig hudkrem (samme merke) på kroppen, dessuten en badeolje fra Aco. Det er egentlig litt likegyldig hva slags merke det er, bare den er bra. Be dem anbefale noe på apoteket. Men IKKE bruk Natusan, og det må være uten parfyme og fargestoffer. Unngå bruk av såpe (vi bruker ikke såpe på duken når vi skifter bleie, bare vann, samme når hun bader. Små barn blir ikke skitten i den forstand, det holder helt fint med rent vann). Unngå våtservietter.

5. Hvis du ammer, bør du unngå såkalte irritanter som kan gi en slags allergisk reaksjon (som igjen gir utslett). Disse er (håper jeg husker alle..) Nøtter, sitrus (spesielt slikt som appelsinjuice), tomat (spesielt purè + ketchup), sjokolade, sterke krydder. Dersom barnet får vanlig mat, så må det unngås at barnet får for mye av dette i maten sin (med tanke på når han blir større).

Dette har vi fulgt, og datteren vår har nesten ikke noe utslett nå, kun litt tørr hud i pannen.

En annen ting som er verd å legge merke til er at atopikere ofte får luftveisinfeksjoner (er mye forkjølet). Vi var til spesialist igjen for et par dager siden, og fikk fastslått at vesla vår har astma. Astma er nært knyttet til Atopisk eksem.

Les gjerne mer på barnelegesenteret.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min datter på 15 mnd er også veldig plaget av dette.. Hun har det over hele kroppen,men nå har vi endelig fått en lege som har tatt dette på alvor. Vi fikk Betnovat (resept) som vi kun bruker på de værste stedene, ellers på kroppen bruker vi Mildison (resept) og som fuktighetskrem bruker vi Locobase Repair. I badevannet bruker vi en olje som heter Balneum Hermal,som fåes kjøpt på apotek, å denne er vi veldig fornøyd med! Ellers bruker vi Eurax som er kløstillende.

Dette fungerer for oss, å er så glad at vi endelig har finni noe som virker! :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange gode svar!

I løpet av natten har eksemet/utslettet forverret seg betraktelig. Men jeg er litt usikker på om dette virkelig er bare atopisk eksem. Kanskje en allergisk reaksjon i tillegg? Huden er rødnuppete og rødflammet over store deler av overkroppen, spesielt ryggen. Og det har tydeligvis klødd mye for stakkars liten i natt :(

Skal til lege om en stund. Vil at han skal se på han. Ikke minst lurer jeg på om det er noe å få for kløen om natta. har hørt om antihistamin, men vet ikke om det kan gis til babyer.

Atopiker mamma gav meg litt hakeslepp på punkt 5 :o

Jeg fullammer jo. Det blir visst diett heretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atopiker-mamma

Ikke få panikk over punkt 5, bare ikke overdriv inntaket av tingene! Selv kuttet jeg dem helt ut i ca. 14 dager, eksemet roet seg veldig, så begynte jeg forsiktig å spise en og en ting igjen. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte kutte ut appelsin-juice og tropisk nektar, men kunne spise alt det andre (uten å overdrive på tomat-purê, kun mat med det ca. 1 gang i uken).

Høres ut som småen din kanskje har fått elveblest i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Ikke bruk kortison. Gjør deg den tjenesten og kast den salven så langt vekk du får den. Dersom en lege også sier at "dette vokser de av seg", så stå på ditt og krev behandling.

Jeg ble født med atopisk eksem. Først var det bare ørene mine som sprakk, men så ble det verre. Jeg har/hadde eksem over hele armene, på halsen/nakken, i ansiktet, bak knærne, nederst på leggene, ved puppene og på ryggen. Alt allmenn-legen gjorde var å gi med mer kortison. Til jeg en dag i en alder av 18 -grein- meg til å få komme til hudlege.

Det første denne hudlegen gjorde, var å skrive et langt, sint brev til legekontoret jeg brukte da, om hvor mye feilaktig behandling med kortison har skadet med. Huden på armene mine er helt ødlagt; på innsiden av albuen har jeg helt brun, ruglete hud. Denne huden er så ødlagt, at det er umulig å ta blodprøver på meg, fordi de ikke klarer å nå venene. Huden på halsen er også slik. Huden ellers har blitt så tynn og rar, at den alltid ser fiskeskjellsaktig ut. Alt dette pga. kortisonen.

Av hudlegen ble jeg allergitestet, og fant alle de tingene jeg er kontaktallergisk mot. I tillegg fikk jeg en salve som heter Flutivate. Flutivate er en av de sterkeste salvene mot psoriasis, eksem og andre hudlidelser. Denne tar bort eksemen min i løpet av to dager (4 påsmurninger). Den skal -ikke- brukes mye, og for vedlikehold -maks- 2 ganger pr. uke (den andre doseringen er for akuttbehandling). Denne har hjulpet meg så utrolig mye; i dag er jeg eksemfri (med mindre jeg roter meg borti noe jeg ikke tåler).

Men, krev noe annet en kortison. Kortison er ikke bra. Krev lysbehandling og lignende, evt. flutivate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er Flutivate fin, men den er også et kortisonpreparat...

Hold huden myk, bruk de sterke reseptkremene kun ved kraftige utbrudd, og bare i perioder (aldri mer enn 2 uker av agngen), deretter bare et par ganger i uken.

Lær av legen eller på apoteket hvilken som er sterkest dersom dere får resept på flere typer krem.

Bruk badeolje, og noe av det viktigste: BRUK GODE FUKTIGHETSKREMER OGSÅ I DE GODE PERIODENE, dette hindrer/utsetter videre utbrudd.

Aderma Exomega er en av de absolutt beste kremene jeg har sett til denne bruken, finnes også som badeolje og dusjolje. A-creme, som også var nevnt her, blir fetere og kan gjøre at huden puster dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk samme råd som Atopiker-mamman,i tillegg til at de helst ikke skal ha ull rett på huden. Ingen kortisonpreparter skal brukes dersom huden er sprukket og sår.

Ingen av legen eller hudlegens råd fungerte hos oss,til vi prøvde AgrOsan. Da fikk vi bukt med det og han har ikke hatt noe eksem siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen nevnt at du ikke skal bruke parfymerte vaskemiddler på klær, håndklær, sengetøy og tepper til den lille - og helst ikke på resten av dere heller? Unngå også parfyme og annet med sterke lukter på deg selv når det blir mye bæring og babyens ansikt i halsgropen......

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 unger hadde veldig mye eksem når de var små.

Fant omsider ut at de hadde nokså kraftig MELKEALLERGI som nok var hovedårsaken til de kraftige utbruddene. Den ene fikk også noen kraftige astmaanfall så det var full fart til sjukehuset. Mye luftveisinfeksjoner osv.

Altså all mat med kumelk måtte kuttes, også det jeg spiste under ammingen. Og da var det ikke mye igjen...som jeg kunne spise altså. Rene slankekuren....

Men nå har ungene nesten vokst av seg eksemen og astmaen er nesten borte. Locoid (?) tror jeg en salve het som jeg fikk på resept og var supergod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LoisLane

Jeg har tre atopikere. De to yngste har også allergier (hund, katt, egg, nøtter, pollen), den eldste og yngste har (hatt) astma, men kun ved forkjølelse. De to eldste har vokst av seg det meste, men yngstemann plages mye ennå og klør mye om natten.

Jeg er oppgitt over hvor vanskelig det er å komme til hudlege! Gang på gang har jeg vært hos fastlegen med barna, og fått nye respeter på kotisonpreparater. Det sies at de ikke ødelegger huden, men jeg ser at vår yngste har fått "tynn" og ødelagt hud på hender og knær.

Vår erfaring er at vanlige fete kremer hjelper best. Har ikke noe spesielt god erfaring med Aderma Exomega. Smøre ofte for å holde huden myk, bade sjelden (og med olje i vannet). Men de blir utrolig lei av smøringen etterhvert, åtteåringen min gråter av sinne når han får den ubehagelige, fete kremen på seg. Derfor har jeg ofte smurt dem like etter at de har sovnet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
Vel er Flutivate fin' date=' men den er også et kortisonpreparat...[/quote']

Hvor finner du kortisonen i Flutivate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder Flutikasonpropionat, som er en gruppe 3 kortisonstoff, dvs en type av den nest sterkeste kortison som brukes på huden. Vanlig hydrokortison er en gruppe 1 kortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Formosiss

Ah. Ok.

Men det er fortsatt STOR forskjell på hydrokortisonsalve som legen ber deg smøre på 3 ganger pr. dag i 3 måneder, og en salve man kan smøre på 2 ganger på en måned og være kvitt eksemen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at jeg fikk så stor respons på innlegget mitt!

Babyen min har fått elveblest i tillegg ja, som atopiker-mamma antok. Heldigvis har vi fått Phenamin til han for kløen. Det hjelper ihvertfall godt første halvdel av natta.

Blir litt oppgitt av for/mot Kortison :roll:

Vi ble henvist til hudlege. Han gav oss Kenacutan til de værste områdene. Da var jo ansiktet fullt av væskende sår (Altså ble den brukt på sprukken sår hud). Den hjalp veldig godt, og han var nesten fin etter 3-4 dager. Men hudlegen sa også følgende, at jeg måtte bruke vanlig Hydrokortison krem på han nesten hver dag for å hindre nye utbrudd! Hvis jeg var heldig, kunne det hende det holdt med 3 ganger i uka. Han påsto at denne reseptfrie kremen ikke er farlig. Jeg ønsker selvsagt ikke å benytte den mer enn nødvendig. Desverre ser jeg at eksemen begynner å komme i ansikten med en gang jeg prøver en dag uten :roll:

Delfia, hva er AgrOsan?

Legen jeg var til sist nå mener han er for liten til å bli allergitestet. Men det skal selvsagt skje etterhvert hvis det fortsetter slik.

Stakkars små som blir utsatt for dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi ønsker å heller bruke de sterke kremene i en kort periode når et utbrudd er der, og deretter bruke så lite som mulig av de i bedre perioder :-)

NB! Husk fuktighetskremen alltid på atopisk hud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Stemmer! Godt vi er enige.

Jeg brukte min Flutivate i går kveld, fordi jeg fikk et stort utrbrudd på armen; i dag er det helt under kontroll igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...