Gå til innhold

Er det noen egenskaper man bør ha for å være foreldre til mange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man sammenligner med foreldre som bare har 1-2 barn, burde man ha spesielt enestående omsorgskompetanse for å mestre foreldrerollen med mange barn? Hvordan bør man være som person for å være en god forelder til mange barn? 

Anonymkode: 40f3f...fa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tålmodig og lite behov for egentid/ venninne/kompiskvelder.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg tror man bør ha egenskapen at man ikke så lett lar seg stresse eller overvelde. Da tror jeg det går bedre om man har mange barn å ta seg av. Også bør man være flink til å delegere oppgaver i flokken etterhvert som de blir gamle nok, så man ikke blir overarbeidet som mor/far.

PS! Man bør også ha i bakhodet at det kanskje ikke alltid er like enkelt å skaffe villige barnevakter til fem-seks-sju unger, som det er til en eller to....så kjærestekvelder kan det bli mangel på inntil eldstebarnet kan være barnevakt for sine søsken en kveld 😛 

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

Tror man må være den typen person som får energi av at det er mye liv og røre. Kjenner flere sånne, de er på sitt mest tilfredse når det koker litt rundt dem og huset er fullt av levende vesener. Jeg har en bror og svigerinne som er av den typen, de venter nå barn nummer fire og har i tillegg to hunder. 

Jeg er motsatt, jeg har alltid fått energi av å trekke meg tilbake og være i ro og fred. Ikke minst ha det ryddig rundt meg. Kan absolutt stortrives i sosiale lag med slekt og venner, men da vet jeg at jeg har en relativt rolig leilighet å komme hjem til etterpå. Samboer er likedan, derfor har vi valgt å få kun et barn, i hvert fall foreløpig. 

Anonymkode: 59ad4...c5e

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, Million skrev:

Jeg tror man bør ha egenskapen at man ikke så lett lar seg stresse eller overvelde. Da tror jeg det går bedre om man har mange barn å ta seg av. Også bør man være flink til å delegere oppgaver i flokken etterhvert som de blir gamle nok, så man ikke blir overarbeidet som mor/far.

PS! Man bør også ha i bakhodet at det kanskje ikke alltid er like enkelt å skaffe villige barnevakter til fem-seks-sju unger, som det er til en eller to....så kjærestekvelder kan det bli mangel på inntil eldstebarnet kan være barnevakt for sine søsken en kveld 😛 

Enig i dette, bortsett fra at kjærestekvelder er det jo flust av når ungene sover kl 20. ❤️

Anonymkode: 2652b...418

• Liker 1
Skrevet

Så rik at man ikke trenger å jobbe og der penger ikke er et problem. man vil aldri møte alle barnas emosjonelle behov dersom man har veldig mange. Barna vil bare være en i mengden og vil ikke føle seg sett og hørt som individ

Anonymkode: 8de7b...064

• Liker 2
Skrevet

Man bør være veldig tålmodig, og ikke ha et stort behov for egentid. Hilsen trebarnsmor, som kjenner det skorter på begge deler 😅 

Anonymkode: 28966...aff

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette, bortsett fra at kjærestekvelder er det jo flust av når ungene sover kl 20. ❤️

Men som mor til seks kan jeg dessverre berette at med mange barn er aldersspennet gjerne stort nok til at de yngste trenger barnevakt lenge etter at de eldste har begynt å okkupere stua til langt på kveld :lol:

Vi lever greit med det, men hadde vi hatt stort behov for alenetid og partid hadde vi nok slitt.

Anonymkode: 99b54...db7

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte kjærestekvelder som i å gå ut en tur på kino, gå på restaurant sammen, reise på en overnattingstur og slike ting. Komme seg litt ut av heimen og vekk fra plikter og unger for noen timer :- )

De fleste har vel ikke "kjærestetid" når ungene endelig er i seng, har jeg inntrykk av. Da er det vel tjue små og store gjøremål som bør gjøres før man stuper i seng selv, klesvask, oppvask, rydding, sortere og brette klær, forberede matpakker og antrekk til neste dag osv.

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, Million skrev:

Jeg tenkte kjærestekvelder som i å gå ut en tur på kino, gå på restaurant sammen, reise på en overnattingstur og slike ting. Komme seg litt ut av heimen og vekk fra plikter og unger for noen timer :- )

De fleste har vel ikke "kjærestetid" når ungene endelig er i seng, har jeg inntrykk av. Da er det vel tjue små og store gjøremål som bør gjøres før man stuper i seng selv, klesvask, oppvask, rydding, sortere og brette klær, forberede matpakker og antrekk til neste dag osv.

Har ikke seks barn men tre barn. Så kan bare uttale meg om det. (Ser TS definerer «mange barn» som mer enn to, så derfor slang jeg meg på. Selv om jeg synes tre barn ikke er spesielt mange.) 

Vi prioriterer å få gjort husarbeid etc mens ungene er våkne og kjærestetid når ungene er lagt. Det funker forøvrig veldig fint med barnevakt når ungene sover, det knapt jobb for dem å bare være tilstede i huset mens vi er på kino eller restaurant. Anbefales! :) 

Skrevet

Jeg har 3 barn i alderen 10-20 år. Jeg elsker barn og ønsket meg mange. Jeg liker «redebyggeaktiviter» og «husmorgreier» med barna. Man bør vel kanskje ikke være en superegoist med veldig mange tidkrevende hobbyer. 

Også greit å ha god økonomi.

Anonymkode: 86492...e8b

• Liker 1
Skrevet

Greit å være tålmodig, rolig, avslappet og at man ikke lar seg stresse av småting.

En kommentar jeg får ofte er at jeg er så utrolig rolig og avbalansert selv om ting koker, både hjemme og i jobbsammenheng.
Og folk kommenterer at de ser at roen smitter over på ungene.

Jeg har faktisk aldri følt det som stressende med 8  barn. Jeg har 9 nå, men siden de eldste er flyttet ut så har jeg aldri hatt mer enn 8 boende hjemme samtidig.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 3 barn i alderen 10-20 år. Jeg elsker barn og ønsket meg mange. Jeg liker «redebyggeaktiviter» og «husmorgreier» med barna. Man bør vel kanskje ikke være en superegoist med veldig mange tidkrevende hobbyer. 

Også greit å ha god økonomi.

Anonymkode: 86492...e8b

Ser du på 3 barn som mange?😳

Anonymkode: a8bab...ff9

Skrevet

Jeg har 8 søsken 😄 mamma er ekstremt tålmodig, og vi vokste opp på bygda med stor hage. Hadde ikke funka i leilighet uten mulighet til å sende ut hele hurven for å leke. 

Anonymkode: 61be5...683

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungene sover ikke klokka 20 om man har 4-6 stykker. Den eldste er så stor at hun/han sover 21.00-21.30 og minste og nest minste våkner gjerne litt i rykk og napp i kvellinga. I tillegg pleier det være et «par» ting som må gjøres i den tiden.. Som husarbeid, gjøre klar barnehagesekker, tursekker på skolen for de minste skolebarna, sjekke at gymtøy/badetøy er rent ++ et par ting til😅 

Anonymkode: a24dd...ff2

• Liker 3
Skrevet

Enig i at man bør være typen som får energi av å være rundt mange mennesker. For det er jo ikke bare ens egne barn med alle barnas venner, ulike klubber-aktiviteter, foreldre +++. Man kan (bør) ikke være typen som må ha masse egentid for å lade batteriene, for hvordan skal man få tid til det? Helgene går i åresvis med til barnas ulike aktiviteter og feriene til cuper ol.

Jeg har forresten selv bare et barn, men har flere nære venninner med mange barn. De trivest stort sett godt med det. Og det aller viktigste er vel kanskje og være et bra team sammen med barnas far?

Skrevet

Takle å leve i kaos, takle støy, lite egentid

= jeg er totalt uegnet for å ha mange barn 

Skrevet

I fylket her jeg bor så er det mange Smihts venner. Alle de voksne jeg kjenner som har vokst opp i disse storfamiliene har hatet oppveksten sin. Da de var gamle nok til å flytte ut, så somlet de ikke lenge. En mann fikk tre barn, mens de andre jeg kjenner har stort sett en eller to hver. De vil på ingen måte la egne barn vokse opp i storfamilier selv uten religion. Alle har selvfølgelig forlatt Smiths venner.
Å ha mange søsken er ikke barnas drøm, men et valg foreldre gjør for barna sine. Siden barn stort sett er lojale mot foreldrene sine, så sier barna sjelden noe negativt til dem.
Jeg kan forstå at å vokse opp med mange søsken kan være fint, men når en blir ungdom, så får en jo aldri fred for de yngre i flokken. Tror flere foreldre burde tenke seg om før de får mange barn.

Anonymkode: 3d47a...85d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I fylket her jeg bor så er det mange Smihts venner. Alle de voksne jeg kjenner som har vokst opp i disse storfamiliene har hatet oppveksten sin. Da de var gamle nok til å flytte ut, så somlet de ikke lenge. En mann fikk tre barn, mens de andre jeg kjenner har stort sett en eller to hver. De vil på ingen måte la egne barn vokse opp i storfamilier selv uten religion. Alle har selvfølgelig forlatt Smiths venner.
Å ha mange søsken er ikke barnas drøm, men et valg foreldre gjør for barna sine. Siden barn stort sett er lojale mot foreldrene sine, så sier barna sjelden noe negativt til dem.
Jeg kan forstå at å vokse opp med mange søsken kan være fint, men når en blir ungdom, så får en jo aldri fred for de yngre i flokken. Tror flere foreldre burde tenke seg om før de får mange barn.

Anonymkode: 3d47a...85d

Nå synes jeg du svartmalte det litt vel mye? Smiths venner har jo og ofte 7-9 barn. Stor forskjell på det og 4-5 barn? Vet ikke hva TS definerer som «mange barn»? Jeg selv tenker fra 4.

• Liker 1
Skrevet

Enda større sans for humor, delegeringsevne, være flinkere til å la barne gjøre ting selv, være flinkere til å nyte 5 minutters stillhet, være flinkere til å ikke ha mange ting. 

Nå har jeg ikke hatt mer enn fire av dem under samme tak samtidig, da de er i alderen 4-27.. 

Anonymkode: ea1d4...81c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...