Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Oi! 
Ja men da legger jeg meg flat. Da er det voldtekt da. Retten bestemmer! 

Anonymkode: ded41...636

Riktig nok ikke i Norge. Jeg har forståelse for hvorfor det går under voldtekt, selv om det ikke er direkte voldtekt. 

Skrevet

Jeg tenker i alle fall at det er et veldig alvorlig overgrep. Å "lure" barn på noen synes jeg er en forferdelig handling, og det vil jo kunne få enorme konsekvenser for alle involverte. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 22.2.2020 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Om hun sier ja til sex med kondom men han tar den av uten at hun vet det eller han stikker hull i kondomen med nål. Voldtekt eller ikke?

Hvis hun sier hun går på prevensjon og han sier ja til sex uten kondom men hun går ikke på prevensjon. Voldtekt eller ikke?

Anonymkode: 43982...804

Nr.1 burde uten tvil vært straffbart, men slik voldtektsbestemmelsen er formulert per dags dato vil den nok ikke komme til anvendelse. Kan ikke huske problemstillingen har vært oppe i norske domstoler.

Meg bekjent så er heller ikke problemstillingen drøftet i forarbeidene til den nye straffeloven, så det å ta av kondomet vil neppe heller bli rammet av mildere bestemmelser som f.eks. regulerer seksuell handling uten samtykke.

Dommen fra Sveits er 👍

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
14 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg tenker i alle fall at det er et veldig alvorlig overgrep. Å "lure" barn på noen synes jeg er en forferdelig handling, og det vil jo kunne få enorme konsekvenser for alle involverte. 

Juridisk abort vil kunne løse store deler av dette problemet.. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Det vil løse det økonomiske for faren, og kanskje gjøre slik adferd mindre attraktivt. Samtidig vil de ikke løse problemet for barnet eller de andre traumene en som har blitt utsatt for dette kan oppleve. 

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, herzeleid skrev:

6 minutter siden, herzeleid skrev:

Det vil løse det økonomiske for faren, og kanskje gjøre slik adferd mindre attraktivt. Samtidig vil de ikke løse problemet for barnet eller de andre traumene en som har blitt utsatt for dette kan oppleve. 

Du sidestiller virkelig dette med alvorlig overgrep og traumer? Kondomen kunne likeså sprekke, man kan også bli gravid på andre prevensjonsmidler. En konsekvens av å ha sex er jo å bli gravid med mindre en er sterilisert. 

Jævlig dårlig og råtten gjort, ja. Men man får ikke traumer av det ei heller er det et alvorlig overgrep. 

Anonymkode: ff465...44c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sidestiller virkelig dette med alvorlig overgrep og traumer? Kondomen kunne likeså sprekke, man kan også bli gravid på andre prevensjonsmidler. En konsekvens av å ha sex er jo å bli gravid med mindre en er sterilisert. 

Jævlig dårlig og råtten gjort, ja. Men man får ikke traumer av det ei heller er det et alvorlig overgrep. 

Ja jeg sier at det å "lure" på noen barn mot deres vilje er et alvorlig overgrep. Det er tross alt snakk om noe som for mange vil være så enormt viktig og ha så enorme konsekvenser for resten av livet at det å med overlegg lure dette på noen i mine øyne er et alvorlig overgrep. For ikke å snakke om at en også lurer på noen en smitterisiko, om en eksempelvis har laget hull i kondom.

At dette kan medføre traumer virker helt åpenbart. Det er et enormt tillitsbrudd, og belastningen ved å ufrivillig få barn med en person som har utsatt en for dette vil selvfølgelig kunne være tilsvarende. 

https://sml.snl.no/traume

• Liker 5
Skrevet

Uavhengig av hvorvidt det er voldtekt (definisjonen har blitt endret i løpet av 2000-tallet tror jeg), er dette alvorlig overgrep. Man har jo ikke sagt ja til det som faktisk skjer.

Anonymkode: 92231...3d3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja jeg sier at det å "lure" på noen barn mot deres vilje er et alvorlig overgrep. Det er tross alt snakk om noe som for mange vil være så enormt viktig og ha så enorme konsekvenser for resten av livet at det å med overlegg lure dette på noen i mine øyne er et alvorlig overgrep. For ikke å snakke om at en også lurer på noen en smitterisiko, om en eksempelvis har laget hull i kondom.

At dette kan medføre traumer virker helt åpenbart. Det er et enormt tillitsbrudd, og belastningen ved å ufrivillig få barn med en person som har utsatt en for dette vil selvfølgelig kunne være tilsvarende. 

https://sml.snl.no/traume

Du mener det virkelig er en traume? Linken du la ved er svært mangelfull. Du burde virkelig lese deg opp på disse temaene før du slenger ut sånne ting. 

"Fakta om traumeTraumelidelser er et vidt begrep. Her finner du informasjon om ulike typer traumer.

Hva er en traumelidelse?

Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.” (Diagnosesystemet ICD-10).

Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier:

Type I traume

Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade.

Type II traume

Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer."

https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/

Søk opp alvorlig overgrep så kan du også få et lite innblikk i hva det er. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Og skape en del nye. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det virkelig er en traume? Linken du la ved er svært mangelfull. Du burde virkelig lese deg opp på disse temaene før du slenger ut sånne ting. 

"Fakta om traumeTraumelidelser er et vidt begrep. Her finner du informasjon om ulike typer traumer.

Hva er en traumelidelse?

Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.” (Diagnosesystemet ICD-10).

Vi kan dele opp traumatiske hendelser i to kategorier:

Type I traume

Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade.

Type II traume

Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer."

https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/

Søk opp alvorlig overgrep så kan du også få et lite innblikk i hva det er. 

Jeg kan ikke se at du påviser noe som helst feil. Se om du klarer å konkretisere hva du mener er feil så blir dette mye enklere.

• Liker 2
Skrevet
På 22.2.2020 den 13.09, AnonymBruker skrev:

Det er jo en vesentlig forskjell på disse to scenarioene. I det første scenarioet har kvinnen samtykket kun til samleie med kondom. Kondomet er der for å beskytte mot sykdommer i tillegg til graviditet. Tar mannen av kondomet uten kvinnens samtykke, har han begått en moralsk forkastelig handling fordi han har utsatt kvinnen for eventuell smitte. Kvinnen har kun samtykket til samleie med kondom, men når dette fjernes så forsvinner jo samtykket også, siden hun ikke hadde samtykket til samleie uten kondom. 

I det andre scenarioet har jo begge samtykket til samleie uten kondom, og kjenner forhåpentligvis til smitterisikoen det medfører. Mannen bør jo vite at det kan hende kvinnen lyver, og ta på seg kondom uansett. 

Anonymkode: 7106c...56d

Kvinners dobbeltmoral kjenner ingen grenser.

Anonymkode: dbe7c...373

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg kan ikke se at du påviser noe som helst feil. Se om du klarer å konkretisere hva du mener er feil så blir dette mye enklere.

Seriøst? Du sidestiller det at en tar hull på kondomen eller tar av seg kondomen når man har sex med samtykke, med mennesker som opplever krig, grov vold, ran, omsorgssvikt, seksuelt misbruk, grov voldtekt etc? Og du ser ikke at det er feil? Ikke rart at ordet traume blir utvannet når det misbrukes sånn. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Og skape en del nye. 

De færreste løsninger er helt uten problemer, men det ville i det minste utjevnet maktfordelingen litt bedre. 

Vi skal da vel være likestilte?

Skrevet
1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

De færreste løsninger er helt uten problemer, men det ville i det minste utjevnet maktfordelingen litt bedre. 

Vi skal da vel være likestilte?

Juridisk abort handler ikke bare om maktfordelinger mellom menn og kvinner. Det handler også om barnets rettigheter!

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Thyra said:

Juridisk abort handler ikke bare om maktfordelinger mellom menn og kvinner. Det handler også om barnets rettigheter!

Ja, barna er det viktigste her. Jeg mener at et barn har rett til to foreldre som vil ha han eller henne. Kvinner som blir gravide med uhell eller ved å lure mannen burde velge abort for barnets skyld. Dersom hun risikerer å måtte forsørge barnet helt selv som vil nok flere velge abort. Som er en bra ting i mine øyne. Det er så alt for mange mennesker som ikke burde være foreldre.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Det blir vel litt for enkelt å skylde på barnets rettigheter, her..? 

Mor har jo råderett over dette i 12 uker, uten at flertallet hyler og skriker over det.. 

Skrevet

«Vold eller trussel om vold»

Vokdtekt... det inneholder ordet «vold». 

Tenker en grei tommelfinger regel er at om man lurer på om noe er voldtekt eller ikke, så er det ikke det. 

Problemet med voldtekt er ikke å vite hva som er voldtekt eller ikke, men å bevise vold, eller trussel om vold. 

Anonymkode: 3e728...87a

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barna er det viktigste her. Jeg mener at et barn har rett til to foreldre som vil ha han eller henne. Kvinner som blir gravide med uhell eller ved å lure mannen burde velge abort for barnets skyld. Dersom hun risikerer å måtte forsørge barnet helt selv som vil nok flere velge abort. Som er en bra ting i mine øyne. Det er så alt for mange mennesker som ikke burde være foreldre.

7 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Det blir vel litt for enkelt å skylde på barnets rettigheter, her..? 

Mor har jo råderett over dette i 12 uker, uten at flertallet hyler og skriker over det.. 

Når barnet først er født, skal det selvsagt forsørges uavhengig av om det var ønsket av far eller ikke. 

Om mor må forsørge barnet helt alene, blir jo barnet straffet økonomisk. 

Juridisk abort handler om å fraskrive seg ansvaret for sitt eget kjøtt og blod. Om menn hadde den muligheten, hadde det vært en gavepakke til uansvarlige menn som bare kunne p**t rundt uten kondom og fått barn både her og der uten å trenge å tenke på konsekvenser. Han kunne senere ha hatt sex med sin egen biologiske datter, siden hun ikke var juridisk hans... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...