Gå til innhold

Hva er Norges vakreste by?

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en motsats til tråden om Norges styggeste by, hvilken er vakrest? 

Jeg holder en knapp på Ålesund og Stavanger 

Anonymkode: a84df...fdb

Samme her :)

Anonymkode: f78a3...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som er vakkert med Tromsø er at man ser fjellene rundt. Selve byen er ikke spesielt fin. Mye slitne bygg fra 60- og 70-tallet. Blir ikke imponert av arkitekturen for å si det mildt. Litt fint rundt brygga der er det, men man blåser jo omtrent bort. 

Anonymkode: 89726...fa0

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke vært nord for midNorge, men har planlagt ferie til nord med venner til sommeren. Har sett videoer og bilder fra mange steder, og det er mye vakkert her! 

Men Ålesund er en utrolig vakker by! Liker også Sandefjord, og mange fler, men holder knapp på Ålesund enn så lenge 🙂

• Liker 2
Skrevet

Bergen, ingen over og ingen ved siden.
Et utall perler fra kontinentale bygg til idylliske trehus (Bryggen, Vetrlidsalmenningeb, Korskirjealmenningen, Torgallmenningen, Strandkaigaten og Strandgaten, Klosteret, Nordnes, Ole Bulls plass og DNS, Kaigaten, Festplassen, Musikkpaviljongen, Telegrafbygningen og brannstasjonen - til Nordnes, Sandviken, Marken, gamle-Bergen) - dvs stort mangfold i arkitektur, en vakker helhet, topografisk fin med både sjø og fjell. 
Byen har vært god til å ta vare på sitt særpreg, rehabilitert gamle perler, og integrert nye bygg på en stort sett god måte (med noen unntak, men her har Oslo vært en katastrofe). 

Ålesund et stykke bak, men god nr 2, men har mye mindre variasjon og laangt færre perler enn Bergen. Scorer bra på beliggenhet i naturen - fin helhet/vakker også på avstand. 
Stavanger noe av det samme. 

De som ikke sier Bergen like sannsynligvis ikke bergensere eller de praktiserer jantelov eller begge deler. 

Anonymkode: 34ca6...6e3

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det eneste som er vakkert med Tromsø er at man ser fjellene rundt. Selve byen er ikke spesielt fin. Mye slitne bygg fra 60- og 70-tallet. Blir ikke imponert av arkitekturen for å si det mildt. Litt fint rundt brygga der er det, men man blåser jo omtrent bort. 

Anonymkode: 89726...fa0

Nettopp. En fin by er fin både på nært og hold avstand. Tromsø fin på avstand med beliggenhet i fht natur. Drammen mye finere enn sitt rykte på nært hold, men ikke fin på avstand med de veiene og uryddige broene.

Anonymkode: 34ca6...6e3

Skrevet

Trondheim. Vakrere by skal man lete lenge etter ❤️ 

Anonymkode: 1b3e7...8e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg trives i Bergen. 😊Fine bygg, fine gater, fin natur, og passe stor. Jeg har aldri vært i Trondheim eller Bodø, men jeg syns ikke Stavanger eller Oslo er finere enn Bergen. 

Skrevet

Banke-du-byen! 

Anonymkode: 6a53e...dea

Skrevet

Drammen synes jeg er blitt en helt fantastisk by. 😍 Selv om veiene og bruene ikke er spesielt vakre, har det blitt en nydelig plass ellers. (dvs, finnes jo deler av den byen også som ikke er pen, men det er det i alle byer) 

Anonymkode: 14203...e63

Skrevet

Bergen ❤️

Anonymkode: 09267...791

Skrevet

Min stemme går også til Ålesund :rodmer:  Har bare vært der én gang, (i begravelse), og falt pladask. Og jeg har mye godt å si om Trondhjem, altså. Har bodd der. Tromsø har fantastisk natur rundt seg, og er grunnen til at jeg bord nord for polarsirkelen nå, men selve bybebyggelsen er ... ikke noe å skrive hjem om.

Med forbehold om Bergen. Har ikke vært der, og liker bergensere godt :)

Skrevet

Røros :)

PS! det er faktisk flere byer enn Oslo, Bergen og Trondheim.. Ser ikkje ut som at folk vet det . 

Anonymkode: 738e0...c6a

Skrevet

For å uttale seg her,bør en ha vært i alle norges byer,hvor mange her har egentlig vært det??Å stemme på byen en bor i,blir bare litt dumt. Tipper de færreste her har vært i et fåtall av norges byer. Hvem her har f.eks vært i brumunddal? eller i Volda?.....nei,dette blir platt diskusjon:-)

Anonymkode: a973f...4a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at Tromsø er en fin by, men synes bygningene passer fint inn. Utrolig fint om vinteren.

Trondheim er også en flott by.

Skrevet

Det heter hvilken. 

Anonymkode: 84be1...7af

Skrevet

Grimstad. 

Anonymkode: bc563...87e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...