Gå til innhold

Hvordan lever de rikeste barnefamiliene i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er Bergen å huset er enormt. Aldri sett ett så stort hus før. Som hun selv sier også så har de ganske god råd. Derfor jeg ble litt overrasket når de kjøper så billig kjøtt og har billigmat som nudler i huset. Hadde nok sett for meg at de var mye mer snobbete når det gjelder mat.

Anonymkode: 8f1dd...67c

7 millioner er ingen stor sum for en bolig i noen av de større byene i Norge. Vil ikke anse familier med et 7-millioner hus som blant de rikeste. Det er jo ikke mer enn normalt rike mennesker kan anskaffe seg. 

Anonymkode: 35b5e...269

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen.

Regner med at den boligen ligger langt utenfor sentrum? 

• Liker 1
Skrevet

Dei få eg er bekjent med (som rett og slett driter penger) har vaskehjelp, au pair fast som tar seg av barna, tilsatt ein utlandsk person som lager fancy middag kvar einaste dag (trur personen er kokk). Drar på korte dyre feriar på sparket, eiger svææær båt (som aldri er i bruk) og flott stor hytte som blir leid ut. Begge tjener mykje og arbeider mykje, barna er på alt for mange aktivitetar i løpet av dagen (som koste mykje). Jordnære og hyggelige folk som ikkje veit kva ei melk koste, men er ikkje direkte pompøse eller usympatiske. Dei har også sagt at klasseskillet er for stort i landet, og at sjølv om man er rik forbruker man ikkje nødvendigvis så mykje meir (dvs du ete ikkje meir sjølv om du er rik, og trenger ikkje 400 bukser).

Dei andre folka er styrtrike også men det er ikkje alle som veit det, leve som alle andre utover at dei har kjempesvært boblebad som konstant er i bruk. Jobbe svært mykje, ser ikkje ut som dei har tid til å bruka pengane utover å ligge i boblebadet før ny dag på jobb. Barna deira har ikkje finare ting enn andre barn.

Anonymkode: 80d03...f2c

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner svært rike barnefamilier, og de jeg kjenner er svært fornuftige, de krever det samme av sine barn som alle andre fornuftige voksne, nemlig ærlighet, ta hensyn til andre, og gjøre sitt beste utifra de forutsetningene de har. De slenger ikke penger etter barna sine om noen skulle tro det. Men nå snakker jeg om " gammelrike" altså ikke nyrike, som kanskje har et stort behov for å vise omgivelsene at de har mye penger? 

Ja dette er virkeligheten slik jeg kjenner den også :)  (og jeg har bare kjennskap til familier som har hatt både penger og posisjon i flere generasjoner).

Anonymkode: f23eb...583

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

sikkert ikke så forskjellig fra en vanlig middelklassefamilie

Anonymkode: 7e590...d92

Løgn. 

Anonymkode: 8cf51...c15

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er nok ikke den rikeste barnefamilien men de har hus til 7.millionær å er litt overrasket over hvordan de lever. I huset har de first price kjøtt,nudler til 5 kr pakken,first price tørkerull osv. Begge foreldrene er i full jobb og mannen tjener veldig godt.

Nå har barnet en uke fri fra skolen å mor har fri,likevel skal de bare reise vekk for å besøke familie i ferien,ikke noe dyr ferietur som jeg hadde trodd folk med god råd hadde gjort. Er også veldig overrasket over hvor engasjert mor er i å ikke skape forskjeller på for eksempel skolen,å gjør mye for de med dårlig råd for at de skal få en bedre hverdag.

Det er vel nettopp de vanene som gjør at de har masse penger 😊

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 millioner er ingen stor sum for en bolig i noen av de større byene i Norge. Vil ikke anse familier med et 7-millioner hus som blant de rikeste. Det er jo ikke mer enn normalt rike mennesker kan anskaffe seg. 

Hva er normalt rike?

Vi er to stykker med høyskoleutdanninger, normale jobber og to barn i barnehage og vi kan få nesten 6 mill i boliglån.

Og vi bor i innlandet. Aldri tenkt på oss som rike.

Jeg tenker Stordalen når folk sier av de rikeste. Normalt rike har jeg aldri hørt om.. Selv om det selvfølgelig er folk som har dårlig råd og god råd.

Anonymkode: 65d8e...5d3

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er normalt rike?

Vi er to stykker med høyskoleutdanninger, normale jobber og to barn i barnehage og vi kan få nesten 6 mill i boliglån.

Og vi bor i innlandet. Aldri tenkt på oss som rike.

Jeg tenker Stordalen når folk sier av de rikeste. Normalt rike har jeg aldri hørt om.. Selv om det selvfølgelig er folk som har dårlig råd og god råd.

Anonymkode: 65d8e...5d3

Da tenker jeg på ektepar hvor begge har meget gode jobber, og hvor hver av dem tjener godt over millionen. De har penger til å leve godt, men har ikke milliarder i formue pluss titalls millioner i inntekt pr år. Alrså helt ordinære rike folk som tjener mer enn folk flest, men uten å være steinrike på noen som helst måte. 

Skrevet

Jeg kjenner en øvre middelklassefamilie. De hadde egen gartner, vaktmester, 2 hytter, 3-4 biler og et utall utleieleiligheter. Dama jobba deltid, mannen var alltid opptatt med et eller annet prosjekt. Alltid dyr mat, til hvert måltid. Massivt hus og gedigen hage med egen rundkjøring. Da ungene skulle begynne å studere kjøpte de leiligheter og bil til dem (dette var ca 30 år siden, det var ikke vanlig dengang å komme så tidlig inn i boligmarkedet). De har alltid vært på mange flotte ferier hvert år, ikke nødvendigvis på 1. klasse hver gang, men alltid 5 stjerners hotell. Barna, som nå er voksne, med egne nesten voksne barn, er alle bereiste og velstående. Rikdom er gått i arv men de syns selv alle burde jobbe like hardt som dem for å få til det samme. Ålreite, men nokså virkelighetsfjerne og kjedelige folk.

Anonymkode: f1285...89a

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner noen som er helt øverst på skattelistene i en av de middelstore byene i Norge (byen er på topp ti listen over største byer i Norge). De kjøper fine klær men ikke voldsomt mye (kjenner mange middels rike som bruker mange ganger mer),konen i familien må kjøre en billig bil, han koser seg med dyrere biler.. De har to fine hytter men ikke noe ekstraordinært, konen må jobbe og de har kun vaskehjelp hver 14 dag. Det de pusser opp i huset gjøres dyyyrt men de kan liksom ikke pusse opp alt.. Barna i familien (enda i småskolen) har (alt) for mye press på seg. Det er sport/ trening og sunn mat som gjelder. De drar kun utenlands en uke på sommerferie er ellers på hyttene. Mor og far tar seg gjerne en helgetur i tillegg. Alt for mye press på prestige i familien og mye intriger. Dette er en familie med gamle penger.  Vi som familie selv har hatt gode inntekter (ingen arvede penger eller formue hos oss) men bruker mer på kos og å gjøre familielivet lettere enn de har gjort. Vi bruker gjerne mange hundre tusen på ferier og turer i året og har hatt au pairer i store deler av barnas oppvekst. Vi har også i perioder brukt flere hundre tusen i året på barnas aktiviteter.  Vi har også venner som har god råd (nye penger) hvor mor alltid har vært hjemmeværende (ikke syk eller ufør), de bruker masse penger på ferie og spiser ute på dyre restauranter flere ganger i uken (middager som koster 5-7000,- pr gang), de har også brukt mange mange millioner på barnas aktiviteter oppigjennom selv om de ikke er på noe spesielt høyt nivå. Biler, båter og andre leketøy blir spesial bygd og skiftet ut ofte. Alt helt i toppsjiktet. 

Anonymkode: cda81...d8c

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er Bergen å huset er enormt. Aldri sett ett så stort hus før. Som hun selv sier også så har de ganske god råd. Derfor jeg ble litt overrasket når de kjøper så billig kjøtt og har billigmat som nudler i huset. Hadde nok sett for meg at de var mye mer snobbete når det gjelder mat.

Jeg bor i Bergen og kjenner folk som bor i hus til 7,5 mill på Laksevåg, Eidsvåg og Bønes. Husene ser ikke noe spesielt ut, og inntekten til foreldrene er helt midt på treet.  De har gjerne solgt leil eller hus og så kjøpt på nytt, derfor har de råd til å bla opp 7,5 mill. 

Anonymkode: a15a0...db4

• Liker 4
Skrevet

For ordens skyld: TS skriver "de rikeste", ikke "rike".

Jeg leser dette som Kapitals liste over Norges 400 rikeste, eksempelvis. 400 mennesker er fortsatt veldig mange. Hele 341 av disse er faktisk milliardærer (det vi kan kalle styrtrike). 

Det er en grei skillelinje. Er du milliardær er du i kategori der du skiller deg betraktelig fra den brede befolkning.

(Da snakker jeg selvsagt ikke om sånt man ser på Exit, en ren underholdningsserie løst basert på noen svindlere i finansbransjen som tjente småpenger sammenliknet med reelle investorer).

Anonymkode: 11548...67e

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok ikke «rette» familiene du vanker med, alle jeg kjenner har minst 1 uapair og 1 fast ansatt norsk «alt mulig»-hjelper hjemme. (Tidligere ble de vel kalt butler, men nå er de faktisk normalt damer). Det jeg reagerer på med mange av disse er at de tar barna ut av skolen for å dra på luksusreise. Vi snakker om minst 6 reiser i året der barna blir tatt ut av skolen i forlengelse av ferier spesielt. I og med det får oppleve mer en gjennomsnittsbarnet så er det mye snakk om dette. Hvorfor får de ta så mye fri? Vi ser jo de er på Mauritsius på rivieraen, Karibien eller alpene på ski.

Men samtidig er de kjempehyggelige, og aldri et vondt ord. Er mest gjennom barna som reagerer på all reising og fri disse svært rike barna at det har blitt mer et samtaletema blant voksne foreldre. Nå er det veldig mange svært rike som nesten aldri drar ut fra Norge heller, alle er ulike - også de svært rike. Warren Buffet er et godt eksempel på hvor lite glamorøst rike kan velge å leve. 🙏

Anonymkode: 54f2f...2ec

Minst en au pair?? Du har faktisk ikke liv til å ha mer enn en au pair om gangen😂😂😂

Anonymkode: cda81...d8c

Skrevet
17 hours ago, Lacy said:

Det er vel nettopp de vanene som gjør at de har masse penger 😊

Feil. De fleste som er rike i verden er nettop det på grunnen av arv. Også i Norge. Har ikke noe med vaner å gjøre. 

Den falsk narrativ du kommer med er en snikinnføring av «poorshaming»  - påståelsen et fattigdom er rikke systemiske utfall men esultat av individuelle svakheter. Og det er fake news. 

• Liker 6
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer vel an på om de har kjøpte hele huset med en gang, eller om de måtte ta opp lån....

Anonymkode: 27562...d5e

• Liker 1
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. De fleste som er rike i verden er nettop det på grunnen av arv. Også i Norge. Har ikke noe med vaner å gjøre. 

Den falsk narrativ du kommer med er en snikinnføring av «poorshaming»  - påståelsen et fattigdom er rikke systemiske utfall men esultat av individuelle svakheter. Og det er fake news. 

Poorshaming faktisk.. Dette er en tråd om folk som har mye penger, ikke de som har lite og du vet ingenting om mine holdninger til fattige mennesker. 

Det er jo slik at hvis du kjøper en pakke kjøttdeig til 34.90 og ikke en til 60.90 så har du ikke brukt 26 kr. Det er et faktum. Min erfaring er at de som har mye penger kan velge å få bedre og bedre økonomi fordi de tar gode økonomiske valg. Eller de kan velge å ikke gjøre det. Mitt innlegg var en respons på en sånn type familie som ble beskrevet lengre opp. 

At dette ikke gjelder det absolutte toppsjiktet er også et faktum. Men det er også slik at penger vokser ikke av seg selv, selv ikke for de som har arvet dem. Det må jobbes for å vedlikeholde formuer. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være enig i at for de aller aller rikeste i samfunnet har rikdom gått i arv, men de må likevel vedlikeholde rikdommen sin. Men for middelklasse, så spiller forbruket en betydelig rolle for hva de har av penger. Bruker man veldig mye penger blir man ikke rikere. 

Anonymkode: 2fe35...2bf

Skrevet

Jeg fikk på folkehøgskole med ei jente med rikdom generasjoner bakover. Det var mye weekendturer, og mye designerklær. Vi andre gikk med Lee, hun brukte Prada jeans. Dette var også da Luois Vuitton var populært. Hun hadde både veske og koffert

Hun hadde utrolig gode manerer og veldig "glatt". Og veldig kjedelig, fordi hun var så bevisst på seg selv hele tiden. Tror hun var oppdratt til å være presentabel hele tiden. 

Og språget...og språget var meeeget fint 😄

Hun gjorde meg klar over at middelklasse er finfint å være.

Anonymkode: 5ea86...14a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk på folkehøgskole med ei jente med rikdom generasjoner bakover. Det var mye weekendturer, og mye designerklær. Vi andre gikk med Lee, hun brukte Prada jeans. Dette var også da Luois Vuitton var populært. Hun hadde både veske og koffert

Hun hadde utrolig gode manerer og veldig "glatt". Og veldig kjedelig, fordi hun var så bevisst på seg selv hele tiden. Tror hun var oppdratt til å være presentabel hele tiden. 

Og språget...og språget var meeeget fint 😄

Hun gjorde meg klar over at middelklasse er finfint å være.

Anonymkode: 5ea86...14a

Enig. Det er så klart fint å ha nok penger til at man kan leve komfortabelt og nyte livet. Men personlig har jeg aldri skjønt hvorfor folk har så lyst til å være styrtrike. Så lenge jeg har en koselig leilighet, kan spise på fin restaurant iblant og ta en ferie i Provence (ergo middelklasseliv) så trenger jeg ikke mer.

Jeg kjenner i hvert fall ingen trang til å leve i et digert palass i Holmenkollåsen med en thaidame som au pair, fly til Dubai i privatjet og spise lunsj med Olav Thon. Fryser nesten litt på ryggen når jeg tenker på det. Den typen rikmannsliv virker så sjelløst og harry, man mister jo kontakten med resten av samfunnet og lever i en liten boble sammen med andre dølle rikinger. Tenk å måtte henge med Fredriksen-søstrene liksom. Nei takk.

I tillegg vet man jo innerst inne at pengene er anskaffet ved utnytting av andre mennesker og natur, ingen blir milliardærer uten at det er på bekostning av andre. Enten ved å underbetale arbeidere, drive med shady business i et u-land, føkke opp klimaet eller andre ting. Jeg hadde ikke klart å kose meg i jacuzzien mens en fattig, brun tjener serverte meg cocktails, det byr meg fullstendig imot.

Anonymkode: 025ae...a2f

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan være enig i at for de aller aller rikeste i samfunnet har rikdom gått i arv, men de må likevel vedlikeholde rikdommen sin. Men for middelklasse, så spiller forbruket en betydelig rolle for hva de har av penger. Bruker man veldig mye penger blir man ikke rikere. 

Anonymkode: 2fe35...2bf

Levestandarden til de fleste er utfallet av systemiske dvs politiske valg. Punktum. Vi er i Norge i 2019 og alle er utdannet nøk å vite fakta fra sammfunsvitenskap.  Ikke noen poeng å diskutere Slik sak med mytologi som grunnlaget. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...