Gå til innhold

Hvorfor må media være så ekstremt politisk korrekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Homofile og lesbiske par dukker stadig opp i flere reklamer, nå nylig med Telia sin reklame hvor ei jente forteller at hun savner jentekjæresten i København, men kan ringe og tekste gratis. På Libero sine sider finner man bilder av to fedre og barn. 

Det er kjent fenomen at amerikanske filmer og serier har inkludert lesbiske og homofile karakterer lenge, for å ikke utelate noen, men er denne trenden også kommet til norske media? 

Må man være så ekstremt politisk korrekt? Man vet at lesbiske og homofile bare representerer en liten gruppe, så hvorfor bruke det som selling point i landsdekkende reklamer? 

Endret av Harpa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja? Hva er problemet?

Anonymkode: 9154f...1d0

• Liker 4
Skrevet

Det er jo bare normalisering av en legning som representerer minst 10% av befolkningen. Hvorfor skader det deg? De eneste jeg kjenner som hisser seg opp over homofile er enten sterkt religiøse eller selv skaphomo. 

Anonymkode: c306d...2bd

• Liker 8
Skrevet

Det er fortsatt sterk overvekt av heterogreier. Er jo fint at homofile/lesbiske har noen å identifisere seg/kjenne seg igjen ifra de er barn. Tror mange har savnet det. 

Anonymkode: 9154f...1d0

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns dette virker veldig kunstig også. Det siste var homser og lesber i Anne fra Bjørkely i Netfilx-serien Anee with an E..
De legger det ikke inn fordi det er naturlig, de lager et poeng ut av det, og da blir det anmassende. Samme som at man skulle lagt miljøvern inn der, det er ikke derfor jeg ser på en serie liksom. Jeg har allerede helt sunne holdninger til mine homofile venner, takk, og trenger ikke å bli pådyttet det over alt.

Anonymkode: 9b1f6...296

Skrevet

Onkelen min på 65 kom ut av skapet for noen år siden, og han snakket om å vokse opp i en tid hvor legningen hans ble kriminalisert, hvor homofili i tv og film aldri forekom, i hvert fall ikke i et positivt lys. Han sier at det er et under at han lever i dag med all den stigmatiseringen han opplevde.

At homofili nå blir ufarliggjort og normalisert kan redde liv.

Skjønner virkelig ikke hvorfor det plager deg. 

Anonymkode: 90aa3...0fb

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette virker veldig kunstig også. Det siste var homser og lesber i Anne fra Bjørkely i Netfilx-serien Anee with an E..
De legger det ikke inn fordi det er naturlig, de lager et poeng ut av det, og da blir det anmassende. Samme som at man skulle lagt miljøvern inn der, det er ikke derfor jeg ser på en serie liksom. Jeg har allerede helt sunne holdninger til mine homofile venner, takk, og trenger ikke å bli pådyttet det over alt.

Anonymkode: 9b1f6...296

"Å bli pådyttet det"? Tenker du det samme om en filmbransje som alltid har frontet vakre, slanke modellpene mennesker? At du "blir pådyttet det?"

Homofili er normalt. Det forekommer i samfunnet. Alle har en kollega, venn, familiemedlem som er homofil. Hvorfor skal ikke det vises igjen i fiksjon?

Anonymkode: 0d764...701

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Harpa skrev:

Homofile og lesbiske par dukker stadig opp i flere reklamer, nå nylig med Telia sin reklame hvor ei jente forteller at hun savner jentekjæresten i København, men kan ringe og tekste gratis. På Libero sine sider finner man bilder av to fedre og barn. 

Det er kjent fenomen at amerikanske filmer og serier har inkludert lesbiske og homofile karakterer lenge, for å ikke utelate noen, men er denne trenden også kommet til norske media? 

Må man være så ekstremt politisk korrekt? Man vet at lesbiske og homofile bare representerer en liten gruppe, så hvorfor bruke det som selling point i landsdekkende reklamer? 

Så om jeg forstår deg riktig skal kun heterofile personer brukes i reklame fordi de representerer den største gruppen? Hva da med homofile skuespillere, skal de dokumentere sin legning slik at de kan lukes ut på auditionen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...