Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper dere flinke der ute kan hjelpe! 

Har lest meg opp på frontend utvikler og tenker at dette er veien og gå for meg. Men! Jeg er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre for og komme dit. Noroff sine frontend studier er skam dyr, men vil dette hjelpe meg for og få arbeid? Eller vil noen kurs dra samme nytten? Jeg nærmere meg 35 og ønsker ikke og studere i tre år for en bachelor osv, men vil hovedmålet som frontend utvikler. Noen som kan komme med råd for veien videre og arbeid? Kjenner jeg klør i fingrene etter og starte og har jo bare lyst og begynne i jobb med en gang men 🙈

Anonymkode: 0f3bd...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken utdanning og arbeidserfaring har du? Kan du noe om programmering og IT generelt?

Har du en teknisk bakgrunn og kan programmere litt så er det ikke umulig å få jobb. Du kan eventuelt lære deg React og css på egen hånd hvis du har litt teknisk kompetanse. 

Er du temmelig blank spørs det om en 3-årig IT utdannelse blir nødvendig.

Anonymkode: d0fc5...e34

Skrevet

Hva har du fra før? 

Det ligger gratis HTML og css-kurs på nett hvis du søker på w3schools på google.

LinkedIn learning er veldig bra. Koster litt i mnd, men verdt det. I tillegg finner du mye hjelp på YouTube. Begynn med HTML, CSS og les om grafisk design, fargeteori og interaksjonsdesign. Skaff deg "design for hackers". Du finner den gratis på nett ved å søke på tittelen+ PDF. Samme med boka "don't make me think". 

Skaff deg filezilla I tillegg til brackets eller sublime eller vscode og kjøp den minste pakken på one.com og sett opp ditt første nettsted.

Aner ikke hvordan jobbmarkedet er, men vet læringskurven på noroff er bratt, man koder flere nettsider selv innen det første halve året. studiet er toårig og nettstudier koster mye mindre enn om man går der.

Anonymkode: 58cf2...6f4

Skrevet

Takk for svar og til andre kom gjerne med mer og erfaringer! Jeg sluker til meg alt nå 🙈 

Jeg har ingen bakgrunn som er relevant. Har 3år på allmenn og litt andre ting men som sagt ikke innen dette. Lærer veldig fort da, og har begynt og lese meg opp selv men kjekt og være med på et studie med noen elr kurs.. Mmh.. Kanskje nettstudie ikke var så dumt. Ser jo at d også finnes etårig studium på dette også.. 

Anonymkode: 0f3bd...6ba

Skrevet

Hvor har de det ettårige studiet på dette? Ble nysgjerrig 😊

Skrevet

Hvis du er 35 og ikke har programmert før så tror jeg dessverre ikke det er noen vei utenom en 3-årig bachelor. Jeg tror dessuten de færreste som går disse 1-årige kursene får jobb og enda færre er i bransjen noen år etterpå. Programmering handler ikke bare om det å skrive kode. Det er masse omkringliggende fagfelt man bør ha og det får du ikke på disse korte kursene og jeg har svært vanskelig for å tro at man blir en god utvikler med mindre man var ganske god fra før

Anonymkode: 990d8...940

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er 35 og ikke har programmert før så tror jeg dessverre ikke det er noen vei utenom en 3-årig bachelor. Jeg tror dessuten de færreste som går disse 1-årige kursene får jobb og enda færre er i bransjen noen år etterpå. Programmering handler ikke bare om det å skrive kode. Det er masse omkringliggende fagfelt man bør ha og det får du ikke på disse korte kursene og jeg har svært vanskelig for å tro at man blir en god utvikler med mindre man var ganske god fra før

Hvilke omkringliggende fagfelt bør man eller er det lurt å ha i tillegg? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og bachelor i hva evt. Informatikk? Webdesign? Interaksjonsdesign?

Skrevet

Tja, det er ganske mange. Matematikk, spesielt diskret matematikk, operativsystemer, elektronikk, prosjektledelse og nettverk- og datakommunikasjon for å nevne noe

Skrevet

Og bachelor i hva evt. Informatikk? Webdesign? Interaksjonsdesign?

Informatikk er ganske greit. Det finnes også noen studier som bare krever generell studiekompetanse som kan være verdt å se på hvis du mangler realfagsmatematikk. Hold deg unna betalingsstudier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...