AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 Jeg tok fagbrev som helsefagarbeider i fjor vår, og startet på sykepleien høsten etter. Jeg jobber nå som fagarbeider på et sykehjem, og får samme lønn som helsefagarbeider, men siden jeg ikke har søkt om autorisasjon får jeg ikke kalle meg helsefagarbeider. ville dere søkt om autorisasjon som helsefagarbeider, når jeg må søke autorisasjon som sykepleier om 2år? Bare for nysgjerrigheten skyld: om 2 år- når jeg er sykepleier- ville dere ha søkt om helsefagarbeider og sykepleier autorisasjon, eller bare sykepleier? Anonymkode: 31725...90e
ajarRun Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 Idiotisk å ikke søke om autorisasjon dersom du kan få det. Da kan du si du har hatt autorisasjon så og så lenge. Søk om autorisasjon for alt du kan få. 8
Jojo jojo Skrevet 21. februar 2020 #3 Skrevet 21. februar 2020 Ja, hvorfor skulle du ikke søke om autorisasjon? Det at du skal søke om sykepleie om 2 år, er jo egentlig ikke relevant. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 2 minutter siden, Jojo jojo skrev: Ja, hvorfor skulle du ikke søke om autorisasjon? Det at du skal søke om sykepleie om 2 år, er jo egentlig ikke relevant. Men hvorfor ville dere søkt om autorisasjon, når man får en ny utdannelse om 2 år? Lønnen er den samme med og uten autorisasjon på arbeidsplassen min, bare tittelen er forskjellig. Vil lederen på arbeidsplassen få beskjed om at jeg har søkt om autorisasjon? Anonymkode: 31725...90e
Jojo jojo Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor ville dere søkt om autorisasjon, når man får en ny utdannelse om 2 år? Lønnen er den samme med og uten autorisasjon på arbeidsplassen min, bare tittelen er forskjellig. Vil lederen på arbeidsplassen få beskjed om at jeg har søkt om autorisasjon? Anonymkode: 31725...90e Det er offisielt når du har autorisasjon. Hva om du skulle søke ny jobb, i mange sektorer må du være autorisert for å få faglønnen. Og det er fortsatt to år til du er ferdig sykepleier, to hele år. Og du har faktisk ikke lov til å si at du er helsefagarbeider under noen omstendigheter, ikke til pasienter, pårørende eller kollegaer. Det er brudd på loven. 5
Jojo jojo Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor ville dere søkt om autorisasjon, når man får en ny utdannelse om 2 år? Lønnen er den samme med og uten autorisasjon på arbeidsplassen min, bare tittelen er forskjellig. Vil lederen på arbeidsplassen få beskjed om at jeg har søkt om autorisasjon? Anonymkode: 31725...90e Og ja, du kan søkes opp hos helsedirektoratet med et HPR nummer, dette bekrefter at du er autorisert, og dermed bestått hele utdanningen. 1
ajarRun Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor ville dere søkt om autorisasjon, når man får en ny utdannelse om 2 år? Lønnen er den samme med og uten autorisasjon på arbeidsplassen min, bare tittelen er forskjellig. Vil lederen på arbeidsplassen få beskjed om at jeg har søkt om autorisasjon? Anonymkode: 31725...90e Du får en bedre tittel på CV, kan ha noe å si for videre lønn. Hvorfor vil du absolutt ikke søke? Sikkert ikke, men du kan jo fortelle dem om det. Og hvis du vil ha en annen lønn er det jo en fordel.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #8 Skrevet 21. februar 2020 At du får lønn som helsefagarbeider uten autorisasjon er ikke en selvfølge, de fleste steder ville ikke ha gitt det. Du har heller ikke lov å kalle deg helsefagarbeider (går du med skilt på deg med tittel?) eller gjøre oppgaver som krever at du er helsefagarbeider. Jeg ville absolutt ha søkt om autorisasjon som helsefagarbeider nå også søkt autorisasjon som sykepleier når du er ferdig med studiet. Anonymkode: 43660...32d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå