Gå til innhold

HVA SKAL JEG GJØRE


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker tilbake på alle årene med slag og verbal misshandling....grunnen til at disse minnene kommer tilbake er at min tidligere samboer som jeg har en datter med akkurat ringte...... han vil ha delt foreldrerett.... noe jeg ikke ønsker. Dere synes vel jeg er ett grusomt menneske som ikke vill at min ex skal ha foreldrerett til vår datter.... Men etter hva jeg har oppleved sammen med han føler jeg at han er en tikkende bombe.....Jeg hadde en sønn fra før da jeg traff han...Husker godt hvordan han sa at min sønn ikke fikk komme in til oss om natta...eller at han ikke ønske at min søns riktige far skulle ha noe med han og gjøre... Min ex har ikke tolmodinghet noe jeg synes er utrolig viktig..... vår datter ble bedt i bursdag av hans svigerinne ( vår datter er 4 år) hun ringte meg og lurte på om jeg ville komme med henne siden hennes datter er go venner med min jeg sa ja Og det neste jeg opplever er en rasende ex som ringer og skjeller meg ut og at jeg ikke har noe i nær heten av det huset og gjøre... han skjeller ut min foreldrer kaller dem navn som gammle fossiler og viser ingen respekt.... da min datter gråt og ikke ville være med ham ropte og skrek min ex bannet og tippa helt og det ente med at han bare reist fra den lille jenta på trappa..... Jeg bare ønsker at han ikke skal ha delt foreldrerett med meg...nå har han bestemt at han vill ta meg til retten og han vill ha jentungen en uke om gangen.. jeg vet jeg skulle være gla at han er villig til og ta sin del men jeg er bare redd........ redd han tipper og min datter vil føle slag eller verbal misshandling historien er lang men jeg ville bare gi ett lite inblikk..... kan noen gi meg et svar om hva som vill skje i en rettsak eller bare gi meg noen råd på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg ingen erfaring med selv, men leg lurer nå på hvor langt han kan komme i en slik rettssak..? Ex-en min hadde også en periode der han "truet" med rettsak. Barnevernet og bup sa at det var helt greit, så fikk han det forklart den veien at han ikke skulle ha gutten så mye.. (han var ikke voldelig, men varute av stand til å ha ansvar for en unge) Vel, han gjorde nå aldri alvor av det..

Hvis du har vitner på hans oppførsel, så må da det kunne veie tungt? Skriv ned alt du kan komme på slik som denne hendelsen med bursdagen, med dato og det hele. Før dagbok. Og lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke helt om du mener at din x vil ha felles foreldreansvar eller om det er delt omsorg det her er snakk om.

Mht. felles foreldreansvar dette har dere muligens allerede, og det skal svært mye til for at han ikke skal få det i en evt. sak. Det har imidlertid lite å gjøre med samvær/tid han tilbringer med deres felles barn.

Jeg antar at du nå har den daglige omsorgen, dvs. at barnet hovedsakelig er hos deg, men med samvær hos far og at det han sier nå er at han vil ha henne halve tiden? Da er det snakk om delt omsorg, dvs. at begge foreldrene har ungen nøyaktig like mye, og ikke slik at den ene har daglig omsorg mens den andre har samvær.

Om situasjonen er slik du beskriver og jeg har forstått det riktig, så krever han nå delt omsorg ikke ut fra omsorg for sitt barn, men for å "ta" deg. Han vet jo at du er glad i barnet, og vet derfor også at han kan ramme deg ved å kreve noe slikt.

Dersom det kommer til rettsak, så kan ikke retten i dømme delt omsorg. Men, den kan idømme et meget omfattende samvær (opp mot 50% av tiden). Om den gjør det i ditt tilfelle kan man ikke si, men erfaringsmessig så er systemet svært opptatt av fars rettigheter, noe som i stor grad går på bekostning av barnas beste.

Var jeg deg ville jeg dokumentert hans oppførsel. Skaff deg tlf. svarer med opptaksmulighet, å si at noen truer og skjeller deg ut har liten troverdighet. Skriv ned det han sier og gjør, forsøk å ha vitner som kan bekrefte måten han er på. Er det snakk om mishandling så burde det anmeldes.

Jeg kan ikke gi deg noen trøst, iallfall ikke om dette er en mann som vet å oppføre seg offentlig. Det vil han vinne stort på, for hvordan kan du si at en så hyggelig mann er slem?!?

Uansett - skal det bli sak må det først bli megling. Det blir ikke sak fra i dag til i morgen.

Lykke til, prøv å tenk mest på ungen din, snakk med noen (krisesenter høres ut som et godt sted) som vet og kan litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...