AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 Hei! Er kvinne på 1.76, og ca 65 kg. Trener lett styrke 2-3 dager i uken, og går ca 1-2 timer hver dag. Har vært overvektig, men gått nå gått ned fra 77 kg til 64 kg, og er veldig fornøyd med vekten nå. Jeg vet at det ikke er lov til å diskutere et kaloriunderskudd på under 1500, men har ligget på 1400 en stund for oppnå mitt mål! Jeg er ikke på noe keto diett, men har holdt meg på max 100 g karbo om dagen. Jeg ønsker nå som jeg har oppnåd mitt mål, og holde vekten ca på 65 kg, og må derfor øke kalori inntaket mitt. Derfor ønsker jeg tips til hvordan jeg skal fordele det? Hvor mange kalorier trenger jeg for å holde vekten min stabil? Nå har jeg en fordeling på 125g Protein - 100g Karbo - 55g Fett.... Noe som utgjør ca 1.400 KCAL. Hvordan burde jeg fordele dette med et høyere kalori inntak? Øke fett, og holde meg under 100g karbo om dagen, eller øke begge litt? Eller øke kun karbohydrater? Alternativ litt mere fett, og mere karbo? Jeg har en stille sittende jobb, så er ikke mye i aktivtet utenom lett styrke ca 2-3 ganger i uken + 1 times gå tur hver dag. Jeg er veldig fornøyd med kroppen min, og fettprosenten nå. Vil ikke øke i fett prosent, derfor jeg lurer på hvordan jeg kan fordele resten av inntaket best mulig. Om jeg fortsatt skal holde meg til 100g karbo om dagen, og øke kun fett? redd for at et høyere inntak av karbo vil gjøre noe skade..... Bortsett fra det spiser jeg sunt, og variert. Sluttet å drikke alkohol, det meste går i fisk/Kylling, grønnsaker, frukt, og belgvekster. Fett får jeg i meg fra det meste i nøtter, oliven/kokos olje/Fisk, og frø. Håper noen kan hjelpe meg videre med noen gode råd,, takk! Anonymkode: 83530...f9a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 Jeg legger på meg igjen fort når jeg øker karbo. Ville økt fett og proteiner. Anonymkode: a7a58...559 2
Xcase33 Skrevet 22. februar 2020 #3 Skrevet 22. februar 2020 On 2/21/2020 at 3:54 PM, AnonymBruker said: Hei! Er kvinne på 1.76, og ca 65 kg. Trener lett styrke 2-3 dager i uken, og går ca 1-2 timer hver dag. Har vært overvektig, men gått nå gått ned fra 77 kg til 64 kg, og er veldig fornøyd med vekten nå. Jeg vet at det ikke er lov til å diskutere et kaloriunderskudd på under 1500, men har ligget på 1400 en stund for oppnå mitt mål! Jeg er ikke på noe keto diett, men har holdt meg på max 100 g karbo om dagen. Jeg ønsker nå som jeg har oppnåd mitt mål, og holde vekten ca på 65 kg, og må derfor øke kalori inntaket mitt. Derfor ønsker jeg tips til hvordan jeg skal fordele det? Hvor mange kalorier trenger jeg for å holde vekten min stabil? Nå har jeg en fordeling på 125g Protein - 100g Karbo - 55g Fett.... Noe som utgjør ca 1.400 KCAL. Hvordan burde jeg fordele dette med et høyere kalori inntak? Øke fett, og holde meg under 100g karbo om dagen, eller øke begge litt? Eller øke kun karbohydrater? Alternativ litt mere fett, og mere karbo? Jeg har en stille sittende jobb, så er ikke mye i aktivtet utenom lett styrke ca 2-3 ganger i uken + 1 times gå tur hver dag. Jeg er veldig fornøyd med kroppen min, og fettprosenten nå. Vil ikke øke i fett prosent, derfor jeg lurer på hvordan jeg kan fordele resten av inntaket best mulig. Om jeg fortsatt skal holde meg til 100g karbo om dagen, og øke kun fett? redd for at et høyere inntak av karbo vil gjøre noe skade..... Bortsett fra det spiser jeg sunt, og variert. Sluttet å drikke alkohol, det meste går i fisk/Kylling, grønnsaker, frukt, og belgvekster. Fett får jeg i meg fra det meste i nøtter, oliven/kokos olje/Fisk, og frø. Håper noen kan hjelpe meg videre med noen gode råd,, takk! Anonymkode: 83530...f9a Det er litt mer komplisert enn bare det å "telle" kalorier du får i deg fra karbohydrater. Karbohydrater deles inn i 3 grupper. Mono, dia og polysakarider. Det er en verden i forskjell på å få i seg 50g av monosakarider kontra f.eks 50g fra poteter som består av stivelse (polysakarider). Det har med hvor raskt disse karbohydratene får blodsukkeret ditt til å stige. Noe som igjen styrer mengden insulin som blir frigjort i kroppen for å nedregulere dette. Det er insulin som er fettlagringshormonet, så mengden av dette speiler hvilket fettlagrings gir kroppen settes i. Du må bli langt mer bevisst på typen karbohydrater og ikke nødvendigvis mengden.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #4 Skrevet 26. februar 2020 På 22.2.2020 den 22.44, Xcase33 skrev: Det er litt mer komplisert enn bare det å "telle" kalorier du får i deg fra karbohydrater. Karbohydrater deles inn i 3 grupper. Mono, dia og polysakarider. Det er en verden i forskjell på å få i seg 50g av monosakarider kontra f.eks 50g fra poteter som består av stivelse (polysakarider). Det har med hvor raskt disse karbohydratene får blodsukkeret ditt til å stige. Noe som igjen styrer mengden insulin som blir frigjort i kroppen for å nedregulere dette. Det er insulin som er fettlagringshormonet, så mengden av dette speiler hvilket fettlagrings gir kroppen settes i. Du må bli langt mer bevisst på typen karbohydrater og ikke nødvendigvis mengden. Jeg er selvfølgelig klar over at det er forskjellige typer karbohydrater. Jeg forstår det å spise ren hvete, kontra grønnsaker... Vist du leste første innlegget mitt, så sa jeg tydelig fra at jeg kun spiser sunne karbohydrater, kuttet ut alt av raffinert sukker/stivelse osv... Mitt karboinntak er av hovedsakelig av grønnsaker/belgfrukter/bær, og litt frukt. Å bli for nazi på type karbohydrater som du nevner er ikke sunt for hodet, dog forstår jeg hva du mener. Det er viktig å ha et sunt forhold til mat, og ikke overtenke alt man spiser. Blir jeg tilbydd en kake av min kjære farmor, så klar takker jeg ja. Men det er de daglige valgene jeg normaliserer. Derfor lurer jeg på hvordan jeg burde fordele kalori inntaket mitt, mere fett, eller mere karbo? For at jeg skulle gå ned i vekt, var jeg nesten nødt til å telle kalorier. Nå har jeg ganske peiling på hva det meste inneholder, da jeg for det meste kun spiser rå varer. Er ikke noe fan av kalori telling, men da jeg var 10 kg overvektig, måtte jeg ha litt kontroll på energi inntaket mitt. Anonymkode: 83530...f9a 2
Xcase33 Skrevet 3. mars 2020 #5 Skrevet 3. mars 2020 On 2/26/2020 at 6:25 PM, AnonymBruker said: Jeg er selvfølgelig klar over at det er forskjellige typer karbohydrater. Jeg forstår det å spise ren hvete, kontra grønnsaker... Vist du leste første innlegget mitt, så sa jeg tydelig fra at jeg kun spiser sunne karbohydrater, kuttet ut alt av raffinert sukker/stivelse osv... Mitt karboinntak er av hovedsakelig av grønnsaker/belgfrukter/bær, og litt frukt. Å bli for nazi på type karbohydrater som du nevner er ikke sunt for hodet, dog forstår jeg hva du mener. Det er viktig å ha et sunt forhold til mat, og ikke overtenke alt man spiser. Blir jeg tilbydd en kake av min kjære farmor, så klar takker jeg ja. Men det er de daglige valgene jeg normaliserer. Derfor lurer jeg på hvordan jeg burde fordele kalori inntaket mitt, mere fett, eller mere karbo? For at jeg skulle gå ned i vekt, var jeg nesten nødt til å telle kalorier. Nå har jeg ganske peiling på hva det meste inneholder, da jeg for det meste kun spiser rå varer. Er ikke noe fan av kalori telling, men da jeg var 10 kg overvektig, måtte jeg ha litt kontroll på energi inntaket mitt. Anonymkode: 83530...f9a Poenget er at det er andelen kalorier som kommer fra karbohydratene som egentlig betyr noe. Det er ikke totalen av kalorier et måltid representerer. Stivelse som f.eks poteter består av (ca 85%) er RETT type karbohydrat da stivelse er det samme som polysakarider og gir et jevnt\lavt stigende blodsukker. Fruktose o.l på den andre siden gir et veldig raskt stigende blodsukker og dermed insulin frigjøring. Så det vil jeg ikke anbefale etter kl 19:00 sett iforhold til en normal døgnrytme. Kake ...vel mange typer kaker som sjokolader så det kan være en verden i forskjell Troika\hobby sjokoladen gir en vannvittig boost i blodsukkeret bare etter noen få min...mens f.eks melkerull gir en svak stigning over lang tid. Det er enkelt å forstå hva valget bør være...selv om fellesbetegnelsen er sjokolade.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå