Gå til innhold

Hormonell / Menstruell migrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 💛

Er det flere her som sliter med menstruasjons migrene / hormonell migrene? Er det noe dere tok opp med fastlegen? Gynekologen? Jeg får en intens hodepine (bihulebetennelse-lignende smerter, dunker og verker intens bak øynene, ofte på en side om gangen) 2-3 dager før menstruasjonen, smertene fortsetter så et par dager inn i menstruasjonen. Blør også ekstreme mengder i 7-8 dager. Har adenomyose og PCOS. Paracet og Ibux hjelper ikke på disse smertene.

- Hvis du har dette, og har funnet noe som fungerer mot smertene, tar jeg imot tips!

Takk😊

Anonymkode: a2add...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg ble det mye bedre etter jeg startet å drikke 0.5 liter stangsellerijuice hver morgen:)

Anonymkode: 6a84a...21a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget av det tidligere. To ting hjalp:

Hodepinespesialisten min satt meg på Naramig, en type migrenemedisin som varer lengre enn de andre - og har vist effekt som korttidsforebyggende ved menstruell migrene.  Jeg skulle ta den daglig med start to dager før ventet blødning, og fem dager fremover.  Det gjorde faktisk at jeg slapp helt hodepine under menstruasjonen.

Etter noen år, begynte jeg på hormonspiral av andre årsaker. Da forsvant menstruasjonen, og med den også migrenen i de periodene.  Menstruasjonsmigrenen skyldes at østrogennivået faller brått rett før menstruasjonen, og stiger brått igjen etterpå. Det er de raske endringene i hormonnivå som trigger migreneanfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med migrene som fulgte hormonsyklusen i kroppen i mange, mange år. Helt til jeg kom i overgangsalderen, faktisk. Fikk migreneanfall dagen før mensen skulle komme, og så varte den hele menstruasjons-uken. Sinnsykt slitsomt. Kanskje jeg hadde èn dag uten i løpet av den uka. Så forsvant den og var borte i kanskje tre dager, før jeg fikk migrene på ny, pga kommende eggløsning. Den migrenen varte heldigvis bare to dager.

Jeg hadde også stressutløst migrene ganske ofte, dessverre.

Jeg ble tipset av en kollega om en migrenemedisin hun hadde fått god hjelp av, og den heter Maxalt. Jeg bruker Maxalt Rapitab, smeltetabletter. Disse kan legges på tungen, smelter til et løst skum som bare blir borte og svelges uten at man føler man svelger noe. Veldig praktisk for de som kaster opp lett under migreneanfall. Disse virker veldig godt på meg, etter 20-30 minutter kjenner jeg virkningen.

Det er individuelt hva som fungerer på ulike mennesker, men det lønner seg å prøve flere forskjellige migrenemedisiner for å finne den som fungerer best på en selv.

Sjefen min hadde samme merke migrenemedisin, Maxalt, men hun brukte sprøyter, som hun "skjøt" inn i låret med en penn. Vet ikke hvorfor hun ikke kunne ta tabletter som oss andre for det, men hun brukte altså det. Mener å huske hun sa det var fordi hun ville at den skulle virke med en gang, og sprøytene hadde øyeblikkelig virkning. 

De finnes i vanlige tabletter også, samt nesespray, tror jeg.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet og Ibux fungerer dårlig mot migrene. Be om å få prøve triptaner. Maxalt fungerte lenge for meg, men når kroppen begynte å koble peppermyntesmak med smerte og kvalme greide jeg ikke ta det uten å spy (brekker meg bare ved tanken). Imigran fungerer supert for meg nå. Bruker tablettene til vanlig og har injeksjon jeg kan bruke ved ekstrem kvalme. 
Det som er viktig er å ta medisinen med en gang du merker anfallet kommer. 

Anonymkode: 2e073...f13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det akkurat som deg, har og PCOS. :5:

Har ikke funnet noe som virker mot den typen hodepine, helt grusomt men greit å se at det er flere som har det likt. :P 

Har en venninne som og hadde det slik og hun fikk et nytt liv etter hun kom i overgansgsalderen så jeg går og venter på den..men blir nok en del år til.. 😕 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hormonell migrene, og skal nå igang med å prøve sarotex som forebyggende for dette. Spent på om det hjelper! 

Anonymkode: 2411a...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen din om dette. Mulig du blir henvist til en nevrolog for utredning og utprøving av medisiner. Går du på P-piller? En del blir kvitt sine plager dersom de ikke får mens. 

Anonymkode: 638af...400

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...