AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 I USA har minst fire massemordere fra de siste årene identifisert seg som incels. Hele kulturen består av folk som har vært utstøtt. Mange i incel-miljøet sliter med genuine vansker som autisme, depresjon og andre mentale lidelser. Har du autisme, får du ekstra behov for innflytelse fra noen over deg for å skjønne det sosiale spillet. Men mange incels er også farløse. Kombinasjonen av mentale lidelser, ensomhet og reaksjonære ideer på nettet kan bli eksplosiv. Jeg tenker at ensomhet er en alvorlig tilstand som kan gjøre stygge ting med psyken til folk. Når jeg har vært uten kjæreste eller sex en god stund, føler jeg at noe skurrer. Da kan et lite stryk i nakken fra en jentehånd være nok til å gjøre livet verdt å leve igjen. Tenk deg at du er 29 og aldri har opplevd det en gang. Vi må ta på alvor at noen er ensomme uten å skjønne hvorfor, og at de søker forklaringer og løsninger der vi ikke vil de skal gjøre det. Incels får mye omtale når en av dem dreper, men det er langt vanligere at de tar sitt eget liv. Nesten daglig ser Lasse innlegg på incel-fora fra noen som vil begå selvmord. - Sinnssykt mange incels har tatt livet sitt, men det er lite kjent. Senere tror jeg vi vil se tilbake på dette fenomenet som at vi ignorerte noe veldig viktig. - Dette er gutter med psykiske problemer. Aldri før har vi omtalt en gruppe med slike problemer så ille som vi gjør med incels. Hver gang de er i nyhetene følger jeg med på kommentarfeltene. Der sier folk de jævligste ting. Etter at incels var tema på Trygdekontoret på NRK, fulgte jeg med på feministmiljøene i Norge. 21 år gamle Jørgen som var tøff og sto fram i programmet, fikk motbydelige kommentarer. http://www.erlik.no/lasse-var-nettrollet-som-ble-ekspert-pa-sine-unge-menn Anonymkode: b311c...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 Det er klart det er synd på de som er ensomme. Men ensomhet er jo ikke bare knyttet til å ha en kjæreste eller ikke. Det er dessverre ikke slik at alle får en kjæreste, og akkurat det kan vi ikke gjøre noe med. Klart de som er psykisk syke skal få hjelp. Men disse som kaller seg selv incels, og som blir agressive - det virker jo som den eneste hjelpen de vil ha er at andre mennesker skal være kjæresten deres. Og det kan man jo ikke kreve av noen. Og når de da ikke får seg kjæreste/sex, så begynner de å hate kvinner (og menn) rundt seg. Når man utviser hat mot folk rundt seg, så blir man mislikt. Uansett hvor syk man er, så tilgir ikke det å behandle andre folk dårlig. Det er vel lettere å le av dem enn å ta det inn over seg hvor skummelt det er med sinte menn som mener alle kvinner har fornærmet dem personlig. Anonymkode: 6a0b1...26d 38
000VF000 Skrevet 21. februar 2020 #3 Skrevet 21. februar 2020 Det jeg har lest av incels på feks subredditen som ble stengt var sjokkerende lesning. Det var hatefulle menn som mente at alle kvinner var horer som bare ville kjøre «kuk karusellen» og ikke være med «snille menn» som de. De var av meningen at de fortjente sex fordi....bare fordi. De hadde også syke teorier om mannlig og kvinnelig natur hvor alt av individualisme var visket bort. Var du kvinne var du sånn og sånn utelukkende pga kjønn og alt var galt. Jeg tror også det er viktig å skille mellom incel som en bevegelse/gruppe og folk som dessverre faller inn under kategorien menn som ikke får dame pga utseende eller personlighetsforstyrrelser. 42
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 De isolerer seg selv ved å hate kvinner og skylde på andre for at de ikke får sex. Anonymkode: 32fa3...c6b 35
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: De isolerer seg selv ved å hate kvinner og skylde på andre for at de ikke får sex. Anonymkode: 32fa3...c6b Mange blir nok isolerte fordi de faller utenfor samfunnet av ulike grunner. Anonymkode: b311c...d8a 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange blir nok isolerte fordi de faller utenfor samfunnet av ulike grunner. Anonymkode: b311c...d8a Og det kan de takke seg selv for. Anonymkode: 5d6f8...224 16
herzeleid Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 (endret) Jeg tror kanskje en bør gå inn i diskusjonen med en begrepsavklaring; Er det her snakk om menn som lever i ufrivillig sølibat, som slik jeg forstår det er definisjonen på "incel", eller er det snakk om den lille gruppen som oppfører seg dårlig på internett og støtter hat og overgrep? Hvorfor det er "greit" å hetse og utstøte disse (førstnevnte i dette tilfellet)? Kanskje henger det sammen med hvordan vi ser på "svake" menn. Dette er en gruppe som jeg tror både kvinner og menn velger bort, og som det er veldig få som støtter eller prøver å hjelpe. Det finnes kampanjer mot mobbing osv. men det finnes rett og slett ikke særlig mye interesse for disse, og det er lite "grupper" som taler deres sak, med mindre de kan sies å tilhøre en "utsatt" gruppe, eksempelvis homofile. Tvert imot blir gjerne kjønn, etnisitet og legning brukt mot mange av disse, og det som må kunne sies å være noen av våre lands minst privilegerte mennesker blir likevel ansett å være nettopp privilegerte. Dermed blir det fort "greit" å omtale eller behandle disse på en måte en aldri ville tolerert med andre grupper. Endret 21. februar 2020 av herzeleid 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #8 Skrevet 21. februar 2020 Viktig problemstilling du tar opp. Samfunnsdynamikken er vel at incels utstøtes. Kvinner vil ikke ha dem og menn ser på dem som tapere. Dette fører igjen til at noen av dem blir voldelige og dermed attraktive igjen på kjønnsmarkedet. Å utstøte unge sinte menn har alltid vært farlig og ført til omveltninger av samfunnet. Hvis vi ønsker å bevare det vi har, må vi ta mannlige utskudd på alvor. På samme måte som vi gjør med kvinnelige utskudd. Problemet er at ingen føler omsorg for mannlige utskudd (med unntak av deres mødre). Vi må altså jobbe mot våre instinkter og det er vanskelig. Anonymkode: 73ebd...404 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Og det kan de takke seg selv for. Anonymkode: 5d6f8...224 Man kan ikke takke seg selv hvis man f.eks. har asperger eller en personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: b311c...d8a 4
Tiuren Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Og det kan de takke seg selv for. Anonymkode: 5d6f8...224 Det mener jeg var en veldig kald og ufin betraktning, mener du at alle som komme inn i en negativ spiral "kan takke seg selv" og dermed trenger ingen andre prøve å hjelpe? 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Skrevet 21. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke takke seg selv hvis man f.eks. har asperger eller en personlighetsforstyrrelse. Da er det ikke "incel" som er problemet, men diagnosen. Mange incel mener jo at det ikke er de som er problemet (noe noen med Asperger eller personlighetsforstyrrelse burde få hjelp til å forstå at det er), men kvinner som med frekkhetens nådegave velger attraktive menn og ikke sinte tapere Anonymkode: 72959...afd 12
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Skrevet 21. februar 2020 Fordi incels mener sex og nærheten er noe de har krav på. Anonymkode: 3f972...42e 16
Hjerte Skrevet 21. februar 2020 #13 Skrevet 21. februar 2020 Snakker vi her om hele gruppen menn som ikke får seg noe eller om gruppen som tilhører og identifiserer seg med incel-bevegelsen? Den første gruppa er så heterogen at det knappest kan sies noe generelt om den utover at de ikke hatt sex på aldri så lenge. Den andre gruppa er det helt unødvendig å latterliggjøre, da de gjør en såpass grundig jobb med det selv. 14
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #14 Skrevet 21. februar 2020 På KG får man inntrykk at verden syder over av onde menn som vil drepe folk fordi ingen vil ha dem. I virkeligheten er de aller, aller færreste incels slemme og fæle. De er ikke attraktive nok til å ha sjans, og dette gjelder en ganske stor andel av unge menn. Men det gjør dem ikke til onde mennesker. Anonymkode: cfed9...55b 6
Vinterjenta Skrevet 21. februar 2020 #15 Skrevet 21. februar 2020 Fordi incels utviser et forferdelig kvinnesyn, som er direkte farlig? Selvfølgelig er det trist, men da må de kunne ta til seg den hjelpen de trenger, - på lik linje med radikaliserte individer. Og det er jo åpenbart ikke lett? Har du noen konkrete forslag til hvordan vi kan hjelpe de? 10
Gjest bloody Skrevet 21. februar 2020 #16 Skrevet 21. februar 2020 (endret) Det finns 3 helt ulike typer av "incels" det snakkes om her, den ene er den hatfulle, "niceguy" som hater kvinner og kvinner skylder han sex fordi han er en "niceguy" og "niceguys always finish last". Den andre er personer med psykiske hinder/utfordringer som asberger, autisme, etc, som har "funnet" sin gruppering i incel gruppen men DE hører EGENTLIG ikke dit. Selv om de kan sikkert bli like hatfulle de også, så er ikke de "normale" som de i første eksempel. Så har vi den tredje gruppen, sånne som kanskje kan kalle seg incel, men har klart seg fra å bli hatfull mot sine med medmennesker. Endret 21. februar 2020 av bloody
Tiuren Skrevet 21. februar 2020 #17 Skrevet 21. februar 2020 INCELS er personer som lever i ufrivillig sølibat, og har denne gruppen som identitet. I utgangspunktet er ikke begrepet kjønnsbestemt men jeg har aldri hørt det brukt om kvinner, muligens forde det ikke er mange kvinner som er i ufrivillig sølibat. Ofte vil dette ufrivillige sølibatet medføre bitterhet (og det er på en måte forståelig) og i mer ekstreme tilfeller hat. Grunnen til at noen havner i denne spiralen kan være mobbing og utrygg oppvekst, eller overgrep og vold. Hvorfor er det da rett å fortsette mobbingen etter at de er voksne? 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #18 Skrevet 21. februar 2020 5 minutter siden, Tiuren skrev: INCELS er personer som lever i ufrivillig sølibat, og har denne gruppen som identitet. I utgangspunktet er ikke begrepet kjønnsbestemt men jeg har aldri hørt det brukt om kvinner, muligens forde det ikke er mange kvinner som er i ufrivillig sølibat. Ofte vil dette ufrivillige sølibatet medføre bitterhet (og det er på en måte forståelig) og i mer ekstreme tilfeller hat. Grunnen til at noen havner i denne spiralen kan være mobbing og utrygg oppvekst, eller overgrep og vold. Hvorfor er det da rett å fortsette mobbingen etter at de er voksne? Som voksen kan du ikke forvente å bli møtt med kjærlighet og forståelse når du er hatefulle og slem. Sånn er det bare. Er du en dritt, får du dritt, vil du ikke ha dritt så må du ta ansvar for eget liv og skaffe deg profesjonell hjelp til å slutte å være en dritt. Det er ikke mobbing, det er å få tilbake det du sender ut. Anonymkode: 5be29...8c2 14
youcancallmejune Skrevet 21. februar 2020 #19 Skrevet 21. februar 2020 Jeg tror ikke at kvinnenes manglende interesse for disse mennene skyldes at de er mindre pene, svake eller stakkarslige, men at de er ufine, aggressive, fordomsfulle og grusomt nedlatende. Hvem i all verden har lyst til å klappe og good boy'e en hund som glefser og biter? Ingen. De får ingen hjelp eller sympati fra kvinner før de begynner å oppføre seg som folk. At samfunnet ikke bryr seg stort skyldes nok også at de isolerer seg i ekkokamre slik at vanlige mennesker ser lite til dem bortsett fra nå en og annen av dem skader kvinner. Man ser dem ikke, man kan mistenke men har ingen mulighet til å vite om de er psykisk syke eller bare bitre, de viser ingen tegn til at de ønsker hjelp( bare fri tilgang til sex), og mange har sett dem oppføre seg som svin mot kvinner online. Dette er ikke akkurat mennesker man får lyst til å verken hjelpe eller forsvare. Nummer én hvis man trenger og ønsker hjelp er en liten dose ydmykhet og respekt samt å være villig til å ta imot den, og disse guttene og mennene er ikke der. 14
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #20 Skrevet 21. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Senere tror jeg vi vil se tilbake på dette fenomenet som at vi ignorerte noe veldig viktig. Nei det vil vi ikke. Vi er og kommer alltid til å være et gynosentrisk samfunn. Anonymkode: 37650...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå