AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 Hei! Beklager litt langt og rotete innlegg. Jeg har vært veldig vimsete de siste årene etter videregående og har egentlig aldri visst hva jeg ville studere eller jobbe med. Jeg har vært innom en del yrker og holder på nå med en utdannelse jeg ikke trives med. Jeg har drevet å kontaktet forskjellige håndverks bedrifter om muligheten til å gå i lære der, og det er en bedrift som er interessert i dette. Jeg er bare veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg føler ikke jeg er en akademisk person som liker faglige diskusjoner og ta til meg mye tung teoretisk kunnskap. Men jeg er heller ikke veldig praktisk anlagt, men det føler jeg man kan lære seg til når man jobber i en bedrift. Jeg liker bedre å ta til meg kunnskap og lære mens jeg jobber fysisk med faget, i stedet for å lese på pensum daglig. Jeg har en samboer som har vært veldig tålmodig med meg, men begynner å bli litt lei av at jeg ikke faller meg til ro. Vi har også en datter på 1 år og jeg føler jeg ikke har så mye tid igjen til å drive å gå frem og tilbake mer. Jeg er forresten 27 år. Jeg sliter også med sosial angst og utdannelsen jeg tar er en sosial faglig utdanning, noe som ikke passer meg i det hele tatt, men jeg tenkte eksponering daglig ville hjelpe meg med angsten. Jeg bryr meg egentlig ikke om status rundt utdannelse og jobb, jeg vil bare ha en jobb jeg trives med og som jeg føler jeg mestrer. Om jeg begynner i en bedrift nå så har jeg mest sannsynlig ikke fagbrev før i begynnelsen av 30 årene. Er dette for sent? Jeg har også tenkt på at det er mye slitasje skader på sikt i slike typer jobber, så vet ikke hvor lenge jeg holder ut. Jeg sliter ikke med vond rygg eller noe slikt nå, men det kan jo komme i en slik type jobb. Man kan jo også på sikt videreutdanne seg til ingeniør i faget om man har fagbrev, så det er alltid en mulighet. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre og føler meg helt lost og ikke vet hvem jeg er. Er det noen som har vært i en lignende situasjon som kan dele tanker og erfaringer? Anonymkode: 63c4b...0a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Beklager litt langt og rotete innlegg. Jeg har vært veldig vimsete de siste årene etter videregående og har egentlig aldri visst hva jeg ville studere eller jobbe med. Jeg har vært innom en del yrker og holder på nå med en utdannelse jeg ikke trives med. Jeg har drevet å kontaktet forskjellige håndverks bedrifter om muligheten til å gå i lære der, og det er en bedrift som er interessert i dette. Jeg er bare veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg føler ikke jeg er en akademisk person som liker faglige diskusjoner og ta til meg mye tung teoretisk kunnskap. Men jeg er heller ikke veldig praktisk anlagt, men det føler jeg man kan lære seg til når man jobber i en bedrift. Jeg liker bedre å ta til meg kunnskap og lære mens jeg jobber fysisk med faget, i stedet for å lese på pensum daglig. Jeg har en samboer som har vært veldig tålmodig med meg, men begynner å bli litt lei av at jeg ikke faller meg til ro. Vi har også en datter på 1 år og jeg føler jeg ikke har så mye tid igjen til å drive å gå frem og tilbake mer. Jeg er forresten 27 år. Jeg sliter også med sosial angst og utdannelsen jeg tar er en sosial faglig utdanning, noe som ikke passer meg i det hele tatt, men jeg tenkte eksponering daglig ville hjelpe meg med angsten. Jeg bryr meg egentlig ikke om status rundt utdannelse og jobb, jeg vil bare ha en jobb jeg trives med og som jeg føler jeg mestrer. Om jeg begynner i en bedrift nå så har jeg mest sannsynlig ikke fagbrev før i begynnelsen av 30 årene. Er dette for sent? Jeg har også tenkt på at det er mye slitasje skader på sikt i slike typer jobber, så vet ikke hvor lenge jeg holder ut. Jeg sliter ikke med vond rygg eller noe slikt nå, men det kan jo komme i en slik type jobb. Man kan jo også på sikt videreutdanne seg til ingeniør i faget om man har fagbrev, så det er alltid en mulighet. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre og føler meg helt lost og ikke vet hvem jeg er. Er det noen som har vært i en lignende situasjon som kan dele tanker og erfaringer? Anonymkode: 63c4b...0a1 det er absolutt ikke for sent med noe som helst. Hvor lenge har du igjen av nåværende utdannelse? Jeg lurer på om jeg ville prioritert å gjøre meg ferdig, og så kan du heller snu nesen i en annen retning om du ønsker det. Når det er sagt må du ha i bakhodet at med en sosialfaglig utdannelse så har du mange muligheter, du trenger ikke nødvendigvis å jobbe tett på pasienter/brukere om du føler det blir feil. Litt avhengig av hva slags type utdannelse du tar nå så er jo veien til en etterutdanning som kan ta deg bort fra det rent fysiske med pasienter ganske kort, tenker ikke på master men evt saksbehandling, rådgivning osv Anonymkode: 0b71c...c3d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #3 Skrevet 21. februar 2020 Jeg tok fagbrev som 27-åring sammen med en gjeng andre. Noen var over 50. Tok fagbrev som praksiskandidat etter å ha jobbet 5 år innen faget. Det er aldri for sent å ta fagbrev. Frem til du blir pensjonist vil det utgjøre ganske mange tusen Anonymkode: ab2d7...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 Du har igjen så utrolig mange år av arbeidslivet at det er absolutt ikke for sent å fullføre en utdannelse jeg holder på med en bachelor nå, fullførte vgs i fjor på voksenopplæring. Jeg blir 29 i år og er ikke ferdig med bachelor før jeg er 31. Jeg var også av den vinsete typen på vgs, droppet ut, tok 3 forskjellige linjer (gikk kun 1 år på hver av dem) og ellers jobbet litt her og litt der. Det positive med å ta utdanning nå for min del er at jeg er mye mer dedikert enn før, jeg jobber hardere fordi min fremtid er så mye mer klarere for meg. Jeg har en samboer også, jeg ønsker å bygge et solid liv med han, jeg vil derfor ha en god jobb slik at vi kan få det livet begge drømmer om sammen Anonymkode: 0737f...7c9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 Nei, det er ikke for sent generelt. Unntakene er fagbrev til veldig fysiske yrker du tror du ikke vil takle (eller hvis du har skader e.l.). Som ung i dag skal man stå veldig lenge i arbeidslivet (sannsynligvis til 70+) og det er derfor viktig å finne noe man trives med. Det er ikke for sent å snu senere i livet, det kan faktisk være en fordel dersom man begynner å bli lei av det man driver med per i dag. Anonymkode: 03c0a...8ef
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 Jeg begynte i nytt yrke nå i sommer, og teori til fagprøve. Er ikke ferdig før om ca 4 år men føler absolutt ikke det er for seint. Skal jo jobbe i mange mange år. Var 31 år når jeg begynte. Anonymkode: 37dc1...a4b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 Jeg tar fagbrev nå, og er 40. Aldri for sent. Anonymkode: e64a4...d3b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #8 Skrevet 21. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte i nytt yrke nå i sommer, og teori til fagprøve. Er ikke ferdig før om ca 4 år men føler absolutt ikke det er for seint. Skal jo jobbe i mange mange år. Var 31 år når jeg begynte. Anonymkode: 37dc1...a4b Kan jeg spørre hvilket yrke det er? TS Anonymkode: 63c4b...0a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar fagbrev nå, og er 40. Aldri for sent. Anonymkode: e64a4...d3b Hva tar du fagbrev som? Anonymkode: 63c4b...0a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er absolutt ikke for sent med noe som helst. Hvor lenge har du igjen av nåværende utdannelse? Jeg lurer på om jeg ville prioritert å gjøre meg ferdig, og så kan du heller snu nesen i en annen retning om du ønsker det. Når det er sagt må du ha i bakhodet at med en sosialfaglig utdannelse så har du mange muligheter, du trenger ikke nødvendigvis å jobbe tett på pasienter/brukere om du føler det blir feil. Litt avhengig av hva slags type utdannelse du tar nå så er jo veien til en etterutdanning som kan ta deg bort fra det rent fysiske med pasienter ganske kort, tenker ikke på master men evt saksbehandling, rådgivning osv Anonymkode: 0b71c...c3d Jeg har 1,5 år igjen egentlig. Men det er praksis i denne utdannelsen og jeg klarte å stryke. Mest på grunn av at jeg ikke har motivasjon lengre. Jeg må nå ta 1 år ekstra for å fullføre praksis. Angrer veldig på at jeg ikke byttet studiet i fjor, men vet jo ikke hva jeg vil og vil helst slippe enda mer lån ved å begynne på et helt nytt studie. TS Anonymkode: 63c4b...0a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Skrevet 21. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tar du fagbrev som? Anonymkode: 63c4b...0a1 Barne og ungdomsarbeider. Anonymkode: e64a4...d3b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Skrevet 21. februar 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke for sent generelt. Unntakene er fagbrev til veldig fysiske yrker du tror du ikke vil takle (eller hvis du har skader e.l.). Som ung i dag skal man stå veldig lenge i arbeidslivet (sannsynligvis til 70+) og det er derfor viktig å finne noe man trives med. Det er ikke for sent å snu senere i livet, det kan faktisk være en fordel dersom man begynner å bli lei av det man driver med per i dag. Anonymkode: 03c0a...8ef Det er en rørlegger bedrift som ønsker å ta meg inn som lærling. Jeg har fullført 1 år på byggfag for over 10 år siden, så får fritatt 1 år av lærling tiden. Jeg vet at rørlegger yrket er en tung og fysisk jobb, men hvor mye tyngre den er i forhold til for eksempel elektriker eller tømrer vet jeg egentlig ikke. Nå har jeg ikke skader i rygg og ledd, men målet mitt nå om jeg skulle ta fagbrev er å utdanne seg gjennom teknisk fagskole innen jeg er 40 år, for å få en mer kontor rettet jobb. Føler problemet mitt er litt det at jeg ikke er veldig praktisk anlagt, noe man burde være.. Anonymkode: 63c4b...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå