Gå til innhold

Hjelper nav med å finne ny jobb/kursing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast stilling i barnehage og er fagarbeider. Men ønsker å ta ett nytt yrke da jeg ikke trives og innser at jeg valgte feil yrke på videregående. Jeg ønsker å jobbe med kontor og regnskap / økonomi. 
Hjelper nav meg med kursing og å finne ny jobb mens jeg har jobb eller må jeg slutte i jobben jeg har nå for å få hjelp? Ønsker ikke å slutte i nåværende jobb før jeg har noe nytt. 

Anonymkode: 718c4...358

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert nav hjelper deg selv om du slutter. De er der for å hjelpe de som faktisk er syke og de som ikke får seg jobb, ikke for å videreutdanne de som har valgt feil yrke.

Forsøk å studer ved siden av jobben og samtidig ta å søk andre jobber innen feltet du vil inn til. 

Anonymkode: 45cbf...d37

• Liker 7
Skrevet

Jeg fikk ikke noe hjelp da jeg har en bachelor fra før. De vil helst gjøre minst mulig. Det er et veldig firkanta system ned ett skjema velde av en annen verden. Har fått mine rettigheter med å lese meg opp på nav.no ... saksbehandler visste aldri noe men bekreftet med de rettighetene jeg kom med eller så var standard svaret. Jeg vet ikke er så sjelden vi er borti dette🙈🙈🙈. Her skal det feires med champagne og fyrverkeri den dagen jeg er ferdig med nav. 

Det er nå bare å spørre. Får ikke verre enn nei

• Liker 2
Skrevet

Nei, i og med at du er fagarbeider, og har jobb så er det lite NAV kan hjelpe deg med. Dette må du ta ansvar for selv. Søk deg jobber og søk opptak til høyere utdanning. 

Anonymkode: 7b9df...30b

• Liker 9
Skrevet

Ikke at jeg har noe erfaring, men tenker at det er noe du må ordne selv siden de på Nav har mer enn nok og gjøre.

Hadde du derimot måtte bytte jobb grunnet helsen så hadde det stilt seg annerledes. Selv er jeg sykemeldt nå, å da har Fønix (som samarbeider med Nav) kommet på banen for å hjelpe meg tilbake i jobb, enten nåværende eller ny jobb.

Anonymkode: f12be...b73

Skrevet

Andre ting som er sagt til meg på nav og det er bokstavelig: du får ta med deg trynet ditt og cv’en din og oppsøk arbeidsgivere...

Eller det er ingen fremtid for deg her. Da mente hun stedet jeg bor må😂😂😂

Sånne folk burde ikke sitte på nav som saksbehandler til folk i vanskelige livssituasjoner. Ja ikke gjort meg noe men blir litt sjokkert og oppgitt over nav

• Liker 1
Skrevet

NAV hjelper folk i nød, de er verken karriererådgivere eller en slags lånekasse for yrkesaktive.

Dette klarer du selv, studer på kveldstid i tillegg til jobben du har nå, så slipper du en periode med "studentøkonomi".

Skrevet

Å ville bytte karrierevei er da ingen oppgave for NAV, dette kan du fint ta tak i selv. Har du studiekompetanse? Hvis ja så kan du søke høyere utdanning fra høsten, hvis nei så tar du de fagene du trenger for så å søke høyere utdanning. Studietilbud og tidligere poenggrenser er tilgjengelig på samordnaopptak.no, stipend og lån til utdanning kan søkes fra Lånekassen. 

Anonymkode: a4aaa...088

• Liker 7
Skrevet

Nei, de sier bare du må søke. Men hjelper deg ikke.

Anonymkode: 1a4e9...61c

Skrevet

Nei.

Men økonomi og regnskap er det mulig å studere over nett/samlingsbasert. Sjekk ut UiT, Volda, BI og så videre. UiT har feks et årsstudium i bedriftsøkonomi med mulighet for eksamen i nord eller i Oslo. Da kan du få et innblikk i fagområdet uten å blakke deg på BI.

Anonymkode: 0ad42...28f

Skrevet

Det slutter aldri å forundre meg hva folk tror samfunnet skal hjelpe dem med, selv om de er friske, har jobb, ingen økonomiske problemer og hverken har en voldelig ektefelle eller barn som lider. 

Er det curlingbarna som har blitt, vel, voksne?

Anonymkode: 3d0e9...1f9

• Liker 10
Skrevet

Bestill time hos Karrieresentret i fylket du bor i. Det er gratis. 

• Liker 2
Skrevet

Nav hjelper ikke med karriere der du klarer deg fint selv. Du kan enkelt ta kurs/ fag på kveldstid mens du jobber. Nav er ikke en slags lærer eller mamma som hjelper deg når du har lyst å gjøre noe annet. De hjelper de som av ulike grunner har vært utenfor arbeidslivet i mange år eller som er syke. Man blir alltids satt på cv-skrivekurs om man går på dagpenger, men det er mer for syns skyld og at man skal føle at de arbeidsledige gjør noe. 

Anonymkode: 96271...ff8

• Liker 5
Skrevet

Hvis du allerede er i jobb, og ikke mister den med vanskeligheter til å komme tilbake i arbeidslivet, er på aap, attføring e.l. annen ordning som muliggjør utdanning under NAV, så er nok dette noe du må ta selv gjennom lånekassen som ordinær student. 

Anonymkode: 2290f...464

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Bente1234 skrev:

Jeg fikk ikke noe hjelp da jeg har en bachelor fra før. De vil helst gjøre minst mulig. Det er et veldig firkanta system ned ett skjema velde av en annen verden. Har fått mine rettigheter med å lese meg opp på nav.no ... saksbehandler visste aldri noe men bekreftet med de rettighetene jeg kom med eller så var standard svaret. Jeg vet ikke er så sjelden vi er borti dette🙈🙈🙈. Her skal det feires med champagne og fyrverkeri den dagen jeg er ferdig med nav. 

Det er nå bare å spørre. Får ikke verre enn nei

Skjønner at det er frustrerende å være i et system hvor man ikke har innflytelse og som har et svært strengt regelverk. Og jeg forstår også at man kan møte på frekke folk. Men "folk på nav vil gjøre minst mulig?" Lar meg sjelden provosere av folks meninger om nav, men noen ganger må jeg bare svare. Hadde du ant hvor mye vi har å gjøre, som alle andre yrker og jobber, så hadde du ikke sagt det.Vi blir stadig pålagt nye oppgaver. Jeg har 100 brukere i porteføljen min som alle skal ha like god oppfølging. Jeg gjør alt jeg kan for brukerne mine, men ja, det de kan gjøre selv må og bør de gjøre selv. Man har ansvar for sitt eget liv. Men, hjelp og støtte skal man selvfølgelig få. 

TS: Hvis du allerede har en utdanning og du ikke er syk slik at du ikke lenger kan bruke utdanningen din, så får du ikke ny utdanning fra nav nei. Det er hovedregelen. For å få hjelp i det hele tatt så må du melde deg som arbeidssøker (så sant du ikke er syk). Sier du opp selv så får du ekstra lang ventetid på dagpengere (12 uker), så det er ikke å anbefale. 

Anonymkode: e208c...550

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke har fått en sykdom eller skade som gjør det umulig for deg å jobbe innen det du er utdannet som, må du selv ta ansvar for din egen karriere. 

NAV kommer inn i bildet hvis folk av ulike grunner faller utenfor arbeidslivet og åpenbart trenger hjelp til å komme seg inn igjen. Målet er enkelt og kynisk sagt å bli lønnsmottaker og bidragsyter i størst mulig grad, og trygdemottaker i minst mulig grad. 

Skrevet

klart dem gjør.. hva er NAV til ellers? blås i dem som sier klar deg selv, nav hjelper ikke. NAV har ulike spennende tiltak som kan hjelpe deg videre.

Anonymkode: e9521...ed6

Skrevet
På 22.2.2020 den 5.49, AnonymBruker skrev:

klart dem gjør.. hva er NAV til ellers? blås i dem som sier klar deg selv, nav hjelper ikke. NAV har ulike spennende tiltak som kan hjelpe deg videre.

Anonymkode: e9521...ed6

Spennende tiltak??

Er du gal.

NAV har INGEN tiltakt som har hensikt for mennesker. Det er kun tiltak som systemet har bestemt at du skal igjennom.

Eneste NAV skal hjelpe deg med er penger til å overleve.

Anonymkode: 6f46d...8e6

Skrevet

Du får ta videre utdannelse, så du kan få jobben du ønsker. Er jo det alle andre må.

Jeg er kronisk syk med flere sykdommer, og trengte omskolering, hadde 2 barn jeg var helt alene med. Fikk ikke noe hjelp av Nav, måtte betale alt selv. 

Anonymkode: 0326a...597

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...