AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 Noen som har erfaring med å slutte med Escitalopram (Cipralex) etter mange års bruk? Jeg har brukt Escitalopram i 8 år med forskjellige doser (er nå nede på 10 mg), og jeg har ved flere anledninger prøvd å slutte uten hell. Jeg får så mye "abstinenser" og plager at jeg alltid må starte på de igjen. Men denne gangen vil jeg slutte helt! Noen som har noen råd eller hvor lang tid jeg burde bruke på å trappe ned? Gått på 10 mg i rundt 5 år. Og ja, har tatt dette opp med legen, men virker som hun ikke forstår hvor ille plagene blir ved nedtrapping og eventuelt hvor lenge det skal gjøres. Derfor jeg spør her om noen har klart dette med hel etter mange års bruk Anonymkode: 70d2f...59d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 Snakk med legen din...... Fortell hvor ille abstinensene er og at du trenger en langsiktig plan med svært saktegående nedtrapping. Dere legger en plan sammen. Abstinenser vil du få uansett sannsynligvis og du må bare takle de når de står på. De varer ikke evig. Anonymkode: 6df00...de3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #3 Skrevet 21. februar 2020 Nei men skulle gjerne vist hvor lenge abstinensene varer og hvordan andre har taklet dette. Det finnes ikke noe mindre enn 5 mg Escitalopram så vidt jeg vet, så det er ikke så mye saktere enn det jeg får gjort det. Men her og nå vil jeg gjerne høre andres erfaring med det å slutte med antidepressiva etter mange års bruk og hvor lang tid de har brukt. TS Anonymkode: 70d2f...59d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 Jeg gikk på 20 mg og klarte helt fint å trappa ned og slutte. Trapp sakte ned så går det helt fint! Selvfølgelig merker man litt abstinenser, men jeg tror mye sitter i hodet og at man har lest andre sine erfaring så derfor overdramtiserer man det. Abstinensene varer ikke så lenge. Men jeg ville ha snakket med legen og lagt en plan. Anonymkode: 21229...a81 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 Hvor mange år gikk du på 20 mg? Jeg blir ekstremt svimmel og får "lynnedslag" i hode hver gang jeg rører øynene til siden. Dette har jeg opplevd hver gang jeg har prøvd å slutte. Hvor lenge opplevde du dette før det ga seg? TS Anonymkode: 70d2f...59d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange år gikk du på 20 mg? Jeg blir ekstremt svimmel og får "lynnedslag" i hode hver gang jeg rører øynene til siden. Dette har jeg opplevd hver gang jeg har prøvd å slutte. Hvor lenge opplevde du dette før det ga seg? TS Anonymkode: 70d2f...59d Dette opplevde jeg også da jeg skulle slutte. Jeg gikk på 20 mg i 7 år. Tror abstinensene varte rundt en måned ( eller kanskje det var litt lengre. jeg husker ikke helt), så gikk det greit Anonymkode: 6943b...296
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 Jeg får også støt i hodet eller som lynnedslag som du beskriver om jeg har glemt en tab i to tre dager.. går på 10 mg. Du kan fint gå ned på 5 mg, knekke tab i to og trappe ned tip 7,5 først, så ned til 5, videre til 2,5 osv. Bare knekke tab. Anonymkode: 35afc...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #8 Skrevet 21. februar 2020 Jeg klippet de opp med saks. 10mg til 7.5mg til 5mg. Anonymkode: 5f0d6...ca2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei men skulle gjerne vist hvor lenge abstinensene varer og hvordan andre har taklet dette. Det finnes ikke noe mindre enn 5 mg Escitalopram så vidt jeg vet, så det er ikke så mye saktere enn det jeg får gjort det. Men her og nå vil jeg gjerne høre andres erfaring med det å slutte med antidepressiva etter mange års bruk og hvor lang tid de har brukt. TS Anonymkode: 70d2f...59d Finnes saks, vips, så har du 2.5mg. Fikk litt svimmelanfall i et par uker og så gikk det over. Men gikk ikke så lenge på det. Tidsbruk har kanskje noe å si. Anonymkode: 5f0d6...ca2
Lisaaaaa Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 Hei! Det eneste jeg har å anbefale er å trappe ned VELDIG sakte ☺️ For eksempel: to uker med 7,5, to uker med 5, to uker med 2,5, og deretter to uker med "tablett-smuler" 😅 Var det legen min anbefalte meg hvertfall ☺️
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Skrevet 21. februar 2020 Jeg brukte tre måneder, siste måneden var jeg nede i 2,5 mg. Delte 10 mg tablett i fire deler. Så mitt råd er, ta det sakte! Anonymkode: 195e0...051 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Skrevet 21. februar 2020 Jeg har samme problem som deg, Ts. Har kun gått på tablettene i 1.5 år har prøvd å slutte 3 ganger men det gikk ikke. Lynnedslagene i hodet er en ting, men jeg gikk rett i kjelleren hver gang selv om jeg hadde bestemt meg. Min lege sier jeg skal ta halv tablett i en uke og så slutte. Det fungerte ikke i det hele tatt. Jeg vil prøve igjen men venter til høsten før jeg gir det et nytt forsøk. Anonymkode: 6024f...29d
N-trønderpia Skrevet 21. februar 2020 #13 Skrevet 21. februar 2020 Jeg brukte 10 mg i mange år. Men følte ikke de virket. Så gjorde jeg det man ikke skal gjøre. Sluttet på dagen uten å fortelle det til lege/psykiater. 🙈Var heldig og fikk ikke abstinenser. Anbefaler ikke dette, tror bare jeg hadde "flaks" som ikke ble dårlig.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #14 Skrevet 21. februar 2020 Gå inn på doktoronline og spør kupton om hvordan du skal trappe ned cipralex. Han er en pensjonert psykiater som svarer deg sikkert og trygt om du spør og vet hvordan. Det er mye tryggere enn alle disse synsingene. Anonymkode: acf0b...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #15 Skrevet 22. februar 2020 Tusen takk for alle svar folkens! 😄 TS Anonymkode: 70d2f...59d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #16 Skrevet 23. februar 2020 Jeg kjenner en som også sliter med dette. Men klarte slutte helt over en periode. Gått på det i 20 år. Hun trappet så mye ned der hun knakk tabeletten i små små biter, siste bit hun tok var en pitteliten prikk. hun begynte igjen nå etter noen mnd opphold da hun skulle gjennom noe tøft. lykke til og knekk den opp så mye at du bruker uker/mnd på å trappe ned❤️ Anonymkode: 382ca...b53
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #17 Skrevet 23. februar 2020 Jeg brukte et halvt år på nedtrapping. Det går også an å få en annen AD til å bruke i nedtrappingsfasen. Anonymkode: dd9f8...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå