AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Hei! Er snart 21 år og tar opp fag, og lurer på om det er lurt å begynne å spare allerede nå til f.eks egenkapital... Men jeg kan ikke spare mer enn 1000kr i måneden... Så 12.000 i året, og vil sette det i fond. Tror ikke jeg blir ferdig med utdannelse og uti fast jobb før jeg er 29. Så 108.000 har jeg spart i såfall iløpet av 9 år. Er det egentlig vits i ? Er det sånn at hvis jeg setter pengene i et fond, så vil ikke pengene tape seg i verdi? Det kommer vel an på hvilket fond da... Anonymkode: 4ef87...c30 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 Det er absolutt vits, du ser at du har fått en ganske stor sum til slutt. Anonymkode: 5a99b...43e 11
MiniMjau Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Sparing er veldig lurt. Egenkapital trenger du garantert!! 4
Strikkegurine Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 (endret) Inntekten din vil jo som oftest ikke være konstant selv om du er student, du kan få en deltidsjobb, selge ting etc. Selvfølgelig er det viktig å spare, om det så er 200 eller 2000 i mnd. Av og til kan du ha muligheten til å spare mer, kanskje du kan ønske deg penger i bursdagsgave om du får spm fra foreldre etc om hva du ønsker deg? Endret 20. februar 2020 av Strikkegurine 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er snart 21 år og tar opp fag, og lurer på om det er lurt å begynne å spare allerede nå til f.eks egenkapital... Men jeg kan ikke spare mer enn 1000kr i måneden... Så 12.000 i året, og vil sette det i fond. Tror ikke jeg blir ferdig med utdannelse og uti fast jobb før jeg er 29. Så 108.000 har jeg spart i såfall iløpet av 9 år. Er det egentlig vits i ? Er det sånn at hvis jeg setter pengene i et fond, så vil ikke pengene tape seg i verdi? Det kommer vel an på hvilket fond da... Anonymkode: 4ef87...c30 Eh, JA DETTE ER LURT! bare ikke spar i risikofond. Prøv å finne ut av hva KLP gjør. KLP har ansvaret for mange fremtidige pensjoner i det offentlige, og er derfor ikke så kjappe på snora. Anonymkode: ae796...453 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Takk for svar 😄 Jeg klarte ikke helt å formulere meg rett, det er jo veldig bra å spare uansett sum, men jeg mener om pengene mister verdi selv i fond? Eller er det høye renter i vanlige fond ? Jeg mener, om de 1000 kronene jeg sparer idag ikke er verdt 1000 om 9-10 år når det blir aktuelt å bruke de Anonymkode: 4ef87...c30 1
GulSitron Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Må man ikke skatte av penger som er i fond? 🤔
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 Opprett bsu, da får du skattefradrag! Anonymkode: 2aa38...ea1 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eh, JA DETTE ER LURT! bare ikke spar i risikofond. Prøv å finne ut av hva KLP gjør. KLP har ansvaret for mange fremtidige pensjoner i det offentlige, og er derfor ikke så kjappe på snora. Anonymkode: ae796...453 Glemte å si, dersom bedriften tape taper du også (de har for høye kostnader basicly) Får du opptur i markedet (har de høyere inntekter enn utgifter) Skal du spare i fond, og ikke være en enkel fisk i markedet, må du lese deg opp på bedriftens budsjett! Og ikke minst, sjekk deres Good-will. Det meste skal stå i resultat-budsjettet. Men sjekk over postingen uansett. Husk: det er viktig å vite hvilket revisjonsselskap de bruker. DET SOM VIRKER ENKELT, ER ALLTID VANSKELIG. (ser lett ut å være fotballspiller, det er jo bare en ball liksom...eller?) Anonymkode: ae796...453
Gjest loveli Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😄 Jeg klarte ikke helt å formulere meg rett, det er jo veldig bra å spare uansett sum, men jeg mener om pengene mister verdi selv i fond? Eller er det høye renter i vanlige fond ? Jeg mener, om de 1000 kronene jeg sparer idag ikke er verdt 1000 om 9-10 år når det blir aktuelt å bruke de Anonymkode: 4ef87...c30 Pengene kan fort tape seg i verdi ja, men de kan også styrke seg. Spesielt usikkert er det jo mot utenlandsk valuta. En annen ting å tenke på: Hvis du må gjøre MYE for å få spart 1000 kroner, som å spise næringsfattig mat, jobbe mye ubekvemstider, bo i kollektiv med folk som irriterer deg og du er avhengig av gode karakterer for å få en god jobb så lønner det seg hvertfall ikke. Bedre å bruke 100.000,- på å få gode karakterer og en bedre betalt jobb med bedre fremtidsutsikter enn å måtte slite max, kanskje studere et ekstra år pga dårlige karakterer pga dårlig mat og bo.. Det er ikke BARE pengene du må tenke på.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 Spar i BSU, det er det lureste 👍🏼 Anonymkode: 48f6a...b35 8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 Begynte å spare til pensjon i 2013, da med 300kr i måneden. Har økt sparingen jevnlig med økt lønn, og sparer nå 1000 kr i måneden. Har nå 111 000kr på kontoen, det i underkant av 7 år og under 1000kr i måneden i gjennomsnitt. Renters rente er fint. Spart i hovedsakelig indeksfond, med noe innslag av aktivt forvaltet fond og enkeltaksjer. Anonymkode: 964c0...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😄 Jeg klarte ikke helt å formulere meg rett, det er jo veldig bra å spare uansett sum, men jeg mener om pengene mister verdi selv i fond? Eller er det høye renter i vanlige fond ? Jeg mener, om de 1000 kronene jeg sparer idag ikke er verdt 1000 om 9-10 år når det blir aktuelt å bruke de Anonymkode: 4ef87...c30 Hvis de 1000 kr er de eneste du får spart i løpet av en mnd ville jeg mye heller satt de i BSU Anonymkode: 97b6d...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #14 Skrevet 20. februar 2020 Med et 8-10-års perspektiv er risikoen for at pengene taper seg i verdi liten. Du vil heller sette pengene i høyrisikofond enn på sparekonto. Hvorfor? I fond er avkastningen i gjennomsnitt 7-8% over en så lang sparehorisont. Inflasjonen er på ca 2% pr år. Dvs at om du setter pengene på en "høyrentekonto" med 1,9%, så taper pengene verdi år for år. I et fond kan du de første årene oppleve at det du har investert faller så mye i verdi at det er verdt mindre enn hva du har investert. Men børsene har alltid gått oppover til tross for bølgedaler, så etter 5 år vil det være mye mindre risiko for at investeringene har falt under verdien du kjøpte for. Jeg ville tatt en av sparerobotene til bankene, se hva du kan lære der. Kron og sbanken har gode spareroboter syns jeg. Anonymkode: 56364...b4c
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2020 #15 Skrevet 20. februar 2020 BSU: Hvis du har nok inntekt til at du betaler skatt er skattefradraget verdt sparingen i BSU. Hvis du ikke har skattbar inntekt ville jeg ventet med BSU. Fond: Snakk med banken din. De kan forklare deg litt om dette. Du virker ikke som en som har tenkt å bruke mye tid på å følge med trender og selge og kjøpe hele tiden. Da er det lurt å velge en sammensatt profil slik at du får noe for pengene dine. Som nevnt her er fondssparing i et 10 års perspektiv en effektiv spareform. Men: når du tar ut pengene må du skatte for gevinsten. Skulle du få tap får du tilsvarende skattefradrag. Altså sparer du 100.000 og fondet har en verdi på 150.000 den dagen du skal ta det ut, må du skatte 28 % for de 50.000 fordi dette er inntekten du har hatt. Har fondet en verdi på 90.000 den dagen du tar det ut får du skattefradrag for 28 % av de 10.000 du har tapt. Selvsagt er det vits i å spare - du har tross alt 100.000 mer enn hvis du ikke hadde spart? Vender du deg til å spare blir det også lettere å øke sparingen når du får inntekt.
missmcbeal Skrevet 21. februar 2020 #16 Skrevet 21. februar 2020 Selvfølgelig er det vits. Og som mange her sier, det er lite trolig at du vil ha akkurat samme inntekter og utgifter i 8 år. Mange ting som kan endre seg, så du kan klare å spare mer eller mindre i perioder. Var jeg deg ville jeg begynt å spare på en høyrentekonto og samle en buffer. Fond er noe du kan vurdere når du har fått spart deg opp penger til å ha bakhand. Jeg tror du kommer til å erfare de neste årene at det er godt å ha en buffer stående. BSU er også et godt forslag, men du bør ikke sette inn mer i starten enn du får skattefradrag fra. Dvs. du må ha høy nok inntekt til å skatte. Ellers kan du gå glipp av skattefordeler senere, om du har brukt opp årene du kan sette inn penger på, men ikke klart å optimalisere skattefradraget. 2
Kragebein Skrevet 22. februar 2020 #17 Skrevet 22. februar 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporing og svar til dette. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #18 Skrevet 22. februar 2020 Ville ikke valgt fond, nå er det all time high, det kommer til å gå nedover snart. Kan ta lang tid før det kommer opp igjen til samme nivå vi har nå. BSU er bedre. Men aller først, spar opp buffer på ca. tre månedslønner. Anonymkode: 60f11...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #19 Skrevet 22. februar 2020 På 20.2.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev: Hei! Er snart 21 år og tar opp fag, og lurer på om det er lurt å begynne å spare allerede nå til f.eks egenkapital... Men jeg kan ikke spare mer enn 1000kr i måneden... Så 12.000 i året, og vil sette det i fond. Tror ikke jeg blir ferdig med utdannelse og uti fast jobb før jeg er 29. Så 108.000 har jeg spart i såfall iløpet av 9 år. Er det egentlig vits i ? Er det sånn at hvis jeg setter pengene i et fond, så vil ikke pengene tape seg i verdi? Det kommer vel an på hvilket fond da... Anonymkode: 4ef87...c30 All sparing er vits! 1000 her, 50 der, 5 kr, osv. Alt er bedre enn 0. Anonymkode: 49062...56f 2
Eneri Skrevet 22. februar 2020 #20 Skrevet 22. februar 2020 Selvsagt vits å spare! I tillegg til å ha egenkapital, viser du banken du søker boliglån i at du klarer å spare jevnt og trutt selv med lav inntekt som student. Og lager deg gode sparevaner. Dette har også en verdi 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå