Gå til innhold

Fly med baby - tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fly med mini i morgen, og kjenner jeg gruer meg. Han er 3 mnd. Til nå har jeg pakket alle kremer osv fra stelleveska i en blank pose øverst (for å minimere tid i sikkerhetskontrollen), jeg tenker å bruke bæresele på flyplassen og ikke ha med vogn, jeg fullammer - er det lov å amme under takeoff og landing? For å unngå ørevondt? Hvis ikke, hva gjør man da? Har også med en rangle, et ullpledd og en annen leke i stelleveska. Har selvsagt også veskas «standardinnhold»: rikelig med bleier, 3 fulle skift, søppelposer, stellematte osv. 

Er jeg godt nok forberedt? Er heldigvis bare en times flytur, så hvis det blir full hyling og rabalder er det raskt unnagjort 😅

Anonymkode: 85408...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er veldig godt forberedt! Ta også med en ekstra overdel til deg selv om uhellet skulle være ute 😊 evt gulpekluter om du har en gulpebaby.

Jeg fikk beskjed da vi fikk utdelt setebeltet at de ønsket å unngå amming under takeoff og landing i tilfelle man måtte innta nødlandingsposisjon (fremoverbøyd), men de nektet ikke å amme (Dette var norwegian). Jeg ammet derfor på nedfarten, og de sa ingenting på det. Alternativt kan barnet bruke smokk om han tar det.. det hjelper også på å utligne trykket :)

Dette kommer til å gå strålende!

Anonymkode: cd119...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha dine egne ting i en liten veske du kan ha i stellevesken (typ mobil, lip balm, hva enn du trenger tilgjengelig) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mye med baby (eldstemann var 5 uker første gang og yngste 8 uker) og har aldri opplevd ørevondt. Jeg har alltid vært redd for det siden jeg er mye plaget med dotter i ørene under landing selv, men det har aldri vært noe problem 🙂 Jeg har aldri trengt å amme under avgang og landing, men sist vi fløy med Norwegian sa flyvertinna at det var greit å ha babyen i ammeposisjon under avgang hvis jeg ville det. 

Lykke til! Min erfaring er at så lenge babyen har sovet greit og er mett går det kjempefint å fly. Mine sover/sov heldigvis godt i bæresele gjennom flyplassen så de har vært uthvilt når vi kommer på flyet. Bare pass på at du bruker bæresele uten metall (som feks Close caboo har) slik at du slipper å ta den av gjennom sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: ca907...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å ta jakken over bæreselen og ikke motsatt 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd mye med baby, aldri fått beskjed om å ikke amme ved takeoff eller landing. 
I sikkerhetskontroll må man som regel ta baby ut av bæretøy uansett om det består av metall eller ikke. Har opplevd kanskje 2 ganger å få lov å gå gjennom uten å ta ut av, men det er absolutt unntak.

Høres ut som du er godt forberedt. Vi skal snart fly i 12 timer med baby, gruer meg litt til den 😅

Anonymkode: 3a390...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi dro til Syden med baby 9 måneder i fjor. Ammet med ungen på vei opp. Det lille han hadde tid til amming. Sku se på alt annet. Merka lite å ingenting til ørevondt under takeoff og landing. Gjorde akkurat samme som deg med utstyr å ting med. Men vi passet på å bestille sete på slike plasser som er ekstra rom på. Spesielt beregnet for spedbarn. Også ordna vi plass aller fremst i flyet slik at vi kunne få flyseng til han. Han søv ikke på tur ditt men satt pent og koste seg oppi senga mens vi spiste å slikt. God avlastning for armene. Anbefales veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har flydd mye med baby, aldri fått beskjed om å ikke amme ved takeoff eller landing. 
I sikkerhetskontroll må man som regel ta baby ut av bæretøy uansett om det består av metall eller ikke. Har opplevd kanskje 2 ganger å få lov å gå gjennom uten å ta ut av, men det er absolutt unntak.

Høres ut som du er godt forberedt. Vi skal snart fly i 12 timer med baby, gruer meg litt til den 😅

Så merkelig! Vi har flydd mange ganger og har aldri måtte ta av bæreselen gjennom sikkerhetskontrollen 😅 tydeligvis litt forskjellig praksis rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig! Vi har flydd mange ganger og har aldri måtte ta av bæreselen gjennom sikkerhetskontrollen 😅 tydeligvis litt forskjellig praksis rundt omkring.

Seriøst! Ja, da er det veldig ulik praksis rundt omkring! De få gangene vi har fått gå gjennom er i utlandet, og kanskje 1 gang i Norge 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😅

Er dette i Norge? Vet det er annen praksis i andre land. Jeg har flydd med baby/småbarn i sele 16 ganger og har aldri måttet ta av gjennom sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som flyr med baby er egoistiske. Ingen har bedt om en skrikende baby på flyet, så alle de andre passasjerene kommer til å hate dere. 

Anonymkode: d0280...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette i Norge? Vet det er annen praksis i andre land. Jeg har flydd med baby/småbarn i sele 16 ganger og har aldri måttet ta av gjennom sikkerhetskontrollen.

I Norge hovedsaklig ja. Har som sagt flydd veldig mye, også utland, og opplever for det meste å måtte ta babyen ut av bæretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk som flyr med baby er egoistiske. Ingen har bedt om en skrikende baby på flyet, så alle de andre passasjerene kommer til å hate dere. 

Har ikke opplevd at mine barn har skreket på flyet, og iallefall ikke lenge nok til at passasjerer har sagt noe til oss. Heldigvis er de fleste forståelsesfulle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre har da like stor rett til å fly som deg. Det er vel du som mener det som er egoistisk. Mine babyer har dessuten aldri skreket på flyet. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge hovedsaklig ja. Har som sagt flydd veldig mye, også utland, og opplever for det meste å måtte ta babyen ut av bæretøy.

Så merkelig! Kanskje det er forskjellig fra flyplass til flyplass. Mine erfaringer er fra Værnes og Gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...