Gå til innhold

«Utvide»/sette inn mer stikkontakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke har lov til å gjøre noe elektrisk hjemme. Skal ikke det, har ikke peiling på hvordan og ikke tørr jeg heller, strøm farlig!

Men det er lov å spørre om noe i det hele tatt er mulig å gjøre for en elektriker 😅 de koster, så alle minutter jeg kan spare på å finne ut ting på forhånd, er verdt det 😅😂

Jeg har to uttak, slik vanlig dobbel, på veggen med tven (en på hver siden av veggen). Men dette er jo langt i fra nok. Jeg har 2 av disse store skjøteledningene, for jeg har mange ting jeg bruker. Ikke samtidig, men ja jeg trenger mer plass enn disse 4 mulighetene i veggen gir meg. (TV, playstadion 4, playstadion 3, playstadion 2, nintendo switch, nintendo 64, dvd spiller, blu-ray spiller, lydplanke, bass til lydplanke, tv-dekoder, robotstøvsuger, internett-ruter, annen liten wifi-dings = 14 dingser som trenger strøm på den ene veggen 😬🤪).

Skjøteledninger er ikke bra. Jeg vet at de ikke burde brukes for mye. Men jeg har ikke noe valg slik det er lag topp hos meg. Har stor mangel på stikkontakter generelt, ikke en eneste en i gangen 🤪

Men spørsmålet er om det går ann å utvide de som er nå/sette inn flere? Jeg tenker da om det går ann uten å måtte rive opp vegger, takk og gulv, og hva enn som er 😅

Sikringsskapet ligger rundt 1 og 4 meter fra disse to punktene om det har noe å si 😅

Anonymkode: 268cb...a2b

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg ikke har lov til å gjøre noe elektrisk hjemme. Skal ikke det, har ikke peiling på hvordan og ikke tørr jeg heller, strøm farlig!

Men det er lov å spørre om noe i det hele tatt er mulig å gjøre for en elektriker 😅 de koster, så alle minutter jeg kan spare på å finne ut ting på forhånd, er verdt det 😅😂

Jeg har to uttak, slik vanlig dobbel, på veggen med tven (en på hver siden av veggen). Men dette er jo langt i fra nok. Jeg har 2 av disse store skjøteledningene, for jeg har mange ting jeg bruker. Ikke samtidig, men ja jeg trenger mer plass enn disse 4 mulighetene i veggen gir meg. (TV, playstadion 4, playstadion 3, playstadion 2, nintendo switch, nintendo 64, dvd spiller, blu-ray spiller, lydplanke, bass til lydplanke, tv-dekoder, robotstøvsuger, internett-ruter, annen liten wifi-dings = 14 dingser som trenger strøm på den ene veggen 😬🤪).

Skjøteledninger er ikke bra. Jeg vet at de ikke burde brukes for mye. Men jeg har ikke noe valg slik det er lag topp hos meg. Har stor mangel på stikkontakter generelt, ikke en eneste en i gangen 🤪

Men spørsmålet er om det går ann å utvide de som er nå/sette inn flere? Jeg tenker da om det går ann uten å måtte rive opp vegger, takk og gulv, og hva enn som er 😅

Sikringsskapet ligger rundt 1 og 4 meter fra disse to punktene om det har noe å si 😅

Det går fint an å fikse flere uttak uten å rive opp gulv eller vegg, det blir synlig ledning da men det lever du nok med. Men jeg skjønner ikke hvorfor du må ha alle disse dingsene koblet til strøm til enhver tid uansett, hva med å ha det du bruker tilkoblet (=en spilledings om gangen) og samtidig flytte robotennog suben f.eks til en annen del av rommet? 

Og ellers, skjøteledning er ikke farlig. Det er ikke anbefalt, fordi man må si det, men det er ikke farlig. Bor med en elektriker, og vi har hver vår skjøteledning på hver vår side av senga, en skjøteledning under tven og en under en skjenk hvor internett/ruteren og alt holder til. På brannkurs på jobb sa den erfarne mannen at mobilladere om natten var fyfy, heftig fyfy, men skjøteledning var mer "meh". 

Anonymkode: 61d3e...492

Skrevet

Det sagt (at skjøteledning er trygt), det er trygt til en viss grad. De skal ikke brukes permanent - altså til noe som bruker mye strøm konstant, typ fryser, vaskemaskin, tørketrommel eller panelovner. Aldri seriekoble skjøteledning er, og kjøp gode skjøteledning er - og i riktig lengde. Mye skjøteledning sammensurret på et lite område øker brannfaren, av en eller annen grunn. 

Skrevet

Det er forskjell på skjøteledning og forgreining. 
Man får forgreininger plass til 6 stikk og to USB på Europris feks. 
Man kan få med bryter slik at man kutter strømmen til alle apparatene når man skrur forgreningen av. 

Anonymkode: 7bbcf...ff6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å fikse flere uttak uten å rive opp gulv eller vegg, det blir synlig ledning da men det lever du nok med. Men jeg skjønner ikke hvorfor du må ha alle disse dingsene koblet til strøm til enhver tid uansett, hva med å ha det du bruker tilkoblet (=en spilledings om gangen) og samtidig flytte robotennog suben f.eks til en annen del av rommet? 

Og ellers, skjøteledning er ikke farlig. Det er ikke anbefalt, fordi man må si det, men det er ikke farlig. Bor med en elektriker, og vi har hver vår skjøteledning på hver vår side av senga, en skjøteledning under tven og en under en skjenk hvor internett/ruteren og alt holder til. På brannkurs på jobb sa den erfarne mannen at mobilladere om natten var fyfy, heftig fyfy, men skjøteledning var mer "meh". 

Alt må ikke være tilkoblet, men tv, lydplanke, bass, internett, den lille andre wifi dingsen, dekoder og evt, apple tv (den glemte jeg å nevne), spillkonsoll ol. må være i, så der er jeg oppe i 7 ting som jeg trenger strøm til, 8 med robotstøvsugeren. Skulle gjerne ha flyttet den, men igjen kommer problemet med at jeg ikke har nesten noen stikkontakter å bruke, har kun et sted å ha den, og det er der den står. Det samme gjelder alle andre dingsene, og hvorfor de ikke bare kan flyttes, pga. de trenger strøm og det er liksom i de uttakene de må være 😕 

Skrevet

Forgreninger er trygt så lenge effekten som går gjennom den er begrenset. Du har noen få hundre watt, og det er trygt. 

Kan jo øke sikkerheten ved å bruke kvalitets-padder. Liker Brennenstuhl sine, de har god kvalitet til en akseptabel pris

Skrevet

Vi hadde samme problemet. Regnet ut hvor mange stikk vi behøvde og hvor vi ville ha dem og ringte litt rund tog fikk innhentet litt priser.  

Det kom en mann og var her i en times tid og satte opp 4 stikk ved kjøkkenbenken og 8 ved TV kroken så nå har vi 10 der. Var et stikk der så han kunne koble på eksisterende kobling eller hva det nå heter.   De blir utenpåliggende, så ikke like fine som de som var fra huset ble bygget, men de er for det meste dekket av en liten hylle for router, tuner etc. Var ikke noe ublu pris, og vel verdt det. 

Anonymkode: f1914...306

Skrevet

Det koster ikke mange tusenlappene. Under 5.000. 

Kveil opp ledningene. Bruk gjerne dobbeltsidig teip til å feste forgreinerne (skjøteledningene) slik at de ikke utsettes for slag hver gang du støvsuger bak der. 

Anonymkode: 68714...d2a

Skrevet

Vi har nettopp fått gjort det samme. Hadde to doble stikkontakter bak tv og har utvidet til fire doble. Mener det heter «tabbeboks»

Disse blir innfelt i veggen og de monteres ved siden av de eksisterende. Pris tipper jeg blir rundt 3000-5000,-

Anonymkode: a3917...509

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...