Gå til innhold

Kausjonist og boliglån

Paibai

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan det fungerer med det å kjøpe bolig med kausjonist.

Jeg tjener 450 000kr i året, null gjeld/kredittkort og har to barn. Mine foreldre ønsker å være kausjonister slik at jeg kan klare å komme meg inn på boligmarkedet. 
Jeg vet jeg kan betale iallefall 12000kr for det er det boligen jeg leier koster🤣 Men det er vel ikke sånt banken ser på.

Hva tror dere jeg kunne lånt med kausjonist? Boligen deres er verdt ca 3 mill og er nedbetalt(vet ikke om det har noe å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig helt umulig å si. Du har ganske lav lønn, noe som gjør at jeg ikke tror du vil få låne maksimalt - altså fem ganger inntekt. Dette er uavhengig av at du har kausjonist. I tillegg har du barn, noe som gjør at du vil få låne mindre. Du kan jo prøve en lånekalkulator. Finnes blant annet på Finn og på Nordea sine nettsider.

Anonymkode: 5e648...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig helt umulig å si. Du har ganske lav lønn, noe som gjør at jeg ikke tror du vil få låne maksimalt - altså fem ganger inntekt. Dette er uavhengig av at du har kausjonist. I tillegg har du barn, noe som gjør at du vil få låne mindre. Du kan jo prøve en lånekalkulator. Finnes blant annet på Finn og på Nordea sine nettsider.

Anonymkode: 5e648...0df

Har prøvd lånekalkulator på flere nettsider. De sier alt fra null til 2,2 millioner🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Paibai skrev:

Hei!

Jeg lurer på om noen kan forklare meg hvordan det fungerer med det å kjøpe bolig med kausjonist.

Jeg tjener 450 000kr i året, null gjeld/kredittkort og har to barn. Mine foreldre ønsker å være kausjonister slik at jeg kan klare å komme meg inn på boligmarkedet. 
Jeg vet jeg kan betale iallefall 12000kr for det er det boligen jeg leier koster🤣 Men det er vel ikke sånt banken ser på.

Hva tror dere jeg kunne lånt med kausjonist? Boligen deres er verdt ca 3 mill og er nedbetalt(vet ikke om det har noe å si)

Hvis du har to barn alene, så søk kommunen om startlån! Det er en låneordning som kommunene administrerer på vegne av Husbanken. Aleneforsørgere og barnefamilier er en av målgruppene. 

Anonymkode: 9aed5...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du har to barn alene, så søk kommunen om startlån! Det er en låneordning som kommunene administrerer på vegne av Husbanken. Aleneforsørgere og barnefamilier er en av målgruppene. 

Anonymkode: 9aed5...fb2

Jeg har søkt om startlån, men var ikke alene om det i denne kommunen. Så da var det jeg som ikke fikk. Men jeg hadde jo håpet at det kan løse seg med kausjonist. Er ganske kjipt at jeg ikke har sjangs på startlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har kausjonist, betyr det at dersom du ikke overholder lånet, har banken pant i deler/hele huset til dine foreldre.

Håper seff, at dere har et supert tett bånd fylt med ærlig økonomisk innsikt.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: c6dc2...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har kausjonist, betyr det at dersom du ikke overholder lånet, har banken pant i deler/hele huset til dine foreldre.

Håper seff, at dere har et supert tett bånd fylt med ærlig økonomisk innsikt.

Lykke til ❤️ 

Jeg er stort sett en åpen bok, så jeg tror ikke de har så mye å frykte fra denne kanten😊

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Giin skrev:

Ta kontakt med forskjellige banker og hør hva de kan tilby, både med og uten kausjonist🙂

Sitter og søker etter banker der jeg kan søke over nett og oppgi kausjonist😊 Er så spent! Håper jeg får nok til å kjøpe noe.

Ringer rundt i morgen også👍🏻👍🏻👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Paibai skrev:

Jeg er stort sett en åpen bok, så jeg tror ikke de har så mye å frykte fra denne kanten😊

Takk❤️

Da, er det bare å kjøpe. Men husk å kjøpe leilighet med lav husleie, og sjekk totalkostnaden (hvor mye gjeld som ikke er betalt på komplekset, er dette en trend i hene borettslaget - løp. Husleie øker uansett. Du kan begynne på 2500 i husleie, og ende opp om 7 år å måtte betale 6000 pga av renovasjoner på bygget. Derfor; lån under evne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Paibai said:

Sitter og søker etter banker der jeg kan søke over nett og oppgi kausjonist😊 Er så spent! Håper jeg får nok til å kjøpe noe.

Ringer rundt i morgen også👍🏻👍🏻👍🏻

Si gjerne ifra om banker som godtar kausjonist! Er i litt lik situasjon: ønsker lån, men har lav inntekt, men kan stille sikkerhet i 2 boliger.

Anonymkode: c3daf...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da, er det bare å kjøpe. Men husk å kjøpe leilighet med lav husleie, og sjekk totalkostnaden (hvor mye gjeld som ikke er betalt på komplekset, er dette en trend i hene borettslaget - løp. Husleie øker uansett. Du kan begynne på 2500 i husleie, og ende opp om 7 år å måtte betale 6000 pga av renovasjoner på bygget. Derfor; lån under evne!)

Det var bra du skrev det! Sier seg jo egentlig selv, men man tenker jo ikke over det😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si gjerne ifra om banker som godtar kausjonist! Er i litt lik situasjon: ønsker lån, men har lav inntekt, men kan stille sikkerhet i 2 boliger.

Anonymkode: c3daf...1d4

Gjensidige iallefall😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror bankene er pålagt å låne ut maks 5x brutto lønn bortsett fra i spesielle tilfeller. Det er antakelig derfor det høyeste anslaget er 2,2 millioner. I praksis vil det være veldig risikabelt å låne så mye med såpass lav lønn og to barn.

Anonymkode: c371d...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...