Gå til innhold

Reklamens makt. Hvilken illusjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av dere har prøvd å årsaksforklare deres egne holdninger med at det skyldes media og reklame. Det kan nesten virke som det er skolelærdom å fraskrive seg selv ansvar ved å skylde på kampanjer skapt av homofile designere.

Det finnes til og med dem som påstår at vi blir påvirket av reklamen.

At det går an.

Selv markedsføringsledere, trendanalytikere, kvinnemagasiner, lærerinner og andre synsere er med på å fremme dette bedrageriet.

La meg forklare dere noe. Reklamekampanjer har samme mulighet til å gå adundas som mennesker selv.

Hvis det var sant at vi ble påvirket av reklame, hvorfor går bedrifter da konkurs?

På midten av 80-tallet forsøkte Levis seg med en kolleksjon med penere antrekk for kvinner og dresser for menn. En fiasko.

Nokia skylder sine reklamekroner som årsaken bak sin suksess, men hva med motorola? Ericcson? Samsung? Brukte ikke de en XXX-antall $$$ på å markedsføre.

Skjønner dere?

Tror dere ikke at Motorola hadde et lignende reklamebudsjett som Nokia?

Ansvarsfraskrivelsen kjenner ingen grenser.

At Adelsten gikk konk (ble kjøpt opp), hva gjorde det med alle de titusenvis av kvinner som er såkalte ”ofre” for denne industrien? De ble ikke hysteriske da det ikke fantes mer ”adelsten”, sånn er mennesker vi finner heller noe nytt.

De aller fleste markedsføringer går til helvete. Så mye som 90 % av alle lanseringer er bortkasta penger, de mislykkes.

Hvorfor er det slik?

- Fordi mennesker er smarte, vi kjøper ikke ting vi ikke vil ha.

W

Bare idioter skylder på alle andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen det er jo det som er reklamens point.....

Reklame spiller hele tiden på noe vi ønsker. Når reklamen bommer, er det fordi den spiller på noe vi IKKE ønsker.

Ønsket behøver ikke være saker og ting - det kan like gjerne være ønsket om å høre til et eller annet sted, ønsket om å være vellykket osv.

Reklamen som spiller på dette gjør det ofte på en måte som gjør det vanskelig å stå imot.

Og noen ganger er reklamen som en sånn sang som setter seg fast - du blir ikke kvitt den. DU har sett merket så mange ganger at når du ser det i butikken, så kjøper du det hvis det ligger innnen et område for noe du trenger. Alle vet at en berømte organiske følelsen av shampo er tull, men MERKET kjenner du igjen når du skal handle, og det er lettere å putte den kjente flaska i kurven enn et ukjent merke.

Så - reklame påvirker

Skrevet

Vel Bettie, kan vel ikke si at jeg kjenner meg igjen. Det kan vel være fordi jeg har helt andre kritierier når jeg kjøper ting som f eks shampo. Pris f eks, det er en mye viktigere faktor for meg, enn den "følelsen" du og dine likesinnetedamer føler når det er noe dere bare ha.

Når man er trygg på seg selv og omgivelsene sine unngår man slike lettlurte løsninger.

W

Det handler om å ta littegranne ansvar for sin egen væremåte.

Skrevet

Jeg liker å si at jeg ikke lar meg påvirke av reklamen, jeg kjper sjelden noe bare fordi det er reklame for det...

Men det er visse ting som kommer på reklamen på Tv somv gjør at du tenker "oj, skulle ha vært i den butikken igjen"..Så da blir jeg kanskje i en viss grad påvirket av reklamen uansett, da?

Tror ikke noen kan komme å si at de absolutt aldri lar seg påvirke, jeg tror vi alle påvirkes i en eller annen grad.. Eller greier noen å motbevise dette? :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

waco, da - selvfølgelig er det ikke noe jeg/vi bare MÅ ha.

Selvsagt spiller pris en rolle, men prisen på Rema-shampo-utvalg er temmelig lik, og da er fortsatt min påstand at det er lettere å putte flaska med et navn som du kjenner i handlekurven enn en shampo du ikke har hørt navnet på - hvis du ikke er så irritert over den idiotiske reklamen at du IKKE kjøper akkurat den shampoen - bare på "trass".

Jeg nevnte heller ikke den reklamen som ikke er reklame, men som i høyeste grad er det likevel - produktplassering i filmer. Det er en type reklame du ikke kan verge deg så lett mot som organiken - for du er ikke klar over at du har sett den. Ser du en pepsiboks 75 ganger i løpet av en film, plassert sånn at logo er tydelig, men også sånn at den ikke forstyrrer filmen, kan du være sikker på at mange av de som så filmen vil kjøpe pepsi neste gang de skal kjøpe en tørstedrikk.

Det er skummel reklame, det.

Men jo mer du vet om reklame og reklamens irrganger, jo større er muligheten til ikke å la seg påvirke.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du snakker om, siden du snakker i gåter, organic- hva for noe?

Menmen, når jeg handler shampo på rema så er jeg alltid nøye på pris, jeg lar meg ikke så lett lure.

Det er værre med dere damer, dere har sett ting på fjernsyn som gir dere selv illusjoner, ikke rart dere virker så grettne til tider da.

W

Og skulle jeg lagd reklamefilm, så måtte det vært noe som spiller på damers fantasier! Hey, jeg fikk en ide! Hva med å lage en shamporeklame hvor man sammenligner det å vaskehåret som like godt som sex? Hvor man nesten får en orgasme?

Handler om å ha kreativiteten i behold...

Skrevet

Aha.... nååå forsår jeg, Waco. Da har sett for lite reklame, ikke rart du ikke blir påvirka... Det de reklamerer for på bbc selger de kanskje ikke her hjemme? De selger ikke amerikansk brennevin på rema tusen, heller ikke ungarske sigaretter. Så du har ikke sett den reklamen, du kanskje, hvor dama får ultraorgasme av å vaske håret med herbal essences (det ser iallfall sånn ut)?

Det er ikke bare du som har gode ideer, viser det seg! Hoho...

Skrevet

vel - uintelligent reklame er og blir uintelligent reklame.....

Jeg mener fortsatt av vi lar oss påvirke av reklamen. Hadde vi ikke gjort det, ville ikke så mange firmaer bruke noe så sinnsykt mye penger som det gjøres på akkurat reklame.

Men skal reklamen virke, må den, hevder jeg, treffe noe hos mottakeren. Humor funker ofte godt - hvis det er litt snert i den.

Uintelligent reklame irriterer bare.....

.... og derigjennom påvirker den

Skrevet

det at man i det hele tatt kjøper shampoo viser jo at man er offer for et skapt behov...mesteparten av shampooen er faktisk ikke særlig bra for håret. det beste er å bare skylle håret, event bruke vann med div. urter som man kan plukke i sesongen. synes dere det blir for fett?

det går over etter en kort periode, fordi håret sliter litt med å gjenskape sin naturlige fettbalanse etter all silikonen, feks (ja, det er derfor håret blir så glatt)..

Skrevet

Og når skal reklamemennesker skjønne at en ultrateit reklame med et enerverende lydbilde som sendes i alle kaknaler altfor ofte gjør at konsumeren (meg) rygger fra produktet... noen ganger gjelder "less is more" - og jeg har faktisk sluttet å bruke produkter pga. teit reklame

*prøver å huske et eksempel...*

*tenker fortsatt*

*kommer ikke på noe, men skal si fra når jeg gjør*

Skrevet

-så det er ingen av dere som bruker disse nye våtmoppene?

-eller vaskeservietter som du bare tar opp fra en eske, tørker over den skitne flaten og kaster servietten når du er ferdig?

-eller tannkrem som liksom skal gjøre tennene hvitere?

-ansiktskrem som er enten mot rynker, frisker opp huden, gir ekstra glød eller motvirker fet hud?

- shampo som motvirker flisede tupper og tørt hår?

Når dere trenger ett nytt strykejern, går dere ikke på El-kjøp eller Expert eller noen av disse kjente stedene vi så ofte ser reklame for?

Og ikke minst!!! Når dere selger eller kjøper leilighet, er det ingen av dere som har brukt Notar????? Notar bruker masse penger på markedsføring, de sender ut flotte aviser, de reklamerer masse på tv og ellers, men når det gjelder kvaliteten, så har vel de fleste hørt ryktene om at det stort sett er selgere som jobber der, ikke eiendomsmeglere!! Men de er meget godt synlige, DERFOR får de godt med kunder!!

Kanskje endel vil benekte at de følger reklamen, men jeg er faktisk helt overbevist om at vi alle, på ett eller flere tidspunkt vil la oss påvirke av reklamen! (jeg er faktisk helt overbevist om at også bakmannen til waco også en eller annen gang lar seg påvirke, uansett om han nekter aldri så mye!! :wink: )

Og at 90% av alle kampanjer går til helvete..... :hoho::hoho:

Ja, det er selvsagt derfor vi FORTSETTER med reklame og kampanjer!!! fordi det ikke funker!!!

som du sier waco, mennesker er smarte, og det gjelder også diverse AD'er, markedskoordinatorer, markedssjefer og andre reklamemennesker!

Man tar faktisk spesiell utdannelse innen akkurat det, og lærer hva man kan/må gjøre for å selge og å mette eller skape ett behov!

men for guds skyld, med så lite reklame vi blir utsatt for i dagens hverdag, så er det selvfølgelig jeg som tar feil....... :hoho::kul:

Skrevet
-så det er ingen av dere som bruker disse nye våtmoppene?

Nei, men jeg hipphipphurraer for swiffer :lol:

-eller vaskeservietter som du bare tar opp fra en eske, tørker over den skitne flaten og kaster servietten når du er ferdig?

På hytta bare...

-eller tannkrem som liksom skal gjøre tennene hvitere?

Det er sååå skadelig for emaljen, for guds skyld, ikke gjør det!

-ansiktskrem som er enten mot rynker, frisker opp huden, gir ekstra glød eller motvirker fet hud?

nei, det er for mange av dem - så det blir det som finnes tilgjengelig... men at jeg betaler mer enn jeg burde - ja, helt klart!

- shampo som motvirker flisede tupper og tørt hår?

Den gjør ikke det, så jeg bruker den frisøren anbefaler - ja, faktisk.

Når dere trenger ett nytt strykejern, går dere ikke på El-kjøp eller Expert eller noen av disse kjente stedene vi så ofte ser reklame for?

Jeg bruker i hvert fall myyyye energi på å irritere meg over de derre innstikksreklamene i avisene fra disse digre kjedene. Og velger butikk i forhold til hvor det er best parkering.

Og ikke minst!!! Når dere selger eller kjøper leilighet, er det ingen av dere som har brukt Notar????? Notar bruker masse penger på markedsføring, de sender ut flotte aviser, de reklamerer masse på tv og ellers, men når det gjelder kvaliteten, så har vel de fleste hørt ryktene om at det stort sett er selgere som jobber der, ikke eiendomsmeglere!! Men de er meget godt synlige, DERFOR får de godt med kunder!!

Sist men ikke minst - jeg holder meg laaaaangt unna Notar...De er synlige ja - de har de j... avisene sine overalt hvor jeg ikke trenger dem. Si meg, hvor ofte tror de folk kjøper og selger bolig?

Dessuten har jeg og flere jeg kjenner ekstremt dårlig erfaring med den jobben de gjør. Men det er en annen sak.

Kanskje endel vil benekte at de følger reklamen, men jeg er faktisk helt overbevist om at vi alle, på ett eller flere tidspunkt vil la oss påvirke av reklamen! (jeg er faktisk helt overbevist om at også bakmannen til waco også en eller annen gang lar seg påvirke, uansett om han nekter aldri så mye!!  :wink: )

Selvsagt lar vi oss påvirke - men også som i mitt tidligere innlegg - noen ganger negativt.

Men jeg digger den nye cola light reklamen med den byggeplassen - det er tøff musikk, og en ny vri på ting - I like.

Også synes jeg Aftenposten-reklamene, både med gutta som setter sammen AG3 og den med gymtimene er helt herlige. Det er intelligent reklame.

"krig mot slitt tupper" - alvorlig talt, det er for dumt.

Og Tine topper alltid (bortsett fra blemmen med den Grusomme Bestemor), nå med saks, papir og stein og gutta på tur og må melke ku.

Skrevet

Uansett hvor ofte jeg ser Tine reklamen så drikker jeg fremdeles bare h-melk....

Ånei, jeg glemte, ifølge Alines retorikk så vil jeg bare drikke skummet extra lett... åneeeei... hva skal jeg gjøre for å bli en av mengden?

Neeeeei.....

W

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg liker å skille mellom det jeg kaller informativ og in-informativ reklame. For de virkelig gode produktene trenger ikke massiv markedsføring, de selger seg selv. Men det er all den billige dritten som trenger intensiv markedsføring, slik er hvertfall min mening.

La meg ta ett greitt eksempel, nemlig shampoo reklamer. Loreal Elseve serien bruker ofte svært kjente skuespillere og modeller for sine produkter, listen er lang; Heather Locklear, Milla Jovovitch,, Kate Moss Jennifer Aniston, Beyonce Knowles og nå sist Catherine Deneuve.

Men alle vet innerst inne at ingen av disse kvinnene noensinne i sin profesjonelle karriere har brukt Elseve shampo. De bruker eksklusive frisør-merker. Loreal vet det og vi som ser reklamen vet det. Dette kaller jeg in-informativ reklame. De reklamerer for noe som de ikke går god for selv.

Da Sarah Michelle Gellar (Buffy- The vampire Slayer) skulle sminkes for reklamen til Maybelline Full'n Soft mascaraen klarte en fotograf å få ett bilde av sminkøren hennes som sminket henne med Lancome mascara. Gellar var akkurat utnevnt til talskvinne for Maybelline og det ble ett voldsomt oppstyr. Og det skjønte ikke jeg noe av, alle vet at superstjerner ikke bruker såkalt "billig sminke".

Det er liten tvil om at vi lar oss lure av reklamen.

Milla

Skrevet

Vi ER påvirkelige.

Når det gjelder "pushing" av shampoo, såper, tannkremer osv, er det en grunn til at det er så mye reklame for disse produktene.

De betyr lite for oss i det daglige, de skal bare være der og fungere godt nok. Det er forsket mye på hvordan folk velger disse produktene, og resultatene viser at både pris, plassering i butikken og gjenkjennelse er viktige elementer. Vi trenger, som noen sa, ikke huske reklamen for orgasmisk shampoo, så lenge reklamen får oss til å stoppe lenge nok til å se flaskedesignet på slutten. Når vi så ser den samme flaska i butikken, er det mer sannsynlig at vi tar med den enn en vi aldri har sett ("hva slags jalla-merke er det som jeg aldri har sett før?").

Når det gjelder produkter som man ikke bruker så ofte, men som betyr mer, er reklamen viktig for å bygge Top-of-mind, eller for å feste det fremst i pannebrasken på forbrukerne. Nesten alle som blir spurt om eiendomsmeglere, vil huske Notar som en aktør. Fordi de har pøst titalls millioner inn i reklame hvert år. Mange sier de ALDRI ville bruke Notar. 25% av dem som sier dette "glemmer det" når de faktisk skal selge huset sitt. For de husker at "Notar er kjent for å oppnå best pris". Og egentlig driter man i det meste om man kan få best pris for huset sitt.

Produkter jeg ikke har kjøpt pga teit reklame:

- Always Ultra MED og nå OGSÅ UTEN vinger. (Da jeg fikk en prøve en gang fant jeg ut at bindet var langt bedre enn sin konkurrent, så da byttet jeg merke, men det var flere år etter produktlanseringen)

- Herbal Essences - ORGASMISK opplevelse (jeg bruker kun frisør-versjonen fra Wella uansett)

Men reklamens makt er stor, og det første innlegget i denne tråden, vitner om et menneske som nekter å se at han blir påvirket....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...