Gå til innhold

Hva skjer når hunder biter barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280311

Igjen leser vi at en hund plutselig har gått til angrep på et barn... :cry:

Jeg lurer på hva forklaringen kan være? Jeg skjønner at at noe hunden har reagert på kan ha skjedd i forkant, men en hund skal jo uansett ikke gå til angrep på mennesker... :o

Er hunder rett og slett så uberegnelige, eller misforstår de noe i barnas språk?

Alle sier jo at deres hunder er verdens snilleste. Men det er jo ikke sant for alle...

Jeg har hund, min datter er ni år og vant til å omgås hunder. Risikerer jeg at min hund, som aldri har vist tegn til aggressivitet mot hverken dyr eller mennesker, plutselig en dag fullstendig forandrer personlighet og går til angrep?

Hva er det som skjer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vel,alle hunder stammer fra "vilt" av, og av og til sier det bare klikk, slik som i dette tilfellet.

Men det kan også være et tilfelle av sjalusi fra hunden sin side. Hunder og gjerne andre dyr blir sjalu når det kommer et barn i huset som krever mer oppmerksomhet fra eieren(e) til hunden, og dette barnet var jo bare 13 måneder gammelt, så relativt "ny" i verden. Ettersom jeg leste, virket det som om hunden bare ønsket å skade barnet, ikke eieren.

Det er trist, er det. :(

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har faktisk lest en teori (?) på canis.no om at hunder ikke blir sjalu, men ser på nærhet som farlig. At de prøver å skille mennesker som er nær hverandre, fordi nærhet er helt unaturlig uten ved slossing i hundeflokken. Høres logisk ut for meg, og jo mer jeg tenker på det og observerer hunden med tanke på dette, ser jeg at det ofte stemmer. Det kan også stemme i dette tilfellet som er nevnt over her, barnet var nært den voksne. Dette kan jo være en forklaring..

Jeg vil gjerne høre hva andre hundeeiere mener om dette. Eller om det kan finnes andre forklaringer.

Gjest eks hundeeier
Skrevet

Jeg har i hvert fall hørt at hunder ser på små barn (alder varierer, noen mener barn under kjønnsmoden alder) som under dem i rang, "uansett". Kanskje det er derfor de "rettferdiggjør" at de kan angripe. Ikke vet jeg, men personlig tror jeg at hunder har problemer med å oppfatte veldig små barn som "fullverdige" mennesker. Tror ikke de kobler barn=valper heller, men jeg vet ikke så mye om hvordan hunder i en flokk behandler valper som ikke er deres egne (men som tilhører flokken).

Hunden vi hadde var for øvrig veldig snill og tålmodig med barn, men uberegnelig og voldsom dersom de løp (fra han) eller falt. Da var det nok villdyret som våknet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...