Gå til innhold

Vil blomsterbutikkene forsvinne i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min store lidenskap er blomster og planter. Leste en artikkel om hvor mye dyrere og vanskeligere det har blitt å importere blomster, og at mange blomsterbutikker sliter. Dette er en skremmende utvikling..

Hva tror dere skjer i fremtiden?

Anonymkode: 863e5...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du lest det? Har du noen link?

For det synes jeg hadde vært veldig trist!!

Anonymkode: f5672...e1f

Skrevet

Må jo innrømme at jeg plukker med tulipaner eller roser fra dagligvarebutikken til helgen, og amaryllis, hyasinth og julestjerne fra samme sted i jula. Litt lyng om høsten, påskeliljer om våren. 

Skal vi fikse noe i hagen ringer jeg en hagegartner, og ber den skaffe det som skal til for at det blir fint. 

Tror det er en tendens, at stadig færre bruker blomsterbutikker og hagesentre. 

Anonymkode: a5a45...651

Skrevet

Nja.. Jeg tror ikke det. Du kan fint handle en rosebukett på rema1000 men  jeg tviler på at kjøpmannen på rema1000 vil lage brudebuketten din, bårekransen eller borddekorasjoner. De fleste matbutikker selger avskårne blomster ja, men du får ikke tak i en kistedekorasjon på matbutikken. Så jeg tviler sterkt på at blomsterbutikker forsvinner med det første. 

Anonymkode: cf7a8...841

• Liker 4
Skrevet

Njæ, det tviler jeg på. Selv om mange som nevnt over her bare ringer en gartner dersom de skal gjøre noe med hagen (gitt at man har råd til den slags), har du fortsatt en stor andel som synes planter, både inne og ute, er kjempegøy, og som har hage som hobby. Hjemmedyrking blir også mer og mer vanlig, og her kan butikkene bidra med både kunnskap og utstyret man trenger. Urban Jungle er også et voksende fenomen. 

Jeg ser jo plantene på Rema 1000, og de blir ikke tatt godt vare på i det hele tatt, så det er ikke der jeg ville kjøpt planter akkurat. De avskårne rosene deres har god kvalitet da, men jeg ville nok aldri kjøpt lyng eller slike ting der.

Anonymkode: 880f2...ce6

• Liker 1
Skrevet

Det kommer alltid til å være behov for profesjonelle innenfor binderi, så blomsterbutikkene kommer ikke til å forsvinne helt. Men det kan nok etterhvert bli færre i urbane strøk hvor det er mange om beinet.

Anonymkode: f0370...c8a

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det ender opp som blomst-i-butikk? (Som posten gjorde...)

Anonymkode: 6994f...a24

Skrevet

Kanskje vi får til ake de små helårs gartneriene igjen, som for det meste forsvant rundt 2000 eventuelt sluttet å drive helårsproduksjon? Høres bare greit ut, spør du meg. Jeg syntes det var supert å handle potteplanter og snittblomster  som var dyrket lokalt. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, absinthia skrev:

Kanskje vi får til ake de små helårs gartneriene igjen, som for det meste forsvant rundt 2000 eventuelt sluttet å drive helårsproduksjon? Høres bare greit ut, spør du meg. Jeg syntes det var supert å handle potteplanter og snittblomster  som var dyrket lokalt. 

Har funnet et i nærheten og kjøper alt der nå, de har kjempefine planter av alle slag. 

Anonymkode: d7f1b...e5b

Skrevet (endret)

Jeg tror problemet til bransjen er at flere og flere store kjeder selger blomster, slik at "rene" blomsterbutikker sliter med å få det til å gå rundt. Eksempelvis sliter plantasjen fordi aktører som Coop (OBS bygg) selger mer og mer blomster og planterelaterte produkter.

Endret av Jaybird

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...