Gå til innhold

8 åring som plutselig legger mye på seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Datteren min har alltid vært liten og tynn , men nå det siste året har hun begynt å legge mye på seg.  Nå den siste tiden har alle klærne blitt for små ( ikke for lange ,  men trange. ) og jeg må kjøpe klær som er større for at de ikke skal være for trange. Jeg ser også at hun vokser fra alle jentene på trinnet i bredden.  

Hun har også begynt å spise svært mye. Hun kan spise 6 brødskiver til lunsj , og dobbelt så mye middag som meg. Hun har også blitt veldig opptatt av godteri og kaker,  noe hun ikke var før. Når hun er hos besteforeldre vil hun alltid ha dobbel dessert , noe hun alltid får av de. Jeg synes dette er svært vanskelig ,  for hvordan skal man styre dette , uten at det blir for opplagt ? 

Jeg prøver å sette maks på to brødskiver ,  og at etter det kan hun spise så mye frukt og grønnsaker hun vil,  og velger sunnere pålegg til henne. Men hun blir fryktelig sur , fordi hun vil bare ha prim, brunost , salami og pålegg som ikke er så magre.  Jeg prøver å fortelle henne om at kroppen må ha ulike næringsstoffer for å være frisk og holde seg frisk. Men dette funker ikke. Nå føler jeg at alle matsituasjoner er vanskelig,  siden hun bare vil spise "usunne" ting. 

Hun går på to idretter , og sykler til/fra skolen,  og er aktiv. Men vi må nok bli flinkere til å finne på noe aktivt som en familie. 

Noen som har noen råd , eller erfaringer ?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres helt normal ut. 

Anonymkode: d30ba...7fc

• Liker 3
Skrevet

"Nei, du får ikke 6 brødskiver, du får 2"

"Nei, du får ikke prim, du kan få kokt skinke"

"Dessert forsyner man seg av bare en gang"

Man kan begrense barn.

Jeg som liten kunne spise ubegrenset av loff med sjokoladepålegg, om jeg fikk det.

Govt brød med sunt pålegg stoppet seg selv.

Magen vider seg ut, og man venner seg til større mengder.

Men tanke på samfunnets overvekt, man mister det ikke i dårlige tider lenger. Man må bremse tidlig.

Anonymkode: f9264...ed2

• Liker 31
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres ut som besteforeldrenes uvaner har smittet over på henne. Ta det opp med dem. Begrens besøk, spesielt når du ikke er til stede. Bedre å være brutalt ærlig, enn at ungen blir feit. Ikke fordi det er et problem i seg selv, men pga helsen hennes på sikt, og fordi mobbing kan bli et problem.

Anonymkode: 7d585...2b6

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, Prelunia said:

Hei ! Datteren min har alltid vært liten og tynn , men nå det siste året har hun begynt å legge mye på seg.  Nå den siste tiden har alle klærne blitt for små ( ikke for lange ,  men trange. ) og jeg må kjøpe klær som er større for at de ikke skal være for trange. Jeg ser også at hun vokser fra alle jentene på trinnet i bredden.  

Akkurat det samme har skjedd med gutten min på samme alder. Han har vært veldig småspist før og ikke brydd seg noe særlig om søtt, men nå er han helt motsatt.

Jeg er litt rådvill selv, men man må i alle fall tåle at de blir sure av og til. Det er vi som må begrense både mengde og type mat. 2 brødskiver og deretter grønnsaker er helt ok. Mye grønnsaker til middag og ikke mer av det andre før grønnsakene er spist opp er også ok.

Her har det hjulpet med forutsigbare grenser, så han vet hva han har å forholde seg til, da blir han ikke like sur som hvis han plutselig ikke får noe han er vant til å få ellers, uten noen åpenbar grunn. Godteri har vi bare på lørdager, og kaker og dessert er kun i selskap. Det har vært en overgang, for før kunne vi ha alt mulig stående fremme, og han spiste mindre i løpet av 2 uker enn han kan spise på 1 dag nå hvis han får lov.

Hos besteforeldrene får han alt han vil ha, men der har vi rett og slett blitt nødt til å begrense besøkene eller stille betingelser hvis de vil han skal komme oftere. "Ja, han kan komme i dag hvis dere gir ham sunn mat og dropper dessert, ellers må det bli en stund til neste gang siden han fikk så mye søtt hos dere i forgårs." De ble litt fornærmet de første gangene, men mitt barns helse er viktigere. De har vent seg til det nå.

Anonymkode: fa7c1...0d6

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Nei, du får ikke 6 brødskiver, du får 2"

"Nei, du får ikke prim, du kan få kokt skinke"

"Dessert forsyner man seg av bare en gang"

Man kan begrense barn.

Jeg som liten kunne spise ubegrenset av loff med sjokoladepålegg, om jeg fikk det.

Govt brød med sunt pålegg stoppet seg selv.

Magen vider seg ut, og man venner seg til større mengder.

Men tanke på samfunnets overvekt, man mister det ikke i dårlige tider lenger. Man må bremse tidlig.

Ja, jeg sier det. Men da sier hun "hvorfor?" og begynner å kverulere masse. Jeg synes det er vanskelig å begrunne  , siden jeg kan ikke si den ordentlige grunnen. Begrunner det som sagt med at kroppen trenger sunn mat for å kunne fungere,  og at man skal orke løpe /sykle osv. 

Jeg er klar over at jeg for noen kan høres overdramatisk ut, eller en som synes barnet er tykt uten grunn.. Men hun må nå bruke strl 14 år i klær , og begynner å vokse seg størst av alle jentene. 

Når vi er hos besteforeldre, sier jeg maks en porsjon, men opplever at de likevel gir henne nærmest ubegrenset med is , godteri og kaker. 

Dersom hun smører maten sin selv tar hun på masse smør, og velger de feteste påleggtypene. Skal jeg begynne å smøre /lage all mat?

Jeg har begynt å ta middagstallerkener til henne ,  hvor jeg har halvparten med grønnsaker. Dette spiser hun uten noen diskusjon,  når hun får det servert. Jeg tar også litt ekstra grønnsaker på til henne underveis om jeg merker at hun er mer sulten. 

Skrevet

Det kan være trøstespising. Jeg gjorde det samme da jeg var på den alderen. 

Anonymkode: 481be...fea

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme har skjedd med gutten min på samme alder. Han har vært veldig småspist før og ikke brydd seg noe særlig om søtt, men nå er han helt motsatt.

Jeg er litt rådvill selv, men man må i alle fall tåle at de blir sure av og til. Det er vi som må begrense både mengde og type mat. 2 brødskiver og deretter grønnsaker er helt ok. Mye grønnsaker til middag og ikke mer av det andre før grønnsakene er spist opp er også ok.

Her har det hjulpet med forutsigbare grenser, så han vet hva han har å forholde seg til, da blir han ikke like sur som hvis han plutselig ikke får noe han er vant til å få ellers, uten noen åpenbar grunn. Godteri har vi bare på lørdager, og kaker og dessert er kun i selskap. Det har vært en overgang, for før kunne vi ha alt mulig stående fremme, og han spiste mindre i løpet av 2 uker enn han kan spise på 1 dag nå hvis han får lov.

Hos besteforeldrene får han alt han vil ha, men der har vi rett og slett blitt nødt til å begrense besøkene eller stille betingelser hvis de vil han skal komme oftere. "Ja, han kan komme i dag hvis dere gir ham sunn mat og dropper dessert, ellers må det bli en stund til neste gang siden han fikk så mye søtt hos dere i forgårs." De ble litt fornærmet de første gangene, men mitt barns helse er viktigere. De har vent seg til det nå.

Tusen takk for svar og tips. Høres ganske likt ut som her.. Vi kunne også ha godteri i skapene og  framme før, men det går ikke nå lenger:( Trengte heller ikke begrense maten/ type mat. Har han spurt hvorfor dere plutselig har fått regler knyttet til mat? Jeg er rådvill til hva jeg skal svare. 

Skrevet

Jeg lurer på om du ser noen pubertetstegn, selv om det er litt tidlig? Jeg er mor til tre gutter, hvor to er i/på slutten av puberteten, og en er rett før. Alle tre ser ut til å følge samme "mønster". De har alle hatt sterke, "harde" og muskuløse kropper som små. Ikke tynne, men uten mage og ekstra fett. Fra ca 9-10- års alder og fram til lengdevekst og pubertet startet skikkelig, har de hatt en periode da de har fått en enorm appetitt. De har blitt rundere og fått en del såkalt valpefett. Aktivitetsnivået har vært det samme som før. Når vekstspurten har satt inn, har dette forsvunnet igjen. De to eldste er ikke tynne, men muskuløse, senesterke og flotte! Yngste er midt i valpefettperioden. Jeg velger å ha sunn mat i huset, og fokus på aktivitet. Han er ikke opptatt av hvordan kroppen ser ut, og jeg ønsker heller ikke det fokuset. Kanskje er det litt som når de er babyer; at de er på sitt lubneste rett før de lærer å gå? Så de har litt å gå på? Om man vokser 15-20 cm på et år, som mine har gjort, hadde de jo vært radmagre om de ikke hadde litt kjøtt på beina fra før🙃

Anonymkode: cf2c2...ac5

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Prelunia skrev:

Ja, jeg sier det. Men da sier hun "hvorfor?" og begynner å kverulere masse. Jeg synes det er vanskelig å begrunne  , siden jeg kan ikke si den ordentlige grunnen. Begrunner det som sagt med at kroppen trenger sunn mat for å kunne fungere,  og at man skal orke løpe /sykle osv. 

Jeg er klar over at jeg for noen kan høres overdramatisk ut, eller en som synes barnet er tykt uten grunn.. Men hun må nå bruke strl 14 år i klær , og begynner å vokse seg størst av alle jentene. 

Når vi er hos besteforeldre, sier jeg maks en porsjon, men opplever at de likevel gir henne nærmest ubegrenset med is , godteri og kaker. 

Dersom hun smører maten sin selv tar hun på masse smør, og velger de feteste påleggtypene. Skal jeg begynne å smøre /lage all mat?

Jeg har begynt å ta middagstallerkener til henne ,  hvor jeg har halvparten med grønnsaker. Dette spiser hun uten noen diskusjon,  når hun får det servert. Jeg tar også litt ekstra grønnsaker på til henne underveis om jeg merker at hun er mer sulten. 

Synes det høres ut som dere gjør mye lurt. Ville også snakket med besteforeldrene på før neste besøk, sånn at de ikke gir hun så mye. 
Om det er veldig markant endring i både kroppsstørrelser og appetitt så kan du jo gjerne ringe helsesøster og spørre om råd.

Anonymkode: f40f8...f2d

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Prelunia said:

Tusen takk for svar og tips. Høres ganske likt ut som her.. Vi kunne også ha godteri i skapene og  framme før, men det går ikke nå lenger:( Trengte heller ikke begrense maten/ type mat. Har han spurt hvorfor dere plutselig har fått regler knyttet til mat? Jeg er rådvill til hva jeg skal svare. 

Han har ikke spurt sånn generelt, men han spør hvorfor til hver enkelt ting. Jeg sier da noe lignende som deg. "Kroppen trenger riktig næring for å bli sterk og frisk." Jeg har også forklart at det ikke er bra for kroppen å spise for mye av det samme (det han vil ha mye av er gjerne det usunne) og at vi trenger variert mat.

Når han ikke får mer mat begrunner jeg det som oftest med at han kommer til å få vondt i magen. Han har erfaring med å få vondt i magen av å spise for mye og/eller for fort, så han godtar den.

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, Prelunia skrev:

Hun har også begynt å spise svært mye. Hun kan spise 6 brødskiver til lunsj , og dobbelt så mye middag som meg. Hun har også blitt veldig opptatt av godteri og kaker,  noe hun ikke var før. Når hun er hos besteforeldre vil hun alltid ha dobbel dessert , noe hun alltid får av de. Jeg synes dette er svært vanskelig ,  for hvordan skal man styre dette , uten at det blir for opplagt ? 

Jeg prøver å sette maks på to brødskiver ,  og at etter det kan hun spise så mye frukt og grønnsaker hun vil,  og velger sunnere pålegg til henne. Men hun blir fryktelig sur , fordi hun vil bare ha prim, brunost , salami og pålegg som ikke er så magre.  Jeg prøver å fortelle henne om at kroppen må ha ulike næringsstoffer for å være frisk og holde seg frisk. Men dette funker ikke. Nå føler jeg at alle matsituasjoner er vanskelig,  siden hun bare vil spise "usunne" ting. 

Hun går på to idretter , og sykler til/fra skolen,  og er aktiv. Men vi må nok bli flinkere til å finne på noe aktivt som en familie. 

Noen som har noen råd , eller erfaringer ?

Håndball.

Hun må få noe annet å tenke på som gleder henne mer enn mat, pluss å bli påvirket av de andre på samme alder. Ingen vil være "hun feite". Pluss det er status å drive med idrett. Og med et lag med godt samhold, så får hun andre verdier. De som går på håndball har gode og sunne verdier, litt av alt, men alt med måte, pluss samhold+konkurranse+være en del av noe større en seg selv (laget), det gir selvtillit.

Få henne over på andre interesser enn mat. Hun er fortsatt ung, og kan formes.

Si til besteforeldre at dere har en mat-plan, ikke si det til datteren din, og si; dersom de sier "mamma sier nei" - da kommer hun ikke på besøk hos dem noe mer, da de driver å manipulerer en 8 åring (noe som er sykt, da små barn skal holdes utenfor slike samtaler, og nyte barndommer sålenge de kan).

Du må sette grenser for besteforeldre, og krav. Det er ditt barn som må leve med konsekvensene at "bestefar og bestemor er så snille, men at jeg får dårlige vaner og kanskje blir overrektig i fremtiden, det synes de ikke er viktig. Å gjøre barnet en bjørnetjeneste, er ikke viktigere en helse.)

Lykke til kjære. Stå på krava for god helse!:klemmer:

Anonymkode: 60317...30c

• Liker 1
Skrevet

Dette er virkelig ikke en problemstilling for KG. Ring helsesøster på skolen til datteren din i morgen, og få hjelp av dem. 

• Liker 3
Skrevet

8/9-års-alderen er jo også gjerne den alderen hvor de begynner å bli mer inaktive. Masse lekser, lengre skoledager og mer tilgang på skjerm, også hjemme hos venner. Alt dette innebærer å sitte mye mer på rumpa enn før. Vi gjør vårt beste for at vår 8-åring skal bli bitt av sportsbasillen, men hittil så har han prøvd ut og sluttet med nærmere 10 idretter. Han er heldigvis også glad i sunn mat, men vi må også begrense litt slik som deg TS. Vi snakker også om at sunn mat gjør så man blir frisk, sterk og sprek mens usunn mat gir oppblåst mage, vondt i hodet, kraftløshet osv.

Men enig med den over som skriver at man bør prøve å finne noe som gir mer glede enn hva mat gjør... 

Anonymkode: 94605...355

Skrevet
33 minutter siden, Prelunia said:

Hvorfor?

Fordi det ikke er sunt!

Søtt ødelegger tenna.

Og helsa.

Man skal ikke spise ubegrenset av søte og usunne ting.

Skjønner ikke hvorfor dette plutselig er "farlig" å si.

Mine egne foreldre sa det stadig.

"Sjokade er ikke sunt, du kan få på en brødskive iblant. Ellers blir det servelat"

Ukultur blitt, at man skal kunne spise det man har lyst på bare.

• Liker 9
Skrevet

Da jeg var barn var det begrenset med hvor mye av det gode pålegget som sjokolade vi fikk lov å spise. Vet ikke om vi fikk noen spesiell grunn. Noen typer mat fikk man bare ikke lov å spise så mye og ferdig med den saken. Vi måtte jo bare akseptere det. Du må nesten bare si at det er dårlig for kroppen å spise så mange brødskiver på en gang, og at dersom hun skal spise mer må hun spise gulrøtter. Om hun ikke har lyst på gulrot, så er hun ikke egentlig sulten. Og dersom man ikke er egentlig sulten trenger man ikke spise noe. 

Anonymkode: 2bdb7...3ab

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at så store barn ikke skal få informasjon om hva for høyt matinntak gjør med kroppen. Det er et faktum at man blir tykk, får redusert bevegelighet og at dette er helseskadelig. Man kan fortelle barn dette på en måte de forstår uten å sitte der med et barn med spiseforstyrrelsen noen år frem i tid - det handler om måten man legger frem budskapet på. Ofte holder det også å ha denne praten én gang. Og det er viktig å fokusere på at dette gjelder hele familien (og forsåvidt alle andre mennesker).

Anonymkode: 20a96...743

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjokade er ikke sunt, du kan få på en brødskive iblant. Ellers blir det servelat"

Servelat er  like kaloririkt som sjokade.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sluttet å kjøpe inn prim, brunost etc, og fylt opp kjøleskapet med sunnere pålegg, magrere melk og smør, og kjøpt grovere brød for eksempel. Jeg hadde sagt til jenta at det er ikke sunt for verken kroppen eller tenner med kaker og is, og godteri sparer vi til lørdager. Så hadde jeg snakket med besteforeldrene om min bekymring, slik at de var med på laget. 

Anonymkode: a3aa5...ce0

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Servelat er  like kaloririkt som sjokade.

Er servelat 550 kalorier per 100 gram?

Uansett, i servelat er det næringsstoffer.

Og en skive servelat trigger ikke behovet for 5 til.

Kokt skinke er bedre enn salami i kalorier, men at noe har mer kalorier betyr ikke at det er usunt.

Nøtter er over 600 per 100 gram, men likevel en sunn matrett.

En 8 åring trenger ikke telle kalorier på gramma, men at kostholdet består av 90% normal mat, og ikke sukkerlaker.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...