Gå til innhold

Hvorfor velges ADHD medisin i den rekkefølgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sa til meg at Ritalin er førstevalg . Så Aduvanz . Hva skjedde med Elvanse? Bytter det navn eller er det bare barn som får Elvanse? Hvor ble det av Concerta?

Så Strattera og mange som kanskje må testes... hva heter alle andre? 

Adderal brukes i Amerika vet jeg, men de er ganske farlige? Tror ikke det er et alternativ i Norge. 

har startet på Rit, men er vanskelig å vite hva som er pillen og hva som er meg

Anonymkode: 3fec6...955

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Det handler om innkjøpspris. Billigst alternativ er førstevalg, for hvorfor dele ut dyrere preparater først når billigst kan fungere? De fleste går videre til andre preparater, men for noen er ritalin godt nok. 

Skrevet
1 time siden, theTitanic skrev:

Det handler om innkjøpspris. Billigst alternativ er førstevalg, for hvorfor dele ut dyrere preparater først når billigst kan fungere? De fleste går videre til andre preparater, men for noen er ritalin godt nok. 

Takk:) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) 

Elvanse er dyrest og blir tilbudt sist.. men elvanse har best effekt og minst bivirkninger

Anonymkode: ebf0c...5d3

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elvanse er dyrest og blir tilbudt sist.. men elvanse har best effekt og minst bivirkninger

Anonymkode: ebf0c...5d3

Er den også etter Strattera?

Skrevet

Ritalin er billigst, så det er førstevalget. Aduvanz er det samme som elvanse, virkestoffet er lisdeksamfetamin (deksamfetamin bundet til en aminosyre, som kroppen bryter ned til det aktive virkestoffet) i begge to. Elvanse brukes dog av barn, og aduvanz brukes av voksne. Concerta er metylfenidat, som også er virkestoffet i ritalin, men effekten skal visstnok vare lenger. Strattera er ikke like sentralstimulerende, og brukes kun når de andre medikamentene ikke har gitt ønsket effekt, eller for mange bivirkninger, men jeg er usikker på hvorfor.  Man kan også få deksamfetamin, men det tror jeg at man må søke til HELFO om. 

Anonymkode: 94a82...6f2

• Liker 1
Skrevet

Takk:) jeg har fått et nytt liv, men effekten kjennes kortere og kortere hver dag. :( jeg føler også på at jeg er «hun som må ta pille for funke» 😕 men jeg lærer lettere

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2020 den 12.36):

Takk:) jeg har fått et nytt liv, men effekten kjennes kortere og kortere hver dag. :( jeg føler også på at jeg er «hun som må ta pille for funke» 😕 men jeg lærer lettere

Hvordan går det i dag?

Anonymkode: 600e3...13b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...