Gå til innhold

Er det flere som hadde en negativ opplevelse med utveksling på vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at alle som dro på utveksling kom tilbake og fortalte hvor utrolig gøy det var. Jeg føler meg ganske ensom i min opplevelse av at utveksling var et helvete. Jeg reiste med EF til USA med mange andre ungdommer som jeg gikk på skole med, vi hadde et gøy opphold på språkleir, før vi ble alle sendt videre til vertsfamiliene våre. Så begynte hverdagen, og jeg hadde det ikke noe bra. Jeg hadde så og si ingen kontakt med EF etter språkleir, og til og med ikke når foreldrene mine kontaktet dem for å hjelpe meg ut av en vanskelig situasjon, så gjorde de ingenting for å hjelpe meg. Jeg endre opp med å reise hjem. Jeg lurer på om det skjedde med flere. :sukk: 

Min erfaring:

- Verstfamilien min var hyyyyper religiøs, og vertsmoren min truet med å kaste meg ut fordi jeg forsov meg søndag morgen og gikk glipp av gudstjenesten. 

- Jeg fikk ikke mitt eget rom, noe utvekslingselever skal få. Jeg måtte dele med en annen utvekslingselev.

- Versfamilien min hadde ikke barn, noe som egentlig også er et krav. Vertsmoren vår kunne ikke få barn, og det var veldig tydelig at hun erstattet det å ikke kunne få egne barn med utvekslingselever. Hun prøvde å tvinge oss til å kalle henne mamma, hun behandlet oss som småunger, og hun var ekstremt kontrollerende. Jeg fant også ut at vi ikke var de første ungdommene som hadde bodd hos henne. Hun hadde en lang historie med tenåringsjenter som alle hadde flyttet ut fordi de ikke kom overens med henne. Hun fortalte meg han hun de hadde før, en tysk jente, var ikke passende fordi hun hadde hatt sex med gutter. 

- Vertsmoren min like den andre utvekslingseleven bedre enn meg fordi hun var litt umoden og enklere å kontrollere. Hun var også ganske religiøs, og jeg var ikke det. Hun pleide å favorisere henne, og "straffe" meg med å gi henne mer oppmerksomhet. Vi hadde felles oppgaver i huset som vi skulle gjøre, og en gang gav hun den andre jenta fri, fordi hun mente jeg kunne gjøre det alene. Heldigvis var hun en snill og hjalp meg. En annen gang hadde vertsmoren vår lovet oss lenge å ta og med for å spille tennis, og når jeg våknet lørdag morgen, så hadde vertsmoren bare tatt hun andre med seg og dratt uten å sagt i fra til meg, enda hun hadde lovet oss at vi skulle gjøre det sammen. Jeg gjorde aldri noe galt, jeg brøt aldri noen regler (bortsett fra at jeg gikk glipp av kirken et par ganger :fnise:), men hun mente at jeg var "rebelsk." 

-  Vår "gate" var i midten av ingen steder, hvor det var ca. tre hus. Det var ingen butikker eller noe som helst in nærheten, ingen fortau, eller muligheter for meg å komme meg noen steder med mindre jeg ble kjørt. Jeg kunne ikke gå noen plasser. Jeg kunne ikke gå tur en gang, fordi veiene var så farlige. 

- Skolebussen kom halv syv om morgningen og det tok nesten en time å komme seg til skolen, fordi bussen stoppet utenfor ALLE sitt hus. Hadde jeg blitt kjørt hadde det kanskje tatt 15 minutter. 

- Skoledagen var lik hver dag, med de samme fire fagene hver dag. Vi fikk ikke friminutt, men 5 minutter mellom timene til enten å gå på do eller hente en bok i skapet vårt. Det var ikke tid til begge deler. Man MÅTTE ha hallpass for å gå på do. Og fordi skolen hadde et lite lunsjrom til hundrevis av elever ble vi delt inn i grupper og fikk tildelt lunsjtid. Jeg fikk ikke lunsj før klokken var over ett, og da hadde ikke jeg spist siden før bussen kom og hentet meg om morgningen!  Og INGEN hadde lov til å forlate lunsjrommet, som var et rom uten vinduet midt i skolebygget. Vi kunne aldri gå utenfor for å ta frisk luft. Man måtte være innendørs hele dagen. 

- Skolen hadde nesten ingen aktiviteter. Dette er noe som blir brukt som et måte å selge utvekslingsturer. De sier at i USA kan du få mange venner fordi skolene har så mange klubber, men vi hadde bare amerikansk fotball for gutter og cheerleading for jenter. Og siden man ikke har friminutt, så er det vanskelig å bli kjent med folk. 

- Når jeg endelig møtte en venn i kirken, en gutt som var et par år eldre, så ødela vertsmoren min hele greia. Han kom på besøk og vi var uten for og pratet og spilte basketball, og så kom hun kjørende forbi og sa at hun skulle til en annen by til en bibelbutikk, og at han ikke fikk lov til å komme inn når hun var borte.  :klaske: Hun sa dette rett foran han! Det var sykt flaut. 

- En annen ting var at når vi fikk problemer og vår lokale kontaktperson skulle komme på besøk for å prate med oss, så brukte han hele møte på å kjefte på meg fordi jeg ikke var bra nok. Jeg trodde vi skulle ha et møte for å prate sammen og megle eller noe, men han bare begynte møte med å si at jeg var problemet. Jeg fikk ikke en gang snakke. Disse kontaktpersonene er jo der for at utvekslingstudentene skal ha noen å snakke med hvis noe er galt, men jeg kunne ikke snakke med han fordi han og vertsmoren min var på "lag", og han ville ikke høre på hva jeg hadde å si en gang. 

- Til slutt når jeg fant ut at jeg umulig kunne bo der, da nektet EF å hjelpe meg. De sa at vertsmoren min hadde sagt at jeg var et problem, og at hvis jeg gikk i kirken oftere, så ville de vurdere det. Så jeg gikk i kirken, holdt min del av avtalen. Holdt meg for det meste for meg selv på rommet mitt, og hadde det egentlig ganske jævlig. Når jeg kontaktet dem igjen, så sa det at de ikke ville flytte meg fordi alt gikk jo så bra! :daane: 

Til slutt spurte jeg skolen min i Norge om jeg kunne få begynne der selv om jeg hadde gått glipp av noen måneder, og de sa at jeg var velkommen hjem. Det var skikkelig flaut å komme hjem, fordi alle lurte på hvorfor jeg ikke var i USA, men alle var snille mot meg. I ettertid har jeg egentlig slitt litt. Jeg tror jeg opplevde det hele som litt traumatisk, og selv om det er mange år siden nå, så sitter det litt igjen. Det var veldig skummelt de gangene vertsmoren min truet med å kaste meg ut (jeg var jo bare 17 år), og jeg ble mobbet av en gjeng med jenter på skolen. Jeg hadde en periode hvor jeg var veldig deprimert. 

Anonymkode: b4c7c...81f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig trist å lese det du forteller. Sånn skal det absolutt ikke være. Jeg har hørt at man får endel penger for å være vertsfamilie, og derfor ender mange ungdommer opp hos litt belastede familier som trenger pengene. De bryr seg ikke nødvendigvis så mye om ungdommene.

Min venninne ble misbrukt seksuelt av mannen i huset, og da hun var om overflytting til ny familie skjedde det samme der. Hun er en liten og sped dame, bare 16 år den gangen, og hun hadde derfor aldri overtaket. Hun hadde samme erfaring med selskapet hun reiste med som deg. 

Anonymkode: bf0f8...9b0

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forferdelig trist å lese det du forteller. Sånn skal det absolutt ikke være. Jeg har hørt at man får endel penger for å være vertsfamilie, og derfor ender mange ungdommer opp hos litt belastede familier som trenger pengene. De bryr seg ikke nødvendigvis så mye om ungdommene.

Min venninne ble misbrukt seksuelt av mannen i huset, og da hun var om overflytting til ny familie skjedde det samme der. Hun er en liten og sped dame, bare 16 år den gangen, og hun hadde derfor aldri overtaket. Hun hadde samme erfaring med selskapet hun reiste med som deg. 

:(

Trist å lese :( ❤️ Har en ganske lignende historie selv og jeg reiste med EF. Dette er 15 år siden... Det året var det flere som hadde problemer med vertsfamilien og endte opp med å reise hjem. Jeg har også snakket med andre som har reist på utveklsing i USA og det er flere som hadde dårlig opplevelse, enn god. Hovedproblemet var vertsfamilien og EF sin manglende evne til å gjøre noe med saken. Den lokale kontaktpersonen er vel også ofte ganske gode venner med vertsfamiliene så de er biased.

Anonymkode: 16af2...30d

Skrevet

Har dessverre hørt mange historier om dårlige opplevelser med utveksling. I noen tilfeller (ikke i ditt) skyldes det jo bortskjemt norsk ungdom som ikke er spesielt interessert i å følge reglene, de vil bare ha et år hjemmefra. Husker ei beskrev det som KJEMPETØFT å ikke få dusje så lenge hun ville! Tenk, de prøvde å si at hun maks kunne dusje i 20 minutter om morgenen for at det skulle være tid og varmtvann nok til de andre i huset! Det opplevde hun som urettferdig, for det var jo ikke HENNES feil at varmvannstanken deres var for liten.. Så hun bare låste baddøra og dusjet i vei uten å bry seg om at vertsmora banket på døra og minnet henne om 20-minuttersregelen. Slike ungdommer er det jo ikke så trivelig å ha i hus. 

Men ei venninne av meg - forsiktig, høflig, skoleflink - opplevde en svært autoritær vertsfar og underlig opplegg med at de laget for lite middag til familien. Gryta ble sendt rundt bordet, og var du uheldig å sitte sist på runden, kunne det være tomt når gryta nådde deg... 🙄 (dette er 25-30 år siden). Så hun var mye sulten det året, for å si det sånn! 

I nyere tid (dvs for mindre enn sju år siden) opplevde ei å komme til et hjem der hun fikk eget rom, men det var ingen dør. Eneste døra i hele huset var til badet, og den kunne ikke låses. Hun bodde hos ei alenemor som jobbet mye kveld og natt, og hennes tenåringssønn som var SVÆRT intr i jenta som var utvekslingselev. Etter mye strev og styr fikk hun byttet vertsfamilie. Men da hadde ressurssterke foreldre hjemme i Norge virkelig stått på. 

Vet om en på samme alder som meg som reiste til USA på utveksling for 30 år siden og hadde det jævlig uten at det hjalp å si fra. Han rømte fra vertsfamilien og ut av landet til slutt. 

Så du er dessverre ikke alene om å ha hatt en negativ opplevelse . Men klart man hører mest fra dem som har hatt det flott og regner det som et livseventyr. Dere som var mer uheldige prater nok ikke like mye om det. 

Anonymkode: 2d8d8...de6

• Liker 2
Skrevet

Det har vel vært noen saker i media de siste årene om nettopp sånt. Virker som om det kan være litt risikabelt å i alle fall reise til USA. 

Anonymkode: 38ce5...7e2

Skrevet

Ikke på vgs, men på universitetet, så det blir jo ikke det samme, men jeg kjenner veldig godt følelsen av å slite med det mange år etterpå. Jeg var ute et år, snakket språket flytende fra før og trodde det skulle bli lett å bli kjent med folk. Realiteten ble et år i nærmest total  isolasjon, til tross for utallige forsøk på å få kontakt med andre studenter, delta på arrangementer osv. Jeg tror bokstavelig talt jeg hadde mer kontakt med folk den første uken tilbake i Norge enn jeg hadde på hele året utenlands. Så nei, ikke alle har det supert på utveksling og det er bra at også slike historier kommer frem i lyset. 

Anonymkode: fef48...9e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner til flere som har vært utveksling, og ikke alle har positive opplevelser. 

Ei opplevde å knapt få mat. Hun var i utgangspunktet slank, men gikk ned mange kilo på kort tid. Byttet til en familie som var veldig lite trivelige og mannen la an på henne, og hun var tilbake i Norge rundt oktober/november.

En annen opplevde væpnet ran med pistolen mot hodet, og dro da hjem.

Andre har også hatt utfordringer med vertsfamilien (religion, mangel på mat og manglende respekt for privatliv og intimgrenser). Nesten alltid har EF (eller byrået de reiser med) gjort en dårlig jobb.

Noen har heldigvis kjempegode flotte utvekslingsår, men ikke alle.

Anonymkode: 099f6...a48

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre hørt mange historier om dårlige opplevelser med utveksling. I noen tilfeller (ikke i ditt) skyldes det jo bortskjemt norsk ungdom som ikke er spesielt interessert i å følge reglene, de vil bare ha et år hjemmefra. Husker ei beskrev det som KJEMPETØFT å ikke få dusje så lenge hun ville! Tenk, de prøvde å si at hun maks kunne dusje i 20 minutter om morgenen for at det skulle være tid og varmtvann nok til de andre i huset! Det opplevde hun som urettferdig, for det var jo ikke HENNES feil at varmvannstanken deres var for liten.. Så hun bare låste baddøra og dusjet i vei uten å bry seg om at vertsmora banket på døra og minnet henne om 20-minuttersregelen. Slike ungdommer er det jo ikke så trivelig å ha i hus. 

Men ei venninne av meg - forsiktig, høflig, skoleflink - opplevde en svært autoritær vertsfar og underlig opplegg med at de laget for lite middag til familien. Gryta ble sendt rundt bordet, og var du uheldig å sitte sist på runden, kunne det være tomt når gryta nådde deg... 🙄 (dette er 25-30 år siden). Så hun var mye sulten det året, for å si det sånn! 

I nyere tid (dvs for mindre enn sju år siden) opplevde ei å komme til et hjem der hun fikk eget rom, men det var ingen dør. Eneste døra i hele huset var til badet, og den kunne ikke låses. Hun bodde hos ei alenemor som jobbet mye kveld og natt, og hennes tenåringssønn som var SVÆRT intr i jenta som var utvekslingselev. Etter mye strev og styr fikk hun byttet vertsfamilie. Men da hadde ressurssterke foreldre hjemme i Norge virkelig stått på. 

Vet om en på samme alder som meg som reiste til USA på utveksling for 30 år siden og hadde det jævlig uten at det hjalp å si fra. Han rømte fra vertsfamilien og ut av landet til slutt. 

Så du er dessverre ikke alene om å ha hatt en negativ opplevelse . Men klart man hører mest fra dem som har hatt det flott og regner det som et livseventyr. Dere som var mer uheldige prater nok ikke like mye om det. 

Anonymkode: 2d8d8...de6

Det høres helt forferdelig ut! De siste eksemplene altså, ikke hun bortskjemte som nektet å begrense dusjingen. Jeg fikk nok med mat til middag. Vertsforeldrene mine var ganske store, så det var alltid plenty. Og vi kunne heldigvis låse dodøren. 
Noe jeg irriterte meg over var at jeg måtte dele soverom, men ekteparet hadde hvert sitt rom. Det var jo deres hus da, men det er faktisk er krav om at utvekslingseleven skal ha eget rom i vertsfamilien sitt hjem. Det har litt med privatliv. Det er jo da organisasjonen sin feil at de godkjenner at man ikke får det.

Skrevet

Jeg opplevde å få ekle meldinger fra vertsfar på Facebook i senere tid. Vi hadde litt kontakt ca. et år etter jeg flyttet, og vi pratet litt på telefonen. Vertsmoren min hadde visst bare pakket sakene og flyttet til Florida uten å si ifra. Det sier kanskje litt om henne som person, når du bare flytter fra mannen din. Jeg hadde kontakt med vertsfaren min etter det, vi pratet et par ganger på telefon, men for det meste var det Facebook. Så plutselig etter jeg var fylt 20 år, så begynte han med rare meldinger som ble jevnlig mer intim. Først tenkte jeg at jeg tolket feil, at han bare ikke skjønte at det var upassende, men etter å ha vist meldingene til venner, så skjønte jeg at det ikke bare var meg som tolket det. 

Skrevet

Og han var prest! 

Skrevet

Har selv vært på utveksling, men jeg var noe heldigere enn deg. Det startet ikke så bra, men jeg var veldig heldig med en kontaktperson som forstod meg, og fikk flyttet.

Ja, jeg er en norsk jente og vant til norske standarder på hus. Men huset til vertsfamilien jeg ble tildelt var helt katastrofe. Det var så skittent der. Rommet jeg fikk var en slags stor mellomgang til et annet soverom, og det var ingen dør. Dette rommet som jeg sov på, ble brukt mye av hundene, det stod skåler med hundemat, klær av søskene, en stor svart søppelsekk stappfull av søppel ved siden av nattbordet mitt, opprevnet gammelt og slitt vegg til vegg teppe, generell rot og skit fra hundene og søsknene som lå rundt omkring på rommet. Lå til og med en q tips på gulvet der.. på MITT rom🤮 Det var ett lite bad nede ved stua. Døra var umulig å LUKKE (den kunne bare stå på gløtt, må si det var koselig å dusje og sitte på do når hundene spaserte inn og hele familien i stua kunne både se og høre alt som foregikk inne på badet). Dusjen, som var kombinert badekar og dusj, var helt rusten og rimelig ekkel. Skittent, og lukten fra vannet i dusjen er en lukt jeg aldri glemmer dessverre. Badekaret var i utgangspunktet hvitt, men var så skittent og ekkelt og helt brunt på flere områder. Var generelt ikke plass til noen av mine toalettsaker på badet, ville forøvrig ikke plassere noe der da det var så uhyre skittent uansett. Maten som ble servert var rett og slett pizza til alle måltider i de to ukene jeg bodde der. Ble forstoppet da jeg bare mentalt ikke klarte å gå på do mens familien satt i stua og døra stod på gløtt. Mistet også matlysten av å se de utrolig overvektige/fedme kandidatene av en vertsfamilie jeg bodde hos, trøkke i seg pizzabitene med ekstra ost. Jeg gråt hver kveld og foreldrene mine hjalp meg masse med å snakke kontaktpersonen min til fornuft. Fikk omsider flyttet derfra og til et hyggeligere sted der jeg kunne føle meg hjemme.

Anonymkode: 2f034...921

Skrevet

Jeg kjenner ei jente som ble voldtatt av vertsbroren eller vertsfaren (husker ikke) mens hun var på utveksling i Sør-Amerika. 

Jeg kjenner også et par elever som dro til et veldig trygt asiatisk land, og fikk ikke lov til å gå ut av huset i det hele tatt. De gikk selvfølgelig på skole, men fikk ikke lov til å dra noe sted ellers. Han bodde bokstavelig talt ved siden av nærbutikken, men fikk ikke lov til å gå dit uten følge. De endte opp med å avbryte utvekslingen etter seks måneder, og i etterkant anså de utvekslingen som bortkastet tid. 

Anonymkode: 2bbc9...f90

Skrevet

😮Ser det er mange som har hatt negative opplevelser. Voldtekt? Herregud så tragisk! Skitne hus uten ordentlig do dør? Jeg hadde problemer å gå nummer to med dodør! Prøvde alltid å gå nummer to akkurat når jeg kom hjem fra skolen fordi da var jeg alene i huset. 

Jeg tror mitt hovedproblem var at jeg ikke hadde venner og ikke kunne gå noen sted. Jeg kunne overlevd vertsfamilien min hvis jeg hadde vært lykkelig på plassen ellers. Mine vertsforeldre ville være "gode" foreldre, men det funket ikke. Og så når jeg til slutt stilte meg på bakbena og sa at jeg ikke ville i kirken, så sa vertsmoren at hun kom til å straffe meg hvis jeg nektet. Hun mente å gå i kirken ikke var et valg. 

Skrevet

Å være pp utveksling er jo for å bli kjent med en annen kultur, så dere som klager over kirkebesøk; dere burde ha vært mer åpne for å delta i samfunnet dit dere kom.

Dere andre: trist å se at dere har hatt så negative erfaringer. Endel organisasjoner er dessverre ute etter profitt og styret de siste dagene har jo vist at EF f.eks. er alt for kommersielle.

Et tips til andre: vær åpne for å dra til europeiske land. Ikke lås dere selv tiø USA. Bruk året til å få gode kunnskaper i et annet språk enn engelsk. Engelsk kan alle og USA ligger på topp når det gjelder dårligere erfaringer.

Anonymkode: 6e278...fc1

• Liker 4
Skrevet

Hoveddelen av mitt opphold var ganske dårlig, både i forbindelse med skole, familie, organisasjon osv. Første vertsfamilie var helt fryktelig og jeg ble fjernet derifra med politieskorte. Ble trakassert av dem resten av oppholdet.

Syntes det er veldig leit at jeg var så uheldig, det var et opphold jeg hadde sett veldig frem til.

Skrevet

Jeg kjenner en som etter mye om og men klarte å få byttet vertsfamilie i USA, og to som dro hjem (fra Frankrike og Australia). Alle gledet seg og var veldig motiverte når de dro, men dessverre fikk de dårlige opplevelser med vertsfamiliene, og til dels et lite inkluderende miljø på skolen.

Anonymkode: 4d50f...b0a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Å være pp utveksling er jo for å bli kjent med en annen kultur, så dere som klager over kirkebesøk; dere burde ha vært mer åpne for å delta i samfunnet dit dere kom.

Dere andre: trist å se at dere har hatt så negative erfaringer. Endel organisasjoner er dessverre ute etter profitt og styret de siste dagene har jo vist at EF f.eks. er alt for kommersielle.

Et tips til andre: vær åpne for å dra til europeiske land. Ikke lås dere selv tiø USA. Bruk året til å få gode kunnskaper i et annet språk enn engelsk. Engelsk kan alle og USA ligger på topp når det gjelder dårligere erfaringer.

Dro selv på utveksling og kjenner MANGE som har dratt på utveksling, og har fått inntrykk av at de som drar til sør-Amerika eller europeiske land (spesielt Tyskland, Frankrike og Portugal) har veldig gode opplevelser, mens de som drar til USA og Asia har verre opplevelser i gjennomsnitt. 

Anonymkode: 2bbc9...f90

• Liker 2
Skrevet

Jeg dro aldri men av de fem jeg kjente for 15 år siden som dro så hadde to greie/gode opplevelser. To til USA og to til Frankrike og en til Portugal. Begge som dro til USA hadde dårlige opplevelser med vertsfamilien, og en som dro til Frankrike hadde grei vertsfamilie men vansker med å få innpass i det sosiale på skolen. 

Problemene i USA gikk på det som er nevnt her, hyperreligiøse vertsfamilier. Husker ett eksempel hvor hun ene fikk megakjeft fordi hun satt å så på Sabrina the teenage witch, og slik djevelskap aksepterte de ikke i sitt hus! 😂

De som hadde gode opplevelser lærte språket godt, og kom tilbake tydelig endret i positiv forstand.

Anonymkode: 66128...358

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro i kirken, og jeg var åpen for deres kultur. Som forklart skjedde det et uhell da jeg forsov meg. Men du syns vel jeg fortjente trusler om å bli kastet ut fordi jeg gikk glipp av en gudstjenester :roll:

TS

• Liker 3
Skrevet

Problemene i USA gikk på det som er nevnt her, hyperreligiøse vertsfamilier. Husker ett eksempel hvor hun ene fikk megakjeft fordi hun satt å så på Sabrina the teenage witch, og slik djevelskap aksepterte de ikke i sitt hus! 😂

Anonymkode: 66128...358

Jeg fikk kjeft fordi jeg då på Desperate Housewives. Heldigvis så aldri vertsmoren min at jeg så på Family Guy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...