AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 På NAV står det at man maximalt kan være sykemeldt i 52 uker og få sykepenger for den perioden. Menes 52 uker gjennom hele livet? Altså, hvis jeg er sykmeldt 26 nå og 26 uker i 2022 så må jeg f.o.m. 27de uke i 2022 søke om AAP hvis jeg fortsatt er syk? Anonymkode: 21630...2eb
Nikea Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 Nei, sammenhengende. Etter det må du jobbe i et visst antall uker igjen for å opparbeide ny rett til sykmelding.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Det er sammenhengende. De som er sykemeldt lenger enn det (Sammenhengende) går som oftest over på arbeidsavklaringspenger Anonymkode: c9d79...104
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 "Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV." https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere Anonymkode: 28554...422 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Hvor lenge kan du få sykepenger? Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år. Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV. Hvis du har fått sykepenger i 52 uker og fortsatt ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. kilde: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere Anonymkode: e32b1...65d 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 26 uker uten sykemelding fører til at man starter på nytt. Etter 52 uker sykemelding kan man søke aap. Anonymkode: 77568...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Jeg var sykemeldt 12 uker fra sept-des. Var syk 1 uke i slutten av januar etter det, ellers jobbet 3 uker i januar og nå snart 3 uker i februar. Ringte NAV og de sa at jeg har brukt 9 av 12 måneder på det 52ukersåret for rett til sykepenger?? Men hvis det er sammenhengende sykmelding de regner med så sa hun jo feil? Eller? Er syk igjen nå og har så vondt i hodet at jeg dessverre ikke henger helt med. Takk for alle svar! Anonymkode: 21630...2eb
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sykemeldt 12 uker fra sept-des. Var syk 1 uke i slutten av januar etter det, ellers jobbet 3 uker i januar og nå snart 3 uker i februar. Ringte NAV og de sa at jeg har brukt 9 av 12 måneder på det 52ukersåret for rett til sykepenger?? Men hvis det er sammenhengende sykmelding de regner med så sa hun jo feil? Eller? Er syk igjen nå og har så vondt i hodet at jeg dessverre ikke henger helt med. Takk for alle svar! Anonymkode: 21630...2eb Sykemeldinger med mindre enn 26 uker i mellom blir regnet sammen. Da når man maks tidligere. Anonymkode: a36b7...118 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykemeldinger med mindre enn 26 uker i mellom blir regnet sammen. Da når man maks tidligere. Anonymkode: a36b7...118 Takk!! Da mener du, for å være korrekt, sykmeldinger som har vært ut over arbeidsgiverperioden på 16 dager? Så for å gjøre forvirringen komplett: Hvis jeg var syk for 18 til 14 dager siden = totalt 4 dager og blir sykmeldt igjen nå i 2 dager, hva skjer da? Hun på NAV mente at regelen for 16dager i arbeidsgiverperioden da fortsatt gjelder fordi jeg ble syk igjen under 16 dager siden sist sykmelding og bare hadde brukt 4 dager sist. Men er det ikke 16 dager fra siste dag i forrige sykmelding som gjelder? Eller er det slik at så lenge man blir syk igjen under 16 dager siden sist sykmelding og sykmeldingen ikke varte i 16 dager at man har differansen mellom 16 og dagene man brukte på sist sykmelding "til gode"? Jeg har trodd at jeg må vente 2 dager til (ettersom siste sykmelding var for 14 dager siden og arbeidsgiverperioden er 16 dager) før jeg "kan" bli syk igjen og fortsatt falle under arbeidsgiverperioden. At om jeg blir syk under 16 dager siden siste sykedag i siste sykmelding så går det ut over den karantenetiden på 26 uker. Anonymkode: 21630...2eb
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 Ny sykemelding under 16 dager siden sist, går på foregående. Ny sykemelding etter 16 dager fra forrige er ny periode. Først over 26 uker i jobb eller som arbeidsfør, starter helt ny sykepengerett. Er man sykemeldt under 16 dager, kun i arbeidsgiverperioden, regnes ikke fraværet med i totalen. Mao man kan strengt tatt være syk 14 dager, jobbe 17 dager, syk 14 dager osv uten å noen gang nå maksdato. Anonymkode: a36b7...118 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny sykemelding under 16 dager siden sist, går på foregående. Ny sykemelding etter 16 dager fra forrige er ny periode. Først over 26 uker i jobb eller som arbeidsfør, starter helt ny sykepengerett. Er man sykemeldt under 16 dager, kun i arbeidsgiverperioden, regnes ikke fraværet med i totalen. Mao man kan strengt tatt være syk 14 dager, jobbe 17 dager, syk 14 dager osv uten å noen gang nå maksdato. Anonymkode: a36b7...118 Takk!! Var det jeg trodde. Dama på NAV var jo helt på villspor!?? Hadde det vært NAV eller min skyld hvis dette hadde handlet om noe annet og de ga meg feil info? Min, garantert. Hun var veldig sur og frekk så hun gadd vel ikke sette seg inn i det jeg lurte på engang... Jeg kan ha forklart det kronglete, det er ikke så lett muntlig, men jeg spurte helt åpent men veldig spesifikt hva som skjer dersom jeg ble sykmeldt under 16 dager fra siste dag i siste sykmelding og hun sier det går på arbeidsgiver fordi jeg bare var sykmeldt 4 dager den sykeperioden og at jeg derfor hadde 12 dager igjen. Hadde aldri hørt om den regelen og ble litt satt ut av det. Men hun gjentok det flere ganger og avbrøt meg når jeg prøvde å forklare... Noen folk på NAV... Burde ikke jobbet på kundesenteret hvertfall! Anonymkode: 21630...2eb
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært NAV eller min skyld hvis dette hadde handlet om noe annet og de ga meg feil info? Kontaktsenteret skriver alltid samtalereferat som du kan lese inne på ditt NAV 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ha forklart det kronglete, det er ikke så lett muntlig, I samtalereferatet vil det stå hva NAV-veilederen har oppfattet at du spurte om/lurte på, og svaret på det. Er du uenig i det som står der eller du egentlig lurte på noe annet enn det de har svart på kan du feks skrive melding til NAV om det eller ringe og snakke med en annen veileder. Anonymkode: e32b1...65d 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #13 Skrevet 21. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontaktsenteret skriver alltid samtalereferat som du kan lese inne på ditt NAV I samtalereferatet vil det stå hva NAV-veilederen har oppfattet at du spurte om/lurte på, og svaret på det. Er du uenig i det som står der eller du egentlig lurte på noe annet enn det de har svart på kan du feks skrive melding til NAV om det eller ringe og snakke med en annen veileder. Anonymkode: e32b1...65d Jeg vet de skriver referat. Det jeg lurte på er hvem sin feil det hadde vært om jeg gjorde noe feil etter å ha blitt feilinformert. Men jeg vet egentlig svaret etter at mange uskyldige ble dømt i den berømte NAV-skandalen i fjor. (Noen skyldige slapp også unna). Anonymkode: 21630...2eb
applestories Skrevet 21. februar 2020 #14 Skrevet 21. februar 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sykemeldt 12 uker fra sept-des. Var syk 1 uke i slutten av januar etter det, ellers jobbet 3 uker i januar og nå snart 3 uker i februar. Ringte NAV og de sa at jeg har brukt 9 av 12 måneder på det 52ukersåret for rett til sykepenger?? Men hvis det er sammenhengende sykmelding de regner med så sa hun jo feil? Eller? Er syk igjen nå og har så vondt i hodet at jeg dessverre ikke henger helt med. Takk for alle svar! Anonymkode: 21630...2eb Om dette skal stemme må du ha fått sykepenger fra NAV også mellom februar og september i fjor. Som vanlig arbeidstaker kan du få sykepenger fra NAV i 248 dager på tre år, eller 49,5 uker (pluss arbeidsgiverperioden blir det 52, som man sier til vanlig). Disse 248 dagene kan fordeles på dager, uker, måneder her og der, men blir samlet opp. Når man har en sammenhengende periode på 26 uker uten sykepenger fra NAV, da nullstilles disse tellerne. Så om NAV sier ni måneder, da tar de enten feil, eller så har du dratt med deg sykmeldingsperioder fra tidligere. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #15 Skrevet 21. februar 2020 2 timer siden, applestories skrev: Om dette skal stemme må du ha fått sykepenger fra NAV også mellom februar og september i fjor. Som vanlig arbeidstaker kan du få sykepenger fra NAV i 248 dager på tre år, eller 49,5 uker (pluss arbeidsgiverperioden blir det 52, som man sier til vanlig). Disse 248 dagene kan fordeles på dager, uker, måneder her og der, men blir samlet opp. Når man har en sammenhengende periode på 26 uker uten sykepenger fra NAV, da nullstilles disse tellerne. Så om NAV sier ni måneder, da tar de enten feil, eller så har du dratt med deg sykmeldingsperioder fra tidligere. ikke ts, men spør fordi jeg vært en del syk. dette gjelder 2019: var sykmeldt 3 uker i mars, 2 uker i juli, 5 uker i november. har jeg ila neste mnd brukt ett år sykmelding? hva skjer hvis jeg blir syk igjen i nærmeste fremtid? må jeg over på aap? blir ikke det litt feil? det var ikke en kronisk sykdom i fjor, bare en skade, en operasjon og en hard influensa. Anonymkode: d4ce4...50d
Angelheart2 Skrevet 21. februar 2020 #16 Skrevet 21. februar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke ts, men spør fordi jeg vært en del syk. dette gjelder 2019: var sykmeldt 3 uker i mars, 2 uker i juli, 5 uker i november. har jeg ila neste mnd brukt ett år sykmelding? hva skjer hvis jeg blir syk igjen i nærmeste fremtid? må jeg over på aap? blir ikke det litt feil? det var ikke en kronisk sykdom i fjor, bare en skade, en operasjon og en hard influensa. Anonymkode: d4ce4...50d Du har da brukt 10 av dine 52 uker. Dersom du blir syk igjen før du har jobbet 26 uker fra den siste sykmeldingen din (november), fortsetter det å telle fra 10. Dersom du jobber 26 uker uten ny sykmelding nullstilles det og du starter på nytt. 1
applestories Skrevet 21. februar 2020 #17 Skrevet 21. februar 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: ikke ts, men spør fordi jeg vært en del syk. dette gjelder 2019: var sykmeldt 3 uker i mars, 2 uker i juli, 5 uker i november. har jeg ila neste mnd brukt ett år sykmelding? hva skjer hvis jeg blir syk igjen i nærmeste fremtid? må jeg over på aap? blir ikke det litt feil? det var ikke en kronisk sykdom i fjor, bare en skade, en operasjon og en hard influensa. Anonymkode: d4ce4...50d @Angelheart2 har nesten helt rett. Det som telles er de ukene du har fått sykepenger fra NAV. Om du ved de tre sykmeldingene først fikk utbetalt fra arbeidsgiver de første 16 kalenderdagene er det altså kun dagene du fikk utbetalt fra NAV som teller opp mot de 248. Sannsynligvis er dette da 5 dager i mars, 0 dager i juli og 19 dager i november. Med forvehold om at du fikk sykepenger fra arbeidsgiver først, og at vi ikke vet om det er ukedager eller helg som talte med i arbeidsgivers dager. Du skal altså ikke over på noe AAP basert på det du skriver her. Endret 21. februar 2020 av applestories 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #18 Skrevet 21. februar 2020 5 timer siden, applestories skrev: Om dette skal stemme må du ha fått sykepenger fra NAV også mellom februar og september i fjor. Som vanlig arbeidstaker kan du få sykepenger fra NAV i 248 dager på tre år, eller 49,5 uker (pluss arbeidsgiverperioden blir det 52, som man sier til vanlig). Disse 248 dagene kan fordeles på dager, uker, måneder her og der, men blir samlet opp. Når man har en sammenhengende periode på 26 uker uten sykepenger fra NAV, da nullstilles disse tellerne. Så om NAV sier ni måneder, da tar de enten feil, eller så har du dratt med deg sykmeldingsperioder fra tidligere. Det var dette jeg prøvde å spørre henne om, men hun svarte aldri så klart, bare gjentok seg selv slik at jeg måtte gjenta spørsmålet på forskjellige måter for å prøve å få svar på det jeg lurte på (som ikke skjedde). Jeg stilte henne til og med et ja/nei-spørsmål om det og ble bedt om å sjekke NAV.no. Jeg gav opp og gikk så inn på NAV.no, men alle disse reglene står faktisk ikke der. Fra NAV.no: "Hvor lenge kan du få sykepenger? Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år. Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV. Hvis du har fått sykepenger i 52 uker og fortsatt ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd." Det står ingenting om 3 år her. Det står 52 uker punktum. Jeg er takknemlig for å bo i Norge som betyr at jeg som syk får hjelp, men herregud for et system og enkelte folk som jobber der..!! Anonymkode: 21630...2eb
applestories Skrevet 21. februar 2020 #19 Skrevet 21. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg prøvde å spørre henne om, men hun svarte aldri så klart, bare gjentok seg selv slik at jeg måtte gjenta spørsmålet på forskjellige måter for å prøve å få svar på det jeg lurte på (som ikke skjedde). Jeg stilte henne til og med et ja/nei-spørsmål om det og ble bedt om å sjekke NAV.no. Jeg gav opp og gikk så inn på NAV.no, men alle disse reglene står faktisk ikke der. Fra NAV.no: "Hvor lenge kan du få sykepenger? Du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år. Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV. Hvis du har fått sykepenger i 52 uker og fortsatt ikke kan arbeide på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til andre ytelser som arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd." Det står ingenting om 3 år her. Det står 52 uker punktum. Jeg er takknemlig for å bo i Norge som betyr at jeg som syk får hjelp, men herregud for et system og enkelte folk som jobber der..!! Anonymkode: 21630...2eb Det står ikke der fordi det er så mye detaljerte lover og rundskriv som regulerer retten til de ulike ytelsene, at skulle alt vært listet opp hadde man ikke skjønt noe. NAV har fått mye kritikk for det opp gjennom, så sidene nå er veldig forenklet. For forenklet, spør du meg. Men nettppp derfor linker de både til "Relatert informasjon" og til "Regelverk" på slike artikler, slik at man kan gå inn og sjekke hva som gjelder for en selv i ulike situasjoner. Du finner dette under artiklene på mobil, og på høyresiden i vanlig nettleser. 1
applestories Skrevet 21. februar 2020 #20 Skrevet 21. februar 2020 Fra lenken til Regelverk: § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå