AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Hallo alle! i går var jeg på en ekstra kontroll på sykehuset, med ultralyd osv. Er nå i uke 37 og er i følge Bmien min veldig overvektig. Er 180 høy og veier 120 kg nå og dette ble det fokus på under kontrollen. Jeg bør ikke legge på meg ett gram mer under graviditeten osv og dette knuste meg. Jeg føler meg faktisk ikke så tykk som legen skal ha det til!!! Fler som sliter med det samme og klarer å snu tankegang/forslag til hva en skal... ? Anonymkode: 45b3c...7d3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 I uke 37 bør du klare å ikke gå opp i vekt, med mindre du får veldig mye vann i kroppen. Du må være veldig bevisst på hva du spiser, kutt ut alle unødvendige kalorier. Har du ikke fått god oppfølging for dette gjennom svangerskapet? Du er jo ikke bare overvektig, men har alvorlig fedme. Anonymkode: bc026...d65 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 På gruppenivå er det jo faktisk potensielt farlig både for deg og barnet, og barnet skal leve med påvirkningen for resten av livet. For meg har svangerskapet vært en kjempemotivasjon for å gjøre gode valg, og det har aldri vært så lett! Det er noe med at det har konsekvenser for andre enn deg selv Anonymkode: 06b85...209 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Spis sunt og faste måltider i normale porsjoner ut svangerskapet, da har du gjort det du kan. Noen får mye vann i kroppen, det kan man ikke styre selv, så det er ikke utenkelig at du kan ha en videre vektoppgang. Hvis du er usikker på kosthold, så skal du få veiledning på dette. Anonymkode: c3ff7...f75
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Hva veide du før svangerskapet, da? Høres merkelig ut å fokusere på vekten nå alene -- altså, var du normalvektig i utgangspunktet og har gått opp 40kg, så er jo det en god del mer enn normalt/anbefalt og burde sikkert følges opp på noe vis. Og om du var veldig overvektig i utgangspunktet så regnes det vel som risikosvangerskap og man får oppfølging for det? Uansett høres det merkelig å bruke bmi-skala for gravide, og at denne timen fikk veldig feil fokus. Vann i kroppen osv. styrer du ikke selv, som ab over sier, det kan godt hende du går opp mer selv om du spiser helt normalt. Det viktigste er at du og baby holder dere så friske som mulig fram til termin ❤️ Anonymkode: 7b8a2...640 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Jeg veide 100kg før svangerskapet og er generelt aktiv som person. Har en jobb med mye gåing og løft pluss endel trening utenom. Jeg spiser sunt og normalt og koser meg i helgene. Skjønner jo selv at jeg har endel ekstra nå, men det var veldig sårt da det ble hovedfokus idag. Fastlegen min har gitt beskjed hele veien at jeg må roe meg ned og tenke på høyden min, og at jeg er velproporsjonert og gravid.. Kanskje bare jeg som er litt sår nå, men takk for svar. ❤️ Anonymkode: 45b3c...7d3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Jeg veide 85 kg da jeg ble gravid (men jeg er 20 cm lavere enn deg), gikk opp til 100 kg på slutten av svangerskapet. Vekt var ikke et tema, bortsett fra hos en vikarlege. Jeg hadde ekstremt mye vann i kroppen. Etter fødselen veide jeg 75 kg, så jeg gikk faktisk ned 10 kg i egenvekt under svangerskapet. Du er nok ekstra sår nå på slutten og i tillegg så fokuserte de på litt feil ting nå. Jeg forstår godt at du er lei deg. Ikke tenk så mye på det. Lykke til med innspurten og fødsel! Anonymkode: 1013d...95a 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I uke 37 bør du klare å ikke gå opp i vekt, med mindre du får veldig mye vann i kroppen. Du må være veldig bevisst på hva du spiser, kutt ut alle unødvendige kalorier. Har du ikke fått god oppfølging for dette gjennom svangerskapet? Du er jo ikke bare overvektig, men har alvorlig fedme. Anonymkode: bc026...d65 Om du mener alvorlig fedme på BMI-skalaen, så nei. Så sent som i uke 37 må man trekke fra 10-12 kg for å få reell BMI, og dette er grunnen til at BMI er helt meningsløst å bruke på gravide. De 10 kiloene som er foster, fostervann, morkake, økt blod- og væskemengde i kroppen, økt vekt i livmoren påvirker jo ikke TS' helse. Anonymkode: 7e0a5...c46 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo alle! i går var jeg på en ekstra kontroll på sykehuset, med ultralyd osv. Er nå i uke 37 og er i følge Bmien min veldig overvektig. Er 180 høy og veier 120 kg nå og dette ble det fokus på under kontrollen. Jeg bør ikke legge på meg ett gram mer under graviditeten osv og dette knuste meg. Jeg føler meg faktisk ikke så tykk som legen skal ha det til!!! Fler som sliter med det samme og klarer å snu tankegang/forslag til hva en skal... ? Anonymkode: 45b3c...7d3 1) Når du begynner å amme mister du vekt. Det er slitsomt og tungt for kroppen 2) Du setter opp en plan for 1ÅR fra i dag, om hva du skal spise. Du skal ha som mål å miste 0,5 - 1kg per uke i 52 uker (et år). Mister du 1 kg per uke i 52 uker, mister du vel 52 kg. Langtidstenkning er bedre en kort tid. Anonymkode: a1ade...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1) Når du begynner å amme mister du vekt. Det er slitsomt og tungt for kroppen 2) Du setter opp en plan for 1ÅR fra i dag, om hva du skal spise. Du skal ha som mål å miste 0,5 - 1kg per uke i 52 uker (et år). Mister du 1 kg per uke i 52 uker, mister du vel 52 kg. Langtidstenkning er bedre en kort tid. Anonymkode: a1ade...2e9 Glemte å si 1år=52 uker Anonymkode: a1ade...2e9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg veide 100kg før svangerskapet og er generelt aktiv som person. Har en jobb med mye gåing og løft pluss endel trening utenom. Jeg spiser sunt og normalt og koser meg i helgene. Skjønner jo selv at jeg har endel ekstra nå, men det var veldig sårt da det ble hovedfokus idag. Fastlegen min har gitt beskjed hele veien at jeg må roe meg ned og tenke på høyden min, og at jeg er velproporsjonert og gravid.. Kanskje bare jeg som er litt sår nå, men takk for svar. ❤️ Anonymkode: 45b3c...7d3 Da ville jeg stolt på fastlegen ❤ syns altså fremdeles det er kjempemerkelig å dra fram bmi på en høygravid kvinne. Om det ikke er noe spesielt de bekymrer seg for (typ svangerskapsdiabetes eller høy fødselsvekt eller hva det nå enn måtte være) så er jo tallet på vekta ganske uinteressant. Lykke til med siste innspurt og fødsel! Anonymkode: 7b8a2...640 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 Jeg var/er selv overvektig og er 174 lang. Med siste barnet var jeg 110 kg da jeg veide meg siste gang (uke 38). Jeg orket ikke gå på vekta fordi jeg ble så lei meg. Legen sa jeg slapp:) fødte 6 dager over termin. Vekta mi ble ikke nevnt én eneste gang under svagerskapet, jeg var 98 da jeg ble gravid. Er 94 kg nå, 2 år etter, men ikke gjort noen tiltak for å gå ned heller. Hva var de bekymret for? Hvorfor var du på ekstra kontroll? Svangerskapsdiabetes? Man legger ikke så mye på seg på slutten, men prøv å unngå unødig sukker er mitt tips:) forstår godt at du ble lei deg for at dette ble fokuset. Håper de siste kontrollene får et mer positivt fokus❤️ Anonymkode: 7884e...021 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du mener alvorlig fedme på BMI-skalaen, så nei. Så sent som i uke 37 må man trekke fra 10-12 kg for å få reell BMI, og dette er grunnen til at BMI er helt meningsløst å bruke på gravide. De 10 kiloene som er foster, fostervann, morkake, økt blod- og væskemengde i kroppen, økt vekt i livmoren påvirker jo ikke TS' helse. Anonymkode: 7e0a5...c46 Nå gikk jeg jo utifra at ts veide godt over 110 før graviditet og da ville bmi vært alvorlig fedme. Trodde ikke en på 100 kilo faktisk la på seg 20 kilo, det er uansvarlig. Anonymkode: bc026...d65 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #14 Skrevet 20. februar 2020 Håper hjertet ditt tåler fødselen, det er beregnet på en mye mindre kropp. Anonymkode: d8232...2ad 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #15 Skrevet 20. februar 2020 120 kg er jo vanvittig mye da. Det er forsåvidt 100 kg også. Ettersom du ikke ser selv at du er altfor stor, så er kanskje det grunnen til at du er det også. Anonymkode: 49d7f...2a3 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #16 Skrevet 20. februar 2020 Jeg har høy bmi, 174 cm høy og 115kg i uke 12 (vet ikke startvekt). Grua meg veldig til dette skulle bli et tema i svangerskap, men med et unntak ble det aldri det. Fastlegen informerte meg om at jeg kom til å måtte ta glukosebelastningstest (som jeg likevel måtte ha gjort som førstegangsfødende over en viss alder), og at sykehuset kom til å kalle meg inn på noen ekstra kontroller. Der og da trodde jet det var typ ernæringssamtaler og veiinger av meg. Siden da har ikke vekten vært et tema. Timene på sykehuset har vært koselige ultralyder med lege som aldri har nevnt vekt. I tillegg var det én time med anestesilege som også fikk meg til å føle at det var en helt standard greie som ikke hadde noe med min vekt å gjøre. Han nevnte hverken vekt eller bmi. Jordmor har veid meg, men ikke gjort noe nummer ut av stigningen. Aldri har det blitt nevnt at det er mye eller lite opp. På den siste kontrollen (uke 37) hadde jeg plutselig gått opp nesten 10kg fra kontrollen fire uker før. Da sa øyeblikkelig jordmor at dette er vann, og det synes jo på hender og føtter som plutselig har hovna opp. Selv om jeg vet at jeg det siste trimesteret har spist mer sukker, og har dårlig samvittighet (har spist ganske sunt ellers). Jeg synes det er leit om noen har andre opplevelser enn meg.. nå skal det nevnes at jeg ellers er veldig sunn. Alle blodprøver, blodtrykk, urinprøver og annet som av ulike årsaker har vært kontrollert gjennom svangerskapet har vist at jeg er veldig frisk. Både jordmor og fastlege vet også at jeg vanligvis trener aktivt, så jeg tror de opplever meg som et menneske som ikke trenger en pekefinger. Anonymkode: 54d3d...969
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #17 Skrevet 20. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper hjertet ditt tåler fødselen, det er beregnet på en mye mindre kropp. Anonymkode: d8232...2ad Skjerp deg Anonymkode: 54d3d...969
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #18 Skrevet 20. februar 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var/er selv overvektig og er 174 lang. Med siste barnet var jeg 110 kg da jeg veide meg siste gang (uke 38). Jeg orket ikke gå på vekta fordi jeg ble så lei meg. Legen sa jeg slapp:) fødte 6 dager over termin. Vekta mi ble ikke nevnt én eneste gang under svagerskapet, jeg var 98 da jeg ble gravid. Er 94 kg nå, 2 år etter, men ikke gjort noen tiltak for å gå ned heller. Hva var de bekymret for? Hvorfor var du på ekstra kontroll? Svangerskapsdiabetes? Man legger ikke så mye på seg på slutten, men prøv å unngå unødig sukker er mitt tips:) forstår godt at du ble lei deg for at dette ble fokuset. Håper de siste kontrollene får et mer positivt fokus❤️ Anonymkode: 7884e...021 Tusen takk for alle erfaringer og svar dere gir. Leser også at det er folk som mener at 100kg er altfor mye i utgangspunktet, slapp av! Ingen tegn til svangerskapsdiabetes. Grunnen for ekstra kontroll var morkake som lå delvis foran åpningen og vekten min... ❤️❤️ Anonymkode: 45b3c...7d3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #19 Skrevet 20. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle erfaringer og svar dere gir. Leser også at det er folk som mener at 100kg er altfor mye i utgangspunktet, slapp av! Ingen tegn til svangerskapsdiabetes. Grunnen for ekstra kontroll var morkake som lå delvis foran åpningen og vekten min... ❤️❤️ Anonymkode: 45b3c...7d3 Ikke la negativt fokus på vekt ta overhånd over følelser og tanker nå! Av egen erfaring hjelper det ikke på å ta vare på seg selv. Det er bare destruktivt. Prøv å gled deg over svangerskapet, og vær heller glad for at du får ekstra oppfølging. Det har jeg vært. Det har vært trygt og godt å føle meg ivaretatt og å vite ta baby er frisk og rask gjennom hele svangerskapet. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart å gå alle disse ukene med bare ordinær ultralyd 😅 masse lykke til ❤️ Anonymkode: 54d3d...969
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #20 Skrevet 20. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Når du begynner å amme mister du vekt. Det er slitsomt og tungt for kroppen 2) Du setter opp en plan for 1ÅR fra i dag, om hva du skal spise. Du skal ha som mål å miste 0,5 - 1kg per uke i 52 uker (et år). Mister du 1 kg per uke i 52 uker, mister du vel 52 kg. Langtidstenkning er bedre en kort tid. Anonymkode: a1ade...2e9 Heh, det er faktisk ikke slik at alle går ned i vekt av amming, noen går opp eller står helt stille på vekten. Anonymkode: 60ad4...ad1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå