Gå til innhold

Hyttetur med jobben som sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt pga bekkenplager i svangerskapet. Jobben skal på hyttetur om noen uker og jeg er invitert. Føler på en måte at jeg hadde hatt godt av å sosialisere meg litt med de, men samtidig er jeg redd for at det blir mye jobbsnakk og at jeg kommer til å kjenne på dårlig samvittighet. Jeg vet at det har vært utfordringer med å få faste vikarer i perioden jeg har vært vekke og at dette skaper mer stress for dem. I tillegg tenker jeg på om de kommer til å vurdere formen min når vi skal være samen i et døgn. "Ser ikke ut som hun har så vondt i bekkenet" 

Tanker?

Anonymkode: 4d151...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir selvfølgelig hjemme. 

Anonymkode: 231fc...9e0

• Liker 18
Skrevet

Jeg hadde synes det var ubehagelig å være sammen med en haug med folk som konstant vurderer formen min opp mot om jeg kunne gjort arbeidsoppgavene på jobb. Personlig hadde jeg nok ikke kost meg pga det.

Men det spørs jo selvfølgelig litt hvilken jobb du har! I noen tilfeller kan det være opplagt at det ikke er mulig å utføre visse arbeidsoppgaver, men at det går helt fint å dra på hyttetur.

Anonymkode: 45b49...8a2

• Liker 9
Skrevet

No brainer. Bli hjemme. Ikke gi dem mulighet til å vurdere din sykemeldingsgrad. Du kan sosialisere deg med jobben når du blir frisk.

Anonymkode: cbaa1...71c

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg hadde synes det var ubehagelig å være sammen med en haug med folk som konstant vurderer formen min opp mot om jeg kunne gjort arbeidsoppgavene på jobb. Personlig hadde jeg nok ikke kost meg pga det.

Men det spørs jo selvfølgelig litt hvilken jobb du har! I noen tilfeller kan det være opplagt at det ikke er mulig å utføre visse arbeidsoppgaver, men at det går helt fint å dra på hyttetur.

Jeg synes det hadde vært*

skulle det stå 🙊

Skrevet

Jeg tenker det ikke tar seg så bra ut at bekkenet ditt ikke er friskt nok for jobb, men friskt nok for hyttetur. Med mindre du har en veldig fysisk jobb, blir bekkenet ditt like vondt av å dra på hyttetur som av å dra på jobb. Er man sykemeldt i en begrenset periode (altså ikke langtidssykemeldt eller ufør) bør man ligge lavt.

Anonymkode: 4f55d...c7a

• Liker 6
Skrevet

For min egen del hadde jeg droppet å være med på sosiale ting med jobben dersom jeg var sykemeldt, da jeg vet hvordan det ville bli oppfattet. Man vet jo gjerne litt hva slags kollegaer man har, og hvordan de vil reagere i diverse situasjoner. Et bekken blir kanskje ikke verre av en hyttetur, men stemningen i gruppen kan nok kanskje bli det. Men igjen, det går jo på hva slags kultur det er der du jobber.

Anonymkode: d2d18...802

• Liker 7
Skrevet

Her syntes jeg faktisk du bør holde deg hjemme. Lite er så ødeleggende for et arbeidsmiljø som evt. slarv som kan komme fra de som må ta flere oppgaver pga. ditt fravær, og som får mulighet til å synse om plagene dine kvalifiserer for sykmelding eller ikke. «Nå må jeg jobbe overtid igjen fordi «Eva» er gravid og tenker det er en god unnskyldning for å skulke jobb». 

Anonymkode: 3ec5a...85d

• Liker 5
Skrevet

Hadde holdt meg hjemme. 

Anonymkode: 4d826...5f2

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er frisk nok til å dra på hyttetur så er du faktisk frisk nok til å jobbe litt også. 
Så skjønner godt at du vil oppleve en sånn situasjon ubehagelig. 

Anonymkode: 1e5f2...ebc

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er frisk nok til å dra på hyttetur så er du faktisk frisk nok til å jobbe litt også. 
Så skjønner godt at du vil oppleve en sånn situasjon ubehagelig. 

Dette stemmer da absolutt ikke. Å jobbe 37, 5 timer og eventuelt overtid (kanskje også i en jobb uten mulighet til å sette seg ned iløpet av dagen) er mye tyngre enn å dra et døgn på hytte. Hva slags tunge oppgaver gjør man på hytta? Ingen. Man sitter mye, og man løser kanskje kryssord. 

Herregud må man være dødssyk for å kunne dra på hytta som sykemeldt eller? 

Skrevet

Kommer gjerne litt an på hvordan forholdet dere kolleger er, men hadde det vært min jobb så hadde jeg reist! 
Du kan fint kose deg med sosialt samvær på hytta, uten å være lit aktive som de andre. De vet jo at du har fått barn, og andre der har kanskje slitt med den samme problematikken selv. Ta hvertfall en prat med leder om det, om du er usikker :) 

Reis, kos deg, og skulle det komme opp er det jo bare å være ærlig om hvordan du har det, og si at du gleder deg veldig til du er klar for å jobbe igjen :)

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt pga bekkenplager i svangerskapet. Jobben skal på hyttetur om noen uker og jeg er invitert. Føler på en måte at jeg hadde hatt godt av å sosialisere meg litt med de, men samtidig er jeg redd for at det blir mye jobbsnakk og at jeg kommer til å kjenne på dårlig samvittighet. Jeg vet at det har vært utfordringer med å få faste vikarer i perioden jeg har vært vekke og at dette skaper mer stress for dem. I tillegg tenker jeg på om de kommer til å vurdere formen min når vi skal være samen i et døgn. "Ser ikke ut som hun har så vondt i bekkenet" 

Tanker?

Anonymkode: 4d151...be2

Som sjef hadde jeg nok inkludert deg, det kommer an på hva slags jobb du har og hva slags hyttetur. 

Vår jobb er svært fysisk, mye gåing på betong og løfting av tyngre ting. Og hadde det vært en kosehyttetur, hadde vi alle ønsket deg velkommen. Er forskjell på å være på jobb og være på en hytte hvor man kan sitte godt og slappe av.

For noen år siden hadde jeg en kollega som sykmeldte seg fordi hun hadde såååå vondt i armene og skuldrene. Ønsket henne god bedring og følte med henne. Helt til jeg oppdaget at hun hadde brukt hele uka til å male hus og garasje, da ble jeg ikke særlig imponert. 

Skrevet
4 minutter siden, førstedamen skrev:

Dette stemmer da absolutt ikke. Å jobbe 37, 5 timer og eventuelt overtid (kanskje også i en jobb uten mulighet til å sette seg ned iløpet av dagen) er mye tyngre enn å dra et døgn på hytte. Hva slags tunge oppgaver gjør man på hytta? Ingen. Man sitter mye, og man løser kanskje kryssord. 

Herregud må man være dødssyk for å kunne dra på hytta som sykemeldt eller? 

Leste du ikke hva jeg skrev? 
Det finnes mange muligheter mellom å jobbe 100% og å være 100% sykemeldt. Det vet du nok veldig godt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at dersom du er 100% sykmeldt så skal du heller ikke reise på hyttetur. Om du orker å reise på hyttetur er det i mine øyne synonymt med at du også ville orket å jobbe noe med gradert sykmelding, om så er, så lite som 1-2 timer om dagen.

Der jeg jobbet før var det en som var sykmeldt over lengre tid pga problemer med ryggen (kontorjobb) Da vi skulle ha seminar med fjelltur, så orket hun å bli med. Og tro meg, det ble MYE kommentarer om det! Og det til tross for at hennes ryggproblemer bla skulle løses ved bevegelse som å gå mye etc. Det var mange som fant det rart at hun ikke orket å jobbe noe som helst... Så om du blir med må du i så fall være forberedt på det

• Liker 3
Skrevet

Dra hvis du har lyst! :) 

Anonymkode: 8a117...19d

Skrevet

Er du sykemeldt så er du det, og da holder du deg unna alt som er jobbrelatert! 

• Liker 2
Skrevet

Her kommer fordommer mot sykemeldte fram ser jeg! Selvsagt er det greitt å være sosial sjøl om man er sykemeldt! Såsant ikke hytteturen innebærer 2 timers gåtur fra bilveg selvsagt. Å jobbe kan ikke sammenlignes med å være på ei hytte å være sosial. Det kan være sunt å sosialisere litt med kolleger når man ikke er på jobb. Så hvis forholdet til kollegaene dine er normalt godt, så bli med. 

Anonymkode: d1f71...3ae

Skrevet

Nå skal jeg være kjerringa mot strømmen, men om du har lyst så syntes jeg du skal dra. Du er sykemeldt av en grunn. Bekkenet ditt fungerer ikke, hodet ditt gjør. 

Nå aner jeg ikke hva du jobber med, men kan se for meg at bekkenproblemer kan gi utfordringer i en rekke yrker. Det betyr ikke at du ikke har godt av å sosialisere litt - selv med kollegaene dine :) 

Du skal på en hyttetur - ikke løpe maraton. Om de andre f.eks vil ut å gå lange turer så er jo dette neppe noe du kan være med på, men du vil jo kunne ha det hyggelig med dem på hytta uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...