AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Del Skrevet 20. februar 2020 Har begynt på hormontilskudd pga humørsvingninger i overgangsalder. Så langt virker det ok. Litt bekymret for økt risiko for brystkreft bl.a. men ser på ny forskning at den er minimal. Bruker du dette og hva er dine erfaringer? Anonymkode: 3fead...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Del Skrevet 20. februar 2020 Bruker selv hormontilskudd i form av plaster (Estradot) + provera da sjansen for alvorlige bivirkninger (i følge gynekolog) er mindre enn ved tabletter, og dette er tilstrekkelig for å redusere mine overgangsplager. Har bare gode erfaringer med dette plasteret, men skal sies at jeg kom i tidlig overgangsalder og ikke til normal tid. Anonymkode: b2977...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 20. februar 2020 #3 Del Skrevet 20. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bruker selv hormontilskudd i form av plaster (Estradot) + provera da sjansen for alvorlige bivirkninger (i følge gynekolog) er mindre enn ved tabletter, og dette er tilstrekkelig for å redusere mine overgangsplager. Har bare gode erfaringer med dette plasteret, men skal sies at jeg kom i tidlig overgangsalder og ikke til normal tid. Anonymkode: b2977...1fb Hjelper dette mot hetetokter? Er selv nylig kommet i overgangsalder, og de eneste plagene jeg merker så langt, er hetetokter og litt søvnproblemer som følge av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Del Skrevet 20. februar 2020 Får hormontilskudd via piller pga humørsvingninger. Funker for meg. Søvnproblemer har jeg derimot fortsatt, men hadde ekstremt lite nivå av vitamin D, så det kan også ha noe å si. Hetetokter har jeg aldri erfart. Vektøkningen er et kapittel for seg selv!!! (spesielt området rundt magen)! 😫 Plaster har jeg ikke vurdert... hmm... Anonymkode: 06aea...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Del Skrevet 20. februar 2020 Av redsel for bivirkninger så turte ikke jeg og bruke hormontilskudd. Jeg kjøper istedenfor Femarelle på helsekosten. Denne har ingen bivirkninger, og jeg responderer veldig bra på den. Anbefaler å prøve. Anonymkode: 22b6f...c15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Del Skrevet 20. februar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: Av redsel for bivirkninger så turte ikke jeg og bruke hormontilskudd. Jeg kjøper istedenfor Femarelle på helsekosten. Denne har ingen bivirkninger, og jeg responderer veldig bra på den. Anbefaler å prøve. Anonymkode: 22b6f...c15 Takk for tips! Jeg har heller ikke turd å prøve hormontlskudd. Har nå kikket på Femarelle, og ser produktet har fått mye gode tilbakemeldinger, så kanskje jeg tør å prøve denne. Var interessant med at kvinner i Asia ikke har så mye plager som vi kvinner i vesten har. Anonymkode: 36646...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Del Skrevet 20. februar 2020 TS her: Nyere forskning (publisert via legeforeningen) konkluderer med nye anbefalinger der det er flere positive virkninger av hormontilskudd enn de negative. Bl.a er det bra for hjertet, beinskjørhet og hjernens helse. Verdt å prøve tenker jeg, alderdommen kommer uansett men man kan forsøke å gjøre det beste ut av det. Jeg gir det i alle fall en sjanse, og ser om jeg synes det fungerer for meg. Og så skal man ikke gå på det evig lenge heller, bare 5-10 år. Anonymkode: 3fead...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Del Skrevet 20. februar 2020 Jeg bruker ikke hormontilskudd, men vil bare anbefale kjølepute til de som har problemer med å sove på grunn av hetetokter om natten. Den er tynn og fylt med en slags gele som holder seg kjølig. Legges inni putetrekket, oppå hodeputen. Den er også veldig god å ha bak ryggen når man sitter i sofaen eller lignenede Anonymkode: c6976...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 20. februar 2020 #9 Del Skrevet 20. februar 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Jeg har heller ikke turd å prøve hormontlskudd. Har nå kikket på Femarelle, og ser produktet har fått mye gode tilbakemeldinger, så kanskje jeg tør å prøve denne. Var interessant med at kvinner i Asia ikke har så mye plager som vi kvinner i vesten har. Anonymkode: 36646...bf0 Holder på å prøve ut Femarelle jeg også, og for meg ser det ikke ut til å ha særlig effekt på hetetoktene. Men det er nok inviduelt. Hetetoktene i seg selv kan jeg leve med, men det forstyrrer nattesøvnen i den grad at jeg vurderer å forsøke reseptbaserte legemidler på sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Del Skrevet 20. februar 2020 Gynekologen min sa en ting jeg har tenkt litt over: Mange kvinner tar p-piller uten å blunke i mange år, men kvier seg veldig for å ta hormontilskudd. Men det er mye mer hormoner i p-pillene enn i tilskuddene.... Det er jo den tanken at overgangsalderen er (som mange andre kvinneplager f.eks. mensen) noe vi bare skal lide oss gjennom og takle. Men når det gjelder prevensjon, er det forventet at kvinnene tar hormoner. Anonymkode: 3fead...b89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Del Skrevet 21. februar 2020 On 2/20/2020 at 12:22 PM, Roci said: Hjelper dette mot hetetokter? Er selv nylig kommet i overgangsalder, og de eneste plagene jeg merker så langt, er hetetokter og litt søvnproblemer som følge av disse. Dette har ihvertfall hjulpet meg mtp hetetokter. Anonymkode: b2977...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Del Skrevet 21. februar 2020 er det noen som tar progesteron mot overgangsplager? har lest at dette gir lite til ingen bivirkning og at det ikke alltid er østrogenmangel som gir plager, men heller forholdet mellom østrogen-progesteron. jeg tenker at jeg føler meg mest vel og energisk rundt eggløsning (progesteron ), så hvorfor prøver ikke leger å gi det ( som plaster/ krem i vagina), før de tester å gi østrogentilskudd? 🤔 håper det kommer mer forskning på kvinner med overgangsplager, det kan jo potensielt gjøre livet kjipt i lang tid for halve befolkningen 😕 Anonymkode: 89a42...372 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå