Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

- noen her inne som har startet enkeltmannsforetak? 

- hor mye koster det å opprette?

- hva er det lurt å huske/ tenke på NPR en skal opprette å starte for seg selv?

- kan man få noe økonomisk bistand til oppstartsfasen?

- kan man få noe økonomisk bistand frem til bedriften blir lønnsom?

vil ikke ha noe svar som «du bør spare deg opp først, du kan ikke regne med å få penger fra andre bare for du skal starte opp» kommentarer. Jeg er kun ute etter svar på det jeg lurer på. Hva du syns om økonomien et likegyldig for meg. Min situasjon er slik at jeg har kun en liten stilling å komme tilbake til etter permisjon. Bruker nesten mer penger på å komme meg til jobb en det jeg tjener sett i deg store og hele. Så jeg har bestemt meg for å starte for Meg selv nå mot slutten av permisjonen. Er heller ikke ute etter «få deg en deltidsjobb enn så lenge». Hvis jeg skal lykkes med dette er jeg nødt til å bruke alle muligheter til å jobbe for dette å ha fylt fokus. Da nytter det ikke å jobbe flere timer i uken. 
takk på forhold. 

ts

Anonymkode: d3087...bad

Skrevet

Det som er lurt å tenke over er om dette enkeltpersonsforetaket trenger utstyr og egne lokaler, eller om det er nok å ha et kontor hjemme med en pc. Økonomilæreren jeg hadde en gang var veldig klar på at hun aaaldri ville startet enkeltpersonsforetak om hun måtte betale for utstyr, varer og husleie. Jeg regner med at du vet du og enkeltpersonsforetaket vil være samme juridiske enhet, og at du personlig vil bli holdt økonomisk ansvarlig ved en eventuell konkurs(noe som er svært sannsynlig, det er faktisk veldig få nyoppstartede bedrifter som fortsatt eksisterer etter noen få år). Det er ikke meningen å virke belærende, men synes hele greia virker litt tvilsom når du må spørre på KG etter sånn informasjon som du lett kunne funnet fram til selv. 

Anonymkode: be3b3...ca4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er lurt å tenke over er om dette enkeltpersonsforetaket trenger utstyr og egne lokaler, eller om det er nok å ha et kontor hjemme med en pc. Økonomilæreren jeg hadde en gang var veldig klar på at hun aaaldri ville startet enkeltpersonsforetak om hun måtte betale for utstyr, varer og husleie. Jeg regner med at du vet du og enkeltpersonsforetaket vil være samme juridiske enhet, og at du personlig vil bli holdt økonomisk ansvarlig ved en eventuell konkurs(noe som er svært sannsynlig, det er faktisk veldig få nyoppstartede bedrifter som fortsatt eksisterer etter noen få år). Det er ikke meningen å virke belærende, men synes hele greia virker litt tvilsom når du må spørre på KG etter sånn informasjon som du lett kunne funnet fram til selv. 

Anonymkode: be3b3...ca4

Trenger ikke egne lokaler for å starte opp nei.

skjønner at du kanskje syns at KG er en rar plass å spør iom man får veldig mange rare, sure svar mannen ganger. Men dette var bare en plass jeg kom over når jeg satt og søkte å leste litt på nett. Beklage om det va feil for deg

ts

Anonymkode: d3087...bad

Skrevet

Å opprette et enkeltmannsforetak koster ingenting, men det er ikke sikkert at det er det beste for deg.

Jeg har et enk selv.  Jeg selger en tjeneste, har ingen utgifter med det, er ikke moms- eller regnskapspliktig, veldig enkelt og greit. 

Men hvis etterspørselen stiger, og jeg får utgifter ut over skatt knyttet til firmaet kommer jeg til å gå for et aksjeselskap.  Det koster 20-30 000 å opprette (husker ikke nøyaktig) men er mye tryggere for meg.

Anonymkode: a87b7...39b

Skrevet

ak er 30 000. tryggheten der er at du har alle sosiale rettigheter. om alt går til helvete tar ikke myndighetene hus, bil etc. kommer helt an på risiko(blant annet). du må betale arbeidsgiveravgift på deg selv i et as; det slipper du i enk.

Anonymkode: 1ef06...48f

Skrevet

Beklager å måtte si det, men innstillingen din i innleggene dine fremstår svært negativ fra start av. Og det blir ikke bedre etterhvert. Klart du kan få gode svar på KG. Hopp over de negative. 😊

Sjekk sidene til skatteetaten, og nav. Jeg tror du kan få noe støtte til oppstart hos nav. Du får nok ikke noe støtte frem til bedriften blir lønnsom. Da er det mange som kunne holdt på i det uendelige uten fokus på lønnsomhet.

Du nevner ikke bransje, men sjekk ut om det er noen krav du må oppfylle, f.eks om du skal drive med mat, alkohol osv. Bare nevner de uten at akkurat de trenger å være relevant for deg. Men slike ting bør du ha i orden i enkelte tilfeller. Sjekk også skatteregler. Du bør også registrere deg i Brønnøysundregisteret, og evt sjekke om du må registrere enerett på firmanavnet ditt (og evt patent om du skulle trenge det).

Som andre nevner kan det være verdt å sjekke ut om du bør starte AS istedet (30K i egenkapital), mot 0 kr som ENK. Men da blir du ikke økonomisk ansvarlig for en evt konkurs på samme måte som ved ENK. Med et AS kan du skrive alle utgifter på f.eks pc og annet utstyr (du skal kanskje reklamere for firmaet ditt) på AS under investeringer. Skal du satse stort bør du også tenke på samarbeidspartnere og investorer. 

Anonymkode: deba8...fd0

• 2 år senere...
Skrevet

Ryddet for reklame og svar til det. 

_popcorn_, mod

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei ! 

Jeg ser at denne tråden er lenge siden, men lurer likevel på om du har «fortsatt» med planen om å starte noe selv? Jeg er lik deg, men føler at jeg må få kontakt med noen som vil det samme ! 😅 Klem fra meg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...