AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Vanskelig å finne tittel her.... Jeg jobber på sykehjem, og der bruker så og si alle sykepleierne øredobber på jobb. Noen har til og med lange negler med lakk og smykker rundt halsen. Ja, jeg syns det er forferdelig lite profesjonelt.... Men øredobber tenker jeg ikke noe over og piercinger i ansiktet tenker jeg ikke over. Jeg observerer heller ikke at pleierne sitter å tar på øredobbene eller piercingene i ansiktet (det er jo sånt man legger merke til og jeg har ikke lagt merke til det). Selv har jeg begynt å pierce ørene mine og har vanlige kuler flere steder på begge ørene. Jeg skal gå sykepleien til høsten etter planen og lurer på hva man burde gjøre i praksis? Kan man stryke av å gå med piercinger i ørene og i ansiktet? Burde jeg teipe over de på ørene? Å ta ut ALT blir jo ganske mye og travelt ikke minst før og etter hver vakt når man har en del. Forstår om jeg f.eks skal bli med på operasjoner og lignende, men da kan man vell teipe over? Anonymkode: c7e47...b37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Det varierer. Studenter jeg er veileder for må ta av ringer, klokker, armbånd, halsbånd. Ørepynt er ok så lenge det er diskret og ikke hengende. Rett og slett fordi de som er vant med å ha noe i ørene ofte fikler når ørepynten er borte. Men ser jeg ring etter at de har fått beskjed en gang blir det advarsel, altså. Anonymkode: 4e3a3...e9b 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det varierer. Studenter jeg er veileder for må ta av ringer, klokker, armbånd, halsbånd. Ørepynt er ok så lenge det er diskret og ikke hengende. Rett og slett fordi de som er vant med å ha noe i ørene ofte fikler når ørepynten er borte. Men ser jeg ring etter at de har fått beskjed en gang blir det advarsel, altså. Anonymkode: 4e3a3...e9b Skjønner! Takk for svar. Anonymkode: c7e47...b37
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 På den skolen jeg går, og på de praksisstedene jeg har vært er det nulltoleranse for alt av smykker osv. Hjelper ikke hvor lang tid det tar, her må alt av. Anonymkode: a2ba7...683 6
RaraAvis78 Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 På min skole også. Alt av smykker skal av, neglene skal være korte og uten lakk (også blank lakk) og håret oppsatt. Følges strengt opp. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 På sykehuset der jeg jobber er det nulltoleranse for alle smykker, også øredobber, uavhengig av avdeling. Du må belage deg på å ta av alt, hver dag. Hva skal det liksom hjelpe å tape over? Jeg jobber på operasjon, du måtte snudd i døren om du nektet å ta av piercingene hos oss. Anonymkode: b4f89...90c 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 Alt skal av på det sykehjemmet jeg jobber ved. Nulltoleranse for øredobber også. Anonymkode: 38334...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 Skulle ønske det var like gode rutiner og like strengt der jeg jobber. Men her er det mange ting som er lov som burde vært ulovlig. Hos oss er det sykepleierne som bryter reglene oftest. De har til og med flere ganger latt annet personell utføre oppgaver som kun sykepleiere har lov til å gjøre. Og dette blir ikke gjort noe med, ingen ser ut til å bry seg. Anonymkode: 9c239...957 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 På sykehjemmet min venninne jobber er alt tillatt. Der er det lange negler, lakk, smykker osv. Både armbånd og klokker. Jeg har vært der på besøk flere ganger, og hadde selv noen vakter der da jeg var ungdom. Hvorfor er det så forskjellig? Anonymkode: 42327...895
Helgeline Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: På sykehjemmet min venninne jobber er alt tillatt. Der er det lange negler, lakk, smykker osv. Både armbånd og klokker. Jeg har vært der på besøk flere ganger, og hadde selv noen vakter der da jeg var ungdom. Hvorfor er det så forskjellig? Anonymkode: 42327...895 Forskjellig kultur. Kommer an på hva ledere (formelle og uformelle) mener om saken. Hvis fex en veldig sterk hjelpepleier ignorerer uniformsreglementet tør ikke leder å ta det opp, og andre begynner også å bruke smykker. Klokker, ringer og lange, lakka negler(grøss) er en uting. Spør du meg så syns jeg ikke diskrete halssmykke/ørepynt er krise. Forskjell på demensavdeling og operasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 Nå er det faktisk tillatt med neglelakk på HF i Norge, fordi de ikke kan bevise at det er uhygienisk, visstnok. Bruker selv aldri neglelakk, men mange kolleger gjør det. Ellers er øredobber som er diskrè tillatt, da folk som er vandt med det fikler mer med ørene uten enn med Anonymkode: 66e3c...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 Da jeg var i praksis var det kjempestrengt, veilederne fulgte opp. Men da jeg begynte å jobbe brukte jeg små øredobber. Ikke neglelakk og ingenting annet av smykker eller klokker. Jeg jobbet ikke med operasjoner, da måtte jeg ha tatt av øredobbene. Anonymkode: dd4b6...7dc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #14 Skrevet 20. februar 2020 Jeg skjønner ikke helt vitsen med å pynte seg i utgangspunktet jeg da, når man skal være nøytral i uniform. Man vet jo at det ikke er lov, alle har lært det på studiet, hvorfor gidde å gjøre et issue ut av det liksom. Man kan jo ta de på igjen, det er kun snakk om de 6-8 timene man er på jobb. Anonymkode: a2ba7...683 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #15 Skrevet 20. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt vitsen med å pynte seg i utgangspunktet jeg da, når man skal være nøytral i uniform. Man vet jo at det ikke er lov, alle har lært det på studiet, hvorfor gidde å gjøre et issue ut av det liksom. Man kan jo ta de på igjen, det er kun snakk om de 6-8 timene man er på jobb. Anonymkode: a2ba7...683 Jeg lurer jo fordi jeg ser sykepleiere med ørepynt overalt (sykehjem, sykehus, institusjoner osv). Jeg syns heller ikke at man er pynta om man har noen hull i ørene og helt diskrete enkle smykker i ørene. Man har jo et liv utenom jobben også? Anonymkode: c7e47...b37 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #16 Skrevet 20. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: På sykehuset der jeg jobber er det nulltoleranse for alle smykker, også øredobber, uavhengig av avdeling. Du må belage deg på å ta av alt, hver dag. Hva skal det liksom hjelpe å tape over? Jeg jobber på operasjon, du måtte snudd i døren om du nektet å ta av piercingene hos oss. Anonymkode: b4f89...90c 1. Smykket beveger seg ikke 2. Smykket tar ikke til seg bakterier og gir ikke fra seg bakterier (det er jo tross alt teipa over) 3. Man slipper å ta smykket inn og ut 2 ganger daglig 5-6 dager i uka, noe om kan føre til infeksjon og bakterievekst i hullene (man har jo tross alt et liv utenom jobben og jeg vil gjerne kunne bruke ørepynt når jeg ikke er på jobb) En annen ting er som sagt om man jobber på operasjon. Men det er forskjell på å jobbe på operasjon og å jobbe på sykehjem der du steller de eldre og gir de medisiner. Anonymkode: c7e47...b37 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #17 Skrevet 20. februar 2020 På alle mine praksissteder (inkl sykehjem) har det vært nulltoleranse for «dilldall». Skolen var også superstreng og hadde stort fokus på dette. Å møte opp med ørepynt, smykker, armbånd, ringer eller lange negler gav advarsel om risiko for ikke bestått praksis. Anonymkode: 5017f...c77 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #18 Skrevet 20. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På alle mine praksissteder (inkl sykehjem) har det vært nulltoleranse for «dilldall». Skolen var også superstreng og hadde stort fokus på dette. Å møte opp med ørepynt, smykker, armbånd, ringer eller lange negler gav advarsel om risiko for ikke bestått praksis. Anonymkode: 5017f...c77 Forstår det. Men dette gjelder da ikke under forelesninger også??? Anonymkode: c7e47...b37
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #19 Skrevet 20. februar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Smykket beveger seg ikke 2. Smykket tar ikke til seg bakterier og gir ikke fra seg bakterier (det er jo tross alt teipa over) 3. Man slipper å ta smykket inn og ut 2 ganger daglig 5-6 dager i uka, noe om kan føre til infeksjon og bakterievekst i hullene (man har jo tross alt et liv utenom jobben og jeg vil gjerne kunne bruke ørepynt når jeg ikke er på jobb) En annen ting er som sagt om man jobber på operasjon. Men det er forskjell på å jobbe på operasjon og å jobbe på sykehjem der du steller de eldre og gir de medisiner. Anonymkode: c7e47...b37 Det der er bare tull, hørt det i piercingsjappa antar jeg? Tror du virkelig du kan ta tape på ørene daglig i alle praksisperioder og gjennom et arbeidsliv? Hverken meg eller kollegaene mine har noen problemer med å fjerne smykker, ringer, øredobber og piercinger på daglig basis for å gå på jobb, har du god hygiene er det heller ikke noe økt risiko for deg å fjerne/sett inn to ganger for dagen. Det er forskjell på arbeidssted ja, men eldre mennesker er svært mottagelig for infeksjoner, og det bør du som fagpersonel gjøre det ytterste for å unngå. Anonymkode: b4f89...90c 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #20 Skrevet 20. februar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Smykket beveger seg ikke 2. Smykket tar ikke til seg bakterier og gir ikke fra seg bakterier (det er jo tross alt teipa over) 3. Man slipper å ta smykket inn og ut 2 ganger daglig 5-6 dager i uka, noe om kan føre til infeksjon og bakterievekst i hullene (man har jo tross alt et liv utenom jobben og jeg vil gjerne kunne bruke ørepynt når jeg ikke er på jobb) En annen ting er som sagt om man jobber på operasjon. Men det er forskjell på å jobbe på operasjon og å jobbe på sykehjem der du steller de eldre og gir de medisiner. Anonymkode: c7e47...b37 Er du klar over hvor mange bakterier som setter seg under eller rundt tape/plaster? Det er en bakteriebombe! Det er en større no-go enn øredobber. Anonymkode: 9e192...515 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå