Gå til innhold

Tenåring og døgnrytme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det vinterferie. Vi er på hytta med hele familien og 13-åringen har med seg ei venninne. Vi har ulike planer, og i morgen er det slalåmbakken. Jeg syns det er en god løsning å sende dem på rommet kl 23. Så kan de ligge og skravle litt før de sovner. De kan uansett ikke ligge lenger enn 9-10 for å komme seg avgårde.

Jeg syns uansett det er greit å holde på en viss døgnrytme selv om det er ferie. Skjønner ikke hvorfor man skal snu opp-ned bare fordi man har fri. Dette er tenåringene uenige i. Mener de bør kunne være oppe til minst 12 og helst seinere. Problemet er at vi voksne blir trøtte etter en lang dag med småsøsknene og alt. Etter 23 vil vi også legge oss. Er vi fæle?

Anonymkode: d9862...465

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan vel legge dere selv om tenåringene sitter våkne? Kanskje de vil ha litt tid alene, se en film eller noe? 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke gi tenåringene ansvaret for å legge seg tidsnok selv. Si at de får selv bestemme leggetid, men at de skal stå opp til avtalt tid (kl 9-10) og delta på de ulike aktivitetene uten å klage på at de er trøtt OL. 

Anonymkode: bd224...85b

• Liker 7
Skrevet

Oj, syns dere er ganske kjipe ja! De trenger da virkelig ikke ti-elleve timer med søvn, så at de må opp før ti er ingen god forklaring.

Anonymkode: 735cd...4e2

• Liker 4
Skrevet

La de sitte oppe så lenge de orker, men si også "Om dere skal være helt på natten, må dere klare å være en helt på dagen også". 

Ferier var noe jeg gledet meg til i ungdommen, rangle masssssse! Men var også oppe før 11 og enkelte kvelder ble jeg h som folk flest: stuptrøtt og sovnet tidlig. Husk, de er bare tenåringer en gang, og den tiden går kjempefort, la de kose seg og skape gode minner 😍

• Liker 2
Skrevet

Synes det er kjipt ja.... 

Vår er 14 nå, men også i fjor lot vi dem styre det selv når vi hadde med noen på hytta. Man kan be dem være såpass rolig at andre får sove, og de kan få beskjed om "frokost klokka da og da, for vi skal ut på ski, sett på alarm, og jeg forventer at dere later som om dere ikke er trøtte selv om dere er det", det siste der sagt med glimt i øyet 😉

Har aldri vært noe problem hos oss. Som sagt, det eneste de har fått beskjed om er å ta et visst hensyn til de som vil sove. 

• Liker 2
Skrevet

OK, da tar jeg dette til etterretning. 😅Jeg er ikke helt vant til tenåringer ennå. Og selv er jeg veldig A-menneske. I kveld skal jeg være mer liberal!

HI

• Liker 1
Skrevet

Fornuftig!

Anonymkode: ecac2...7ab

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

OK, da tar jeg dette til etterretning. 😅Jeg er ikke helt vant til tenåringer ennå. Og selv er jeg veldig A-menneske. I kveld skal jeg være mer liberal!

HI

Så bra! Ønsker dere en fin vinterferie :)

Anonymkode: 735cd...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...