Gå til innhold

Tips til problemstilling - bacheloroppgave i økonomi og administrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallaisen!
Jeg skal i løpet av våren skrive og levere bacheloroppgave innen økonomi og administrasjon etter 3 endte år på høyskole. For å være helt ærlig så sliter jeg ENORMT med å finne tema/problemstilling for oppgaven min.. Ønsker gjerne å skrive om noe innen handel og det pågående "skiftet" til netthandel, og jeg har lagt fram to eksempler på problemstillinger for min veileder. Det første eksempelet jeg la fram var å skrive om virkningene av at avgiftsgrensen på import fjernes, dvs. den såkalte 350-kronersgrensen, med fokus på den norske handelsstandens påkjenning av import av forbruksvarer. Dette mente veileder var et for "stort" og krevende emne å skrive om, i tillegg finnes det svært lite litteratur og informasjon mtp på hva som er nødvendig.. Det andre eksempelet jeg nevnte for min veileder var hvilke påkjenninger verdenshandelen opplever ved en pandemi, dvs de økonomiske påkjenningene. Dette mente veileder var et enda vanskeligere emne, i og med at dagens(corona) virus blir heiset opp av media i forhold til hva virkningene egentlig er, noe jeg forsåvidt er enig i..

Problemet er rett å slett å finne en problemstilling som interesserer meg og som veileder godkjenner. Dersom noen andre her inne har skrevet bacherloroppgave innen økonomi og administrasjon og kan nevne eksempel på problemstillinger, blir en (kjempe)stressa student veldig takknemlig :-)

Anonymkode: ae9d9...697

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg syntes det er interessant og relevant problemstilling med hva en pandemi kan gjøre med reiselivsnæringen. Om coronaviruset utvikler seg kan fly og reiseselskap gå konkurs og folk får ikke tilbake pengene sine. 

Det blir litt mer begrenset emne enn å omfatte hele verdenshandelen? 

Skrevet
56 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg syntes det er interessant og relevant problemstilling med hva en pandemi kan gjøre med reiselivsnæringen. Om coronaviruset utvikler seg kan fly og reiseselskap gå konkurs og folk får ikke tilbake pengene sine. 

Det blir litt mer begrenset emne enn å omfatte hele verdenshandelen? 

Du har et godt poeng, men et av punktene veileder nevnte «mot» temaet med pandemi/coronaviruset, er at vi vet enormt lite om hvordan utfallet vil bli, og at mye kan ha forandret seg innen jeg skal levere oppgaven i mai/juni. Han mener dermed det vil bli for krevende med et tema hvor vi vet for lite og hvor informasjonen stadig blir endret, uansett hvilken vinkling man velger.. men tusen takk for innspill, synes selv dette er svært interresant, men som sagt godkjenner ikke veileder noe angående corona..

Anonymkode: ae9d9...697

Skrevet

Hvis du er fotballinteressert, kunne det vært interessant og lærerikt å levere en bacheloroppgave om økonomisk juks og FFP (Financial Fair Play), aka økonomisk doping. Regelbrudd, sanksjoner, dommer, straff, fordeler og ulemper med FFP, fordeler lag som jukser har osv osv. 

Angående "for stor oppgave". En oppgave blir jo ikke "for stor", hvis du som skribent er flink til å snevre den inn og avgrense spesifikt. At ting er stort og bredt trenger ikke bety en omfattende oppgave. Dette er rådet din veileder burde gi deg. Skriv det du vil om, men den viktigste jobben du gjør er å avgrense oppgaven! Det må man nesten gjøre uansett hva man skal skrive om. 

Dessuten er det en fordel at du finner et tema DU vil skrive om. Det blir fort kjedelig og krevende hvis du skriver noe som alle andre vil at du skal skrive om. Skriv om noe som engasjerer deg! Det er da karakterene kommer! 

Anonymkode: 99958...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...