Gå til innhold

Kjøpe leilighet men leie og bo i den leide boligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å kjøpe bolig. Problemet er bare at jeg skal gjøre det med samboeren min, og vi skal flytte sammen til en annen by da han skal ta masteren der i 2 år. Jeg tenker å bli med. Da deler vi husleie på 8000, som blir 4000kr på hver. Han får stipend men jeg jobber.

Jeg lurer på om det er verdt det at JEG kjøper en leilighet i hjembyen før vi flytter, eller om jeg skal vente med å kjøpe den til vi kommer tilbake og da kjøpe sammen?

Om jeg kjøper før jeg flytter, må jeg betale ned på lånet samtidig som husleie, noe som forsåvidt går fint. Vet jeg taper på å leie, men taper jeg på å kjøpe leiligheten 2 år før? kommer til å reise hjem mer når jeg har leilighet hjemme, men er veldig usikker. Har aldri eid noe før. Er 22 år.

Anonymkode: f1a2f...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært en ide og hatt bo adresse i hjembyen i leiligheten, og leie ut det ene rommet? og så bytter jeg på å bo der og med typen. For da får jeg leieinntekter uten å måtte betale skatt vell?

-TS

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært en ide og hatt bo adresse i hjembyen i leiligheten, og leie ut det ene rommet? og så bytter jeg på å bo der og med typen. For da får jeg leieinntekter uten å måtte betale skatt vell?

-TS

Det er svindel.

Anonymkode: d0965...c22

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svindel.

Åja! visste ikke at det ikke var lov, derfor jeg spurte. ville aldri gjort noe ulovlig, men er helt ny så trenger tips og ideer og deling av erfaringer.

Skrevet

Noen andre som vet hva de hadde gjort i min situasjon?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svindel.

Ikke hvis hun faktisk bor der, vel?

Men har du behov for å bo der, TS? Du tjener nok mer på å leie ut hele, selv om du må betale skatt.

Anonymkode: b0582...9d4

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Hvis du kjøper en leilighet med 2 soverom og leier ut det ene soverommet så vil du kunne ha bostedsadresse i leiligheten og være på besøk hos typen.

Da har jeg problemer med å se at du opptrer ulovlig, men regelverket kan ha endret seg de siste årene. Det kan sikkert Anonymkode: d0965...c22 utdype siden vedkommende slår fast at det er svindel.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svindel.

Anonymkode: d57ba...8a8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis hun faktisk bor der, vel?

Men har du behov for å bo der, TS? Du tjener nok mer på å leie ut hele, selv om du må betale skatt.

Anonymkode: b0582...9d4

Ja sant det, er bare skummelt å leie ut hele, er redd det skal bli for mye slitasje

Skrevet

Hva slags leilighet skal du kjøpe da? 
Jeg har ett soverom og hadde aldri fått leid den ut til en pris som dekker avdrag, renter og husleie for å si det sånn. 

Anonymkode: c1322...32b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags leilighet skal du kjøpe da? 
Jeg har ett soverom og hadde aldri fått leid den ut til en pris som dekker avdrag, renter og husleie for å si det sånn. 

Anonymkode: c1322...32b

skal kjøpe leilighet med 2 soverom

Skrevet

Om du kjøper en leilighet med 2 soverom, men skal disponere ett soverom selv, så vil du ikke få så mye i leie som du får ved utleie av hele leiligheten. Og vil du få så det dekker renter, avdrag og fellesutgifter med redusert leie? Hva med strøm, hvordan tenkte du å løse det med leieboer om du og din samboer skal bo der når dere er i hjembyen? Leietaker er vel ikke interessert i å betale for all strøm om dere skal disponere?

Å disponere leiligheten selv når du leier ut, så må du finne en leietaker som er interessert i det. Du får ikke leid ut til en familie på 3 med høye inntekter for å si det sånn, som kanskje trenger å leie en bolig over kort tid i påvente av nybygg eller lignende. Blir temmelig snevert marked du må rette deg inn på om du skal disponere ett rom ved behov selv. 
Jeg hadde ikke leid en leilighet hvor huseier skulle disponere ett rom, da hadde jeg ikke akkurat følt meg hjemme.

Anonymkode: fb42b...2c6

Skrevet

Hva er fremtidsplanen med den leiligheten? Skal du kjøpe for både deg og kjæresten? Skal kjæresten kjøpe seg inn når studier er ferdig, eller betale leie til deg? Vil leiligheten være stor nok for begge to? 

Hvis kjæresten skal kjøpe seg inn kan det fort bli dokumentavgift i to omganger, det er sjelden fordelaktig. 

Skrevet

Det er ganske mange fradrag du kan ha rett på hvis du leier ut en bolig. Spiller du kortene dine rett blir det nok veldig lite skatt av en utleiebolig..

https://www.skatt.no/2016/03/07/5-fradrag-leier-bolig/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...