AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Tja.. Hvor skal jeg begynne.. Det har seg slik at jeg har en mor som rett og slett ikke er egnet til å ha dyr. Jeg har nå hatt hunden hennes i 2 mnd, hvilket jeg hverken ønsker eller egentlig har anledning til. Hun ruser seg og har nylig mistet omsorgen for et yngre søsken av meg. Da jeg hentet hunden hjem til meg levde den isolert i sin egen urin og avføring. Hunden ble matet med brødskiver med smør, var veldig tynn og luktet vondt. Hun var så og si aldri hjemme, og jeg tviler på at gåturer har vært hverdagslig. For drøyt et år siden ble den andre hunden hennes funnet av en taxisjåfør i sentrum som leverte den ved et dyrehospital. Hunden ble avlivet da den hadde så dårlig helse. Den hadde en stor svulst i munnen og var blind på begge øynene grunnet stær(jeg er usikker av hvilken karakter, men at det virket smertefullt og skremmende hunden var åpenbart..) Det har også vært perioder hvor hun ikke ga hundene vann da de tisset inne. Hun skrek og var generelt ufin mot de. Mistenker også at hun har vært voldelig, da hunden jeg har nå er redd for ben bak seg, som om at hun har blitt sparket. Jeg har kontaktet Mattilsynet uten videre hell. Jeg får ikke respons. Jeg kontaktet også tidligere eier(hundene er omplasserte fra en lokal kennel). Hun fortalte meg at dyrehospitalet hadde kontaktet henne vedrørende den tidligere nevnte hunden, da min mor aldri har betalt omregistreringsavgift for hundene står de stadig i hennes navn. Hun forsøkte å føre den gjenlevende hunden over på meg, men det lot seg ikke gjøre da hun allerede har skrevet papirene over på min mor. Da jeg hørte med moren min om hun kunne føre hunden over på med tanke på hundeforsikring og videre omplassering nektet hun dette og ville ha hunden tilbake. Hva burde jeg foreta meg? Hun evner åpenbart ikke å ta vare på hverken barn eller dyr da hun ruser seg generelt er selvsentrert og ser alt som en personlig vendetta.. Jeg er gravid og har rett og slett ikke anledning til å ha hunden i lengden. Kjenner denne situasjonen tapper meg for energi.. Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Kan også nevne at hun aldri har vært hos veterinær med hundene fordi hun anser dette som dyrt. Hunden som var blind hadde i begynnelsen bare en blå flekk på ene øyet og svulsten vokste seg gradvis meget stor - svulsten var i munnen. Hundemat fra vanlig matbutikk er også «dyrt». - Ts Anonymkode: 4b42b...533 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 Du bør levere den hunden som er hos deg til omplassering. FOD-gården f.eks. om du bor i Oslo. Det er ille at moren din stadig kan anskaffe seg nye dyr. Det er dårlig av Mattilsynet å ikke svare en gang. Jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å forhindre at hun skaffer seg nye dyr. Håper noen andre har råd her. Anonymkode: cb060...180 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 Omplasser hunden! Forklar til omplasseringen og/eller ny eier, med bevis, hva som skjer med hundene til moren din, så er det sikkert noen som vil ta den uten papirene i orden. Jeg hadde gjort det. Anonymkode: c34f0...3c2 8
xinnia Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør levere den hunden som er hos deg til omplassering. FOD-gården f.eks. om du bor i Oslo. Det er ille at moren din stadig kan anskaffe seg nye dyr. Det er dårlig av Mattilsynet å ikke svare en gang. Jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å forhindre at hun skaffer seg nye dyr. Håper noen andre har råd her. Anonymkode: cb060...180 Nei ikke plasser den på FOD gården- det er ingen garanti for at den da vil få et godt hjem. Bruk eller litt tid å finn et godt permanent hjem. En annonse på finn eller Facebook koster ikke noe. Vær ærlig om hunden, spesielt dens nykker. Ville ikke levert den tilbake til moren din. Lykke til 13
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør levere den hunden som er hos deg til omplassering. FOD-gården f.eks. om du bor i Oslo. Det er ille at moren din stadig kan anskaffe seg nye dyr. Det er dårlig av Mattilsynet å ikke svare en gang. Jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å forhindre at hun skaffer seg nye dyr. Håper noen andre har råd her. Anonymkode: cb060...180 Takk for innspill. Jeg setter pris på alle rådene jeg kan få. Jeg bor i Fredrikstad, men de har nok noe lignende her. Tror du de vil ta tak i problemet? Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør levere den hunden som er hos deg til omplassering. FOD-gården f.eks. om du bor i Oslo. Det er ille at moren din stadig kan anskaffe seg nye dyr. Det er dårlig av Mattilsynet å ikke svare en gang. Jeg vet ikke helt hva man kan gjøre for å forhindre at hun skaffer seg nye dyr. Håper noen andre har råd her. Anonymkode: cb060...180 Beklager, men jeg hadde ikke lest innlegget ditt godt nok, om at du ikke får overført eierskap fra moren din. Da tror jeg det er Mattilsynet du må få hjelp av. Tror du bare må være mer pågående, ringe og snakke med dem, og forlange et svar på hva som kan gjøres i situasjonen. Din mor bør jo fratas eierskapet. Anonymkode: cb060...180 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for innspill. Jeg setter pris på alle rådene jeg kan få. Jeg bor i Fredrikstad, men de har nok noe lignende her. Tror du de vil ta tak i problemet? Anonymkode: 4b42b...533 Ja, du kan fremlegge problemet for dem. De vet nok mer hva som bør gjøres, om de kan overta henne selv om moren din eier hunden. Anonymkode: cb060...180
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omplasser hunden! Forklar til omplasseringen og/eller ny eier, med bevis, hva som skjer med hundene til moren din, så er det sikkert noen som vil ta den uten papirene i orden. Jeg hadde gjort det. Anonymkode: c34f0...3c2 Ikke dumt.. Hva slags bevis rent bortsett fra ordet mitt? De kunne eventuelt ringt til kennelen hun ble omplassert fra, de vet jo? Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: --- snip ----- Jeg kontaktet også tidligere eier(hundene er omplasserte fra en lokal kennel). Hun fortalte meg at dyrehospitalet hadde kontaktet henne vedrørende den tidligere nevnte hunden, da min mor aldri har betalt omregistreringsavgift for hundene står de stadig i hennes navn. Hun forsøkte å føre den gjenlevende hunden over på meg, men det lot seg ikke gjøre da hun allerede har skrevet papirene over på min mor. --- snip ---- Anonymkode: 4b42b...533 Du snakker om omregistreringsgebyret hos DyreID? Altså hvem chip'en dyret har som registrert eier? Siden kennelen blir oppringt og er registrert som eier så er det kennelen som er den eneste som kan overføre eierskapet i DyreID til deg. Når nåværende eier overfører eierskapet til dyret slik det er beskrevet hos DyreID: https://www.dyreid.no/idmerking/eierskifte.html Legg merke til at det er eier (den som i dag er registrert som eier hos DyreID) som må betale 300 kroner. Merk deg det som står beskrevet om hunder som er registrert i Norsk Kennel Klubb (under overskriften "For NKK-registrerte hunder gjelder andre regler") - det er kanskje det som er problemet? Anonymkode: f2b31...36b 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om omregistreringsgebyret hos DyreID? Altså hvem chip'en dyret har som registrert eier? Siden kennelen blir oppringt og er registrert som eier så er det kennelen som er den eneste som kan overføre eierskapet i DyreID til deg. Når nåværende eier overfører eierskapet til dyret slik det er beskrevet hos DyreID: https://www.dyreid.no/idmerking/eierskifte.html Legg merke til at det er eier (den som i dag er registrert som eier hos DyreID) som må betale 300 kroner. Merk deg det som står beskrevet om hunder som er registrert i Norsk Kennel Klubb (under overskriften "For NKK-registrerte hunder gjelder andre regler") - det er kanskje det som er problemet? Anonymkode: f2b31...36b Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #12 Skrevet 19. februar 2020 Du anmelder moren din. Om det går til retten og du har bevis eller vitner vil hun miste retten til å ha dyr. Jeg gjorde det med min tante, hun får ikke ha husdyr på 6 år fremover. Og om hun skal ha dyr må livssituasjon hennes være forbedret ift idag. Anonymkode: d98d2...a81 13
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #13 Skrevet 19. februar 2020 12 minutter siden, xinnia skrev: Nei ikke plasser den på FOD gården- det er ingen garanti for at den da vil få et godt hjem. Bruk eller litt tid å finn et godt permanent hjem. En annonse på finn eller Facebook koster ikke noe. Vær ærlig om hunden, spesielt dens nykker. Ville ikke levert den tilbake til moren din. Lykke til Det er en flott rase hund. Lydig og renslig. Hun har separasjonsangst, er klengete og engstelig. Men en snill og vakker hund. Jeg vil bare prøve å gjøre det mest mulig legitimt, men lar ikke det seg gjøre er dette veldig aktuelt. Takk for innspill. Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #14 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du anmelder moren din. Om det går til retten og du har bevis eller vitner vil hun miste retten til å ha dyr. Jeg gjorde det med min tante, hun får ikke ha husdyr på 6 år fremover. Og om hun skal ha dyr må livssituasjon hennes være forbedret ift idag. Anonymkode: d98d2...a81 Jaha? Det visste jeg ikke. Hadde begynt å miste litt håpet mtp responsen fra Mattilsynet osv.. Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #15 Skrevet 19. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha? Det visste jeg ikke. Hadde begynt å miste litt håpet mtp responsen fra Mattilsynet osv.. Anonymkode: 4b42b...533 Mattilsynet bryr seg lite om slikt desverre. Har ringt mattilsynet utallige ganger og har aldri fått hjelp til noe av dem. Anonymkode: d98d2...a81 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #16 Skrevet 19. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du anmelder moren din. Om det går til retten og du har bevis eller vitner vil hun miste retten til å ha dyr. Jeg gjorde det med min tante, hun får ikke ha husdyr på 6 år fremover. Og om hun skal ha dyr må livssituasjon hennes være forbedret ift idag. Anonymkode: d98d2...a81 Hva slags bevis krever de? Anonymkode: 4b42b...533
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #17 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mattilsynet bryr seg lite om slikt desverre. Har ringt mattilsynet utallige ganger og har aldri fått hjelp til noe av dem. Anonymkode: d98d2...a81 Utrolig trist. Det er mange tragiske dyreskjebner der ute.. Anonymkode: 4b42b...533
Gjest førstedamen Skrevet 19. februar 2020 #18 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bevis krever de? Anonymkode: 4b42b...533 Kommer ann på saken. Jeg hadde et skriv fra veterinær som beskrev tilstand til dyret og noen bilder, samt et vitne som hadde sett min tantes vanskjøtsel.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #19 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 4b42b...533 Det der er nesten en catch 22 situasjon 😕 Det hender jeg mistenker at omregistreringsavgiften er viktigere for NKK enn viljen til å være litt smidig i sånne situasjoner som du nå opplever. På den annen side skal det jo kreve noe å foreta en omregistrering uten nåværende eiers samtykke. Anonymkode: f2b31...36b 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #20 Skrevet 19. februar 2020 Enkelte mennesker skulle blitt fradømt retten til å ha hund. Det er grusomt å behandle hunden sånn. 😢 Anonymkode: 785c3...5a7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå