Gå til innhold

Er kunst og kultur yrker for de med lav iq?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kg.

Aktiviteter innen kunst og kultur er det mange som holder på med, men er det kun yrker for de med lav IQ eller noe for de som er på uføre som ikke kan nytteliggjøre seg i noe annet?

Er kunst og kultur som teater, kunstmaling, dans, revy, sang, musikk, osv. bare noe de med lav iq / uføre kan nytteliggjøre seg i siden dem så og si "ikke" har evner til noe annet ifølge noen?

Er kunst og kultur aktiviteter meningsløse aktiviteter?

Anonymkode: 93590...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du, egentlig? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg vet ikke. Men hvis det er noe jeg vet om IQ, er at du ikke forstår hva det er.

Anonymkode: d6f81...3fa

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men hvis det er noe jeg vet om IQ, er at du ikke forstår hva det er.

Anonymkode: d6f81...3fa

Men du har ikke så høy IQ at du vet hva du mener? 

Anonymkode: 60c04...e7c

Skrevet

Hovedinnlegget skulle vel i seg selv være bevis for det motsatte. :lur: 

• Liker 8
Skrevet

Hva har dette med IQ å gjøre?

Skrevet

Det var noen i en annen tråd om iq som nevnte at folk med lav iq kunne holdes i aktivitet med kunst og kulturarbeid.

TS. Selvsagt er ikke kunst og kultur noe mer passende for folk med lav iq enn f.eks ingeniørarbeid. Det er bare folk som ikke har lest en eneste bok i sitt liv som tror det.

Anonymkode: a6a8c...f4e

• Liker 5
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Hæ? 

Kjenner du til kunsthistorie?

IQ? michelangelo?

Skrevet

Selv små barn kan jo drive med kunst og kultur, det er opplagt noe som ikke krever stor intelligens. Det betyr ikke at alle som driver med slikt er uintelligente, bare at det er lav terskel for å drive med det.

Jeg tenker at teater og sang etc. er fine aktiviteter for ressurssvake, noe som kan gi mestringsfølelse.

Anonymkode: 6fd6f...a5c

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten min har lang og seriøs kunstutdanning. Min erfaring er at vi bruker IQ'en vår forskjellig. Han er visuell og tenker og opplever verden i bilder. Jeg er mer verbal. Ikke godt å si hvem som har høyest IQ. Vi har bare forskjellig måte å bruke hjernen på.

Anonymkode: 35cb5...545

• Liker 4
Skrevet

Herregud, så mange trolletråder det er her for tiden!

Anonymkode: 14f74...750

• Liker 7
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kg.

Aktiviteter innen kunst og kultur er det mange som holder på med, men er det kun yrker for de med lav IQ eller noe for de som er på uføre som ikke kan nytteliggjøre seg i noe annet?

Er kunst og kultur som teater, kunstmaling, dans, revy, sang, musikk, osv. bare noe de med lav iq / uføre kan nytteliggjøre seg i siden dem så og si "ikke" har evner til noe annet ifølge noen?

Ja, absolutt... De ligger rett over barnevernsarbeidere og rettsvesenet. De tre arbeidsgruppene regnes jo som kjent som de 3 gruppene med minst iq og unyttige vi kan ha i samfunnet.

Rett over dem igjen ligger terrorister og bønder.

Anonymkode: 1d10d...144

• Liker 3
Skrevet

Det er et stort spekter av folk innenfor kunst og kultur, og det er jo ikke beskyttede titler. Du kan i teorien slå noen toner på et piano og kalle deg musiker, ingen kan hindre deg i det. Du kan skrive et dårlig dikt og være poet på instagram, eller du kan klø deg på balla på en skolerevy og kalle deg skuespiller. 

Men å "drive med kunst og kultur" og det å være anerkjent innen et kulturfelt er to veldig ulike ting. Mange av de mest anerkjente kunstnerne er selvsagt godt over gjennomsnittet intelligente. Det krever intellektuell/kognitiv kapasitet for å skrive en god roman eller teaterstykke, komponere særegen musikk eller regissere film. Å være komiker er også ekstremt vanskelig. God kunst krever både teknikk, teft og evnen til å komme opp med unike ideer. At sånne yrker tiltrekker seg smarte folk er jo ikke så rart. Hvis du har høy intelligens er du ofte ikke fornøyd med å bare være vanlig ansatt på et kontor, du har behov for å skape noe helt eget. Det trenger selvsagt ikke være innenfor kultur, det kan også være innenfor akademia, business etc. 

Anonymkode: 2ff2f...4ee

• Liker 3
Skrevet

Dette er obskønt. Er ikke verdt å svare på. Er det lett, så får du slå opp som samtidskunster og bli millionær, for det er jo lett. Men det finnes rike samtidskunstnere, du vet de med "lav iq". Dumme rike samtidskunstnere🙄

Anonymkode: 10ff5...d8d

• Liker 1
Skrevet

Vitenskapsmenn er jo intelligente selv om man kan sette små barn og utviklingshemmede i aktivitet med små kjemisett der man blander den blå og den røde væsken. Knausgård driver ikke med det samme som alle som skriver stil på barneskolen. Å "drive med kultur" er ikke én ting. 

Hilsen kulturarbeider med IQ målt til 125.

Anonymkode: c78d4...2ca

• Liker 3
Skrevet

Heller for de med høy EQ.
Et viktig aspekt er vel å være veldig i kontakt med sitt eget følelsesregister.

• Liker 1
Skrevet

Kunsterne jeg kjenner er de mest beleste og bereiste folkene jeg kjenner. Ikke at det måler IQ, men de har mye kunnskap om mye. 

Anonymkode: b67ec...c20

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kg.

Jeg oppførdrer deg til å søke på kunsthøgskolen i Oslo.

Pluss at du tar alle eksamen i kunst på NTNU, da dette er lett som en plett, og du ikke trenger å lese, for lets face it; som du sier; barn kan jo lage kunst. Så, du burde kunne ta master i kunsthistorie i søvne.

Anonymkode: 10ff5...d8d

• Liker 2
Skrevet

Er på uføre? Hvor kommer den e'en fra?

Uføre gir jo ingen mening med mindre det er snakk om flertall, bestemt eller ubestemt form. Man kan ikke være "på" noe i flertall. Man er ufør, evt arbeidsufør, evt. uføretrygdet.

Anonymkode: 9e142...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...