Gå til innhold

Magre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på 8 år som har blitt veid hos helsesykepleier på rutinekontroll.

Vi ser at barnet har blitt svært mager, men tallenes tale er nå at barnet har gått opp kun ett kg på 2 år, men det har strukket seg 14cm på samme tid. 

Kmi har altså gått fra normalvektig for to år siden, til undervekt grad 2. 

(Det sto i brevet at helsesykepleier skal ringe oss i løpet av et par uker, så barnets helse blir ivaretatt.)

Men mens jeg venter på telefon, så lurte jeg bare på om det er noen som har erfart tilsvarende?

Hva gjorde dere i så fall? (Og evt hva skyldtes det?)

Barnet mitt spiser godt synes jeg. Og aktivitetsnivået er slik det bør være for aldersgruppen. 

Anonymkode: d6e3e...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke denne erfaringen med 8-åring, men med meg selv som tenåring. Jeg vokste mye i høyden på kort tid og spiste godt og variert. Ble først normalvektig da jeg var ferdig utvokst i høyden, og kroppen kunne konsentrere seg om resten av kroppen. Kan det være noe av det samme? Gutten din har jo vokst mye i høyden på ett år. Jeg tror på en måte kroppen vokser i høyden på bekostning av bredden. Spør gjerne helsesykepleier om det er noe i det.

Anonymkode: 421d0...a5f

Skrevet

Det går jo i litt rykk og napp. Hvordan har barnet vokst før da? noen barn strekker seg før de legger seg ut igjen. 
jeg har ikke erfaring med skolebarn, men med undervektige barnehagebarn er man ofte nødt til å tilsette en skje olje i maten og fore på med sunt fett, f.eks avokado og nøtter som mellommåltider.

Anonymkode: 1aa1a...579

Skrevet

Min seksåring er undervektig grad en. Helsesøster sa bare at hun har sgrekt seg og at vekta går i rykk og napp. Så lenge hun ikke faller på høydekurven er visst alt såre vel. 

Anonymkode: 56012...68b

Skrevet

Takk for svar. Jeg er helt enig i det å vokse i rykk og napp. Men tenker likevel at det er svært lite å kun øke vekta med ett kg på to år. 

Jeg ser at barnet må øke vekta si med 20-25% for å få normal kmi i hht alderen, noe som jo er fryktelig mye. 

22 kg er liksom ikke så mye for en åtteåring synes jeg. 

Skrevet

Gikk motsatt vei på den alderen, var normalvektig frem til rundt 8-9års alderen og ble jeg bare tjukkere og tjukkere, men spiste normalt. Viste seg å være cøliaki, ingen som fanget det opp da det er vanligst å miste vekt med dette, men en fornuftig lege tok blodprøve når jeg var 17 og etter da er jeg tilbake til normalvekt. Er mest sannsynlig bare at de vokser i høyden før bredden setter inn, men er jo greit å få det utredet, evt tatt noen blodprøver for å se om det er noen mangler, bare siden vi har muligheten til det. 

Anonymkode: 0420d...840

• Liker 3
Skrevet

Jeg har yngre barn. Lurte i henne næringsdrikk, fløte her og der og andte måter å fete henne opp. Hun gikk fra 20'ende persentil til 50'ende persentil. Får håpe det holder seg der...

Anonymkode: e8722...b60

• Liker 1
Skrevet

Masse triks for å få inn litt ekstra kalorier. Litt mer olje i maten, h-melk (evt med oboy dersom han ikke liker melk). Fetere gulost eller det pålegget han liker. Bananer. Smør på skiva. Ha ofte det han liker best til middag, lage vafler til kvelds innimellom. Men det er sikkert ikke noe å stresse med, hør hva helsesøster sier.

Anonymkode: f9064...66a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et tynt barn, det har helsesøster sagt. Men hun synes hun følger egen kurve så det var ingen grunn til å fete henne opp.

Men da de danset nakne i barnehagen og jeg så de andre på lik alder ble jeg likevel litt bekymret.

Byttet ut plantemargarin med ekte smør, og lettmelk med helmelk men det gir ikke store forandringen. Jeg har derfor konkludert med (som helsesøster også sa,) at så lenge barnet er friskt og aktivt og følger sin egen kurve, er det ingen grunn til panikk. Det viktigste er å fremme matglede og tilby sunn og næringsrik mat.

Anonymkode: 1718f...0c8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg er helt enig i det å vokse i rykk og napp. Men tenker likevel at det er svært lite å kun øke vekta med ett kg på to år. 

Jeg ser at barnet må øke vekta si med 20-25% for å få normal kmi i hht alderen, noe som jo er fryktelig mye. 

22 kg er liksom ikke så mye for en åtteåring synes jeg. 

Hva er høyden da?

Anonymkode: cba62...6f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg var et slikt barn. Spiste ingenting og bar som en tynn lang strek helt til jeg kom i puberteten. Jeg fikk vondt i magen av ulike matvarer men hadde foreldre som bagatelliserte det og heller ville tvinge i meg mer av det jeg visste jeg ikle burde spise fordi jeg ble uvel. Jeg jobber i dag med allergier og intoleranse og er diagnostisert med IBS. Liker den dag i dag ikke disse matvarene med enkelte unntak. 

når jeg ser tilbake hadde det absolutt noe å si hva som ble servert. Min mor bakte tunge grove brød og det var veldig mye brødmat. Middag hver dag, og det var bedre. Men frokost spiste jeg aldri.  Veldig lite variasjon. Men jeg var så mye mer glad i varm mat enn kald. Hadde det vært justert litt på, hadde jeg garantert spist mer. 

Og jeg vet i dag at jeg fungerer bedre med flere små, enn noen store måltider. 

så jeg tenker du bør forsøke å variere mest mulig. Og forsøk varme retter men små porsjoner. For meg hjalp det ofte å spise noe søtt først. Høres kanskje sprøtt ut, men prim Først, så ble det oftere spist en skive med gulost etterpå. 

Eplebit før middag —> mer middag.

og ikke mas om mat.Det verste jeg hører er «nå må du spise opp maten din» jeg blir kvalm den dag i dag av den setningen. 

Gjør det koselig. Slå av TV osv. Tenk et lys. Demp belysningen. Ha hyggelig stemming ved bordet. 

Anonymkode: 352fa...511

Skrevet

Min datter som blir 3 i mai veier 20 kg. Storebror som blir 6 samme måned veier 18. Begge spiser og utvikler seg normalt og følger sine kurver. Helsesøster har aldri problematisert dette. 

Anonymkode: 46e8d...d48

• Liker 1
Skrevet

Min datter, som fyller ni i dag, har alltid vært undervektig. Først undervektig grad én, og det siste året undervektig grad to. Helsesøsteren ringte og fortalte meg at dette kunne være grunn til bekymring, men ærlig talt: jeg var selv tynn som ei flis helt til jeg nådde tenårene. Det verste jeg visste var dersom noen tvang på meg mer mat. Hadde ikke stor matlyst, og spiste lite fordi jeg ble mett. Og samtidig var jeg aktiv og spretten som få. Datteren min er som snytt ut av nesa min, så jeg bekymrer meg ikke en plass. Hun er frisk, glad og slår hjul hele tiden - og hun spiser seg god og mett ved hvert måltid. Og som meg elsker hun søtsaker. Hun kommer nok til å legge seg på normalvekt etterhvert, slik jeg gjorde.

Virker som om dagens foreldre er i litt overkant bekymret til tider...

(Og forresten: jeg var i en sosial setting med flere jentemammaer, og flere av dem nærmest skrøt av hvor undervektige jentene deres var. Det var liksom om å gjøre å fortelle om hvor vanvittig bekymret helsesøsteren var... Hele mammagjengen heiv seg på. Unntatt meg selv, som var forundret over hvor idiotiske ting det går an å skryte av🙄)

Anonymkode: 391fc...e2f

• Liker 2
Skrevet

Det går i rykk og napp ofte. Registrer hvor mye ungen spiser i tiden fremover og ta med hvordan du og pappaen var som unge. Noen er tjukke og noen er tynne!

Min var visst kraftig overvektig... Alltid vært aktv og hvis ungen strammet magen kunne man se 6-pac...😏 Ungen var likevel kraftig overvektig ifht vekta da, så da var det viktigere enn å se på barnet i sin helhet. 8 år senere og samme barnet er slank og fin.

Anonymkode: 6ad37...518

Skrevet

Vet ikke om dette har noe verdi, men jeg var et magert barn og høy for alderen. Altså, jeg var ekstremt mager. Når jeg ser bilder av meg selv på stranden som 7-8 åring så ser jeg nesten syk ut. Men jeg spiste den mengden mat jeg hadde lyst på og var fornøyd.

Det som derimot var vanskelig var kommentarer fra voksne som skulle påpeke hvor tynn jeg var og de spurte ofte foreldrene mine om jeg ikke fikk mat hjemme. Da var jeg glad jeg hadde foreldre som forsvarte meg og som ikke «tvang» i meg ekstra mat.

På et eller annet tidspunkt så vil vekten balansere seg. For meg skjedde det først da jeg kom i 20-årene. 

Anonymkode: 4dafa...15c

Skrevet

Så lenge barnet er friskt og raskt, ikke krysser som en stein nedoverog vokser i høyden uten å krysse masse streker oppover hadde jeg ikke brydd meg. 

Anonymkode: 42376...416

Skrevet

Hva er problemet? La barnet sitte på nettbrettet eller dataen mer, gi det mer søtt og godt i hverdagen. Voila, fixed. Værre når barnet har kilo på seg.

Anonymkode: f637b...09b

Skrevet

Begge mine har alltid vært veldig tynne, selv nå når de er 16 og 22. Yngste har regelmessig vektkontroll på barnepoliklinikken pga noe annet, så det blir fulgt med på. Men som barnelegen sier; så lenge hun ikke går noe ned i vekt så er det greit. Mye er nok genetisk ifg legen siden jeg selv også alltid har vært veldig slank, hadde veldig lav vekt som barn og er ikke en tungvekter nå heller. 

Også var det en episode da eldste begynte på skolen og helsesøster ringte meg og var bekymret pga jenta var så tynn og da hun ble spurt om hva hun fikk å spise så svarte hun at hun fikk ei gulrot i ny og ne.....🙄 stemte ikke helt kan man si.. 

Selv om begge var veldig tynne under oppveksten så har jeg aldri kjørt på med junk, snop og tomme kalorier for å øke vekten, det er ikke sunt uansett hvilken vekt man har. Men jeg har aldri brukt lettprodukter og jeg har brukt både meierismør og fløte i matlaging. I tillegg til mye grønnsaker og kornvarer. Og lørdagsgodt på nettopp lørdager. 

Skrevet

Det kan ikke barnet for, ingen barn er like

Anonymkode: d4b6d...981

Skrevet

Jeg var til ekstrakontroll fordi var så tynn. Husker ikke alderen men mulig jeg var litt eldre. Spiste imidlertid helt normalt. 

Hvis du er veldig bekymret om barnet får i seg nok så noter hva barnet spiser i tre dager.

Siden barnet har strukket seg 14cm syns jeg ikke det er rart at ikke har gått opp mer i vekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...