Gå til innhold

Burde alle som velger å få barn ha utdanning innenfor pedagogikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville ikke dette forebygget mye og styrket barnets utvikling? Satt på spissen, men det burde vært krav til utdanning for å få lov til å få egne barn. 

Anonymkode: 69aa5...22a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja. Det burde vært obligatorisk å gå på COS-kurs.

Kjenner for mange folk som ikke skulle vært foreldre, de har ikke peiling på hva de driver med. Når barna "trasser" sier de f.eks nei 20 ganger før de sier ja til ting. De skjønner ikke at det er å aldri bli hørt eller respektert. Evig runddans. De belønner dårlig oppførsel og styrer og ordner. Barna deres er helt ville.

Endret av loveli
Skrevet

Haha

Absolutt ikke. Pedagogikk grenser til et tullefag. 

Anonymkode: 501ef...a11

• Liker 4
Skrevet

En pedagogisk utdannelse er ikke i seg selv en sikkerhet. Kjenner til flere lærere som er så "lei" av å være pedagogiske i klasserommet at alt er "oppbrukt" når man kommer hjem. 

Anonymkode: c5890...ca9

• Liker 5
Skrevet

To av de aller dårligste foreldrene jeg kjenner har master i spes ped. De evner ikke å hverken følge opp eller se behov hos egne barn, men er flinke med andres barn i jobbsammenheng da. 

En pedagogisk leder i skolen til mitt barn er ikke god med barn i det hele og det store. Kjefter for småting (som at barna i andre klasse griser til utedressene sine i friminutt) 

Så min mening er at det ikke er en god idé. 

Anonymkode: 8d55b...d81

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke dette forebygget mye og styrket barnets utvikling? Satt på spissen, men det burde vært krav til utdanning for å få lov til å få egne barn. 

Folk lager en tråd bare for å lage en tråd... svaret er NEI. Mennesker har overlevd i millioner av år, så nei... vi er ikke noe bedrevitere idag. I hvert fall ikke slik at man må skaffe seg utdannelde for å få barn.. jesus christ..

Anonymkode: 3693b...0dd

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Nei. Det får være måte på hvor mye man trenger utdanning for å gjøre. Folk går jo av med pensjon før de blir ferdig utdannet da til yrke+barn+++ . Man har dessuten mer energi som yngre forelder. Den dårligste forelderen jeg vet om er barnevernspedagog. Og to andre som gjør skikkelig dårlig (men dog velmenende) jobb som forelder er spes ped. 

Skrevet

Synes kanskje en full pedagogikkutdannelse er litt overkill, men en ukes kurs eller to hadde absolutt vært innafor. Og gjerne ny samling årlig for eksempel, i takt med barnets utvikling. Kanskje en helg i året eller noe. Hadde ikke skadet ihvertfall 

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha

Har du tatt pedagogikk? Jeg har tatt flere pedagogikkfag og jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i den påstanden. 🙄

Når det kommer til TS sitt spørsmål, så mener jeg nei. Man må ikke ha pedagogikk for å være flink med barn. Det ville vært helt latterlig å ta barna fra folk fordi de ikke hadde utdannelse. Man kan oppfordre til et kurs når man er gravid da, men det behøver ikke være et krav. Men jeg merker at pedagogikk ikke var et krav for mange eldre lærere som jeg hadde på skolen! :daane: Jeg er veldig glad for at det er en del av lærerutdannelsen. 

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Skrevet

Det sies at barn av foreldre med ped.utdanning er de verste barna

Anonymkode: 6aabc...557

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av tirben
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig??? Kan du dokumentere?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

haha så mange som er utdannet som virkelig ikke burde hatt barn eller burde hørt seg seøv noen ganger!

Anonymkode: 9f148...af8

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

haha så mange som er utdannet som virkelig ikke burde hatt barn eller burde hørt seg seøv noen ganger!

Anonymkode: 9f148...af8

Men det er ikke et godt argument til at et kurs i pedagogikk ikke kommer godt med. Jeg er imot et krav om det, men man blir ikke en dårligere foreldre av å ha utdanning. Om en person med utdanning ikke er flink med barn, så sier det noen om personen, ikke utdannelsen. Derimot, så vil en pedagogisk grunnmur styrke deg som forelder. Jeg vet for eksempel veldig mye om barns utvikling, og jeg kan mye om teorier for læring. Jeg føler at min pedagogiske bakgrunn vil hjelpe meg hvis jeg får barn. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det bør de overhodet ikke. Men at mange foreldre burde ta i mot litt hjelp og veiledning, f.eks COS-kurs, eller ta veiledning fra barnehage og skole i større grad, hadde vært en fordel.

Pedagoger er som alle andre yrkesutøvere, noen er dyktige, andre ikke. At man er pedagog er ikke noen garanti for å være en god forelder. Og det sier jeg som pedagog selv. Har jobbet sammen med mange som ikke burde vært i nærheten av barn, eller som er gode pedagoger på jobb, men overhodet ikke oppdrar egne barn skikkelig.

• Liker 2
Skrevet

Nei absolutt ikke. Langt i fra alle pedagoger er gode foreldre, eller pedagoger på jobben sin for den del. Men, jeg synes det skulle ha blitt lettere og mer opplyst å få tatt kurs, eks COS kurs. 

Anonymkode: 4ab06...2a0

• Liker 1
Skrevet

Eh hva med de som ikke greier å utdanne seg? Fordi de har for dårlige karakterer fra VGs? Man kan helt fint jobbe i butikk eller noe annet som ikke krever grad etter grad.. Skal de hindres i å få barn? Hva om man ikke står? 

Hva mener du man skal gjøre, tvangsabortere barn fordi mor ikke har utdanning? 

Nei takke meg til, cos kurs burde være obligatorisk :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha🤣 Da synes jeg synd på mine to barn. 

Hilsen barnehagelærer 😅

Anonymkode: 12f58...317

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha

Pedagogikk betyr kort og godt, læren om oppdragelse og undervisning. Når ble dette ansett som tull? 

• Liker 6
Skrevet

Dvs at nesten alle burde utdannet seg innen pedagogikk. Da måtte man gjøre noen forandringer i utdanningssystemet for å gi plass til alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...