AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Hei, håper dette er rett forum i og med at jeg regner med mange her har erfaring med temaet. Jeg var hos gynekologen i 2018 pga smerter, og han tok da en hel sjekk av alt inkl fertilitet. Var 28 år da. Fikk da vite at jeg hadde "litt lave verdier" for alderen.. glemte å spørre hva verdiene var. Kastet p-pillene og ble gravid 3 mnd etterpå. Nå var jeg der igjen for å ta celleprøve og han virket overrasket over at jeg hadde et barn når jeg hadde "så lave verdier" sist. Spurte hva verdiene var sist og fikk vite at AMH var 4. Det er jo veldig lavt?? Ikke bare "litt lavt for alderen". Han kommenterte at om jeg hadde tenkt å få flere barn burde jeg sette i gang nå.. jeg ble helt satt ut og ganske knust.. Kan det ha hatt noe å si at jeg gikk på p-piller da testen ble tatt i 2018? Redd verdiene mine er lik 0 nå når de var så lave for to år siden.. dere som har tatt disse testene, hvor fort sank verdiene deres? Noen som har fått et annet resultat på pillen? Trenger bare å høre andres erfaringer. Anonymkode: 9692a...52f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 https://ehandboken.ous-hf.no/document/101979 her står det som du lurer på. AMH skal ikke måles under p-pille-behandling (falsk lav verdi). I tillegg er AMH alene ikke en god nok måling for å vurdere fertilitet, da må du også måle andre hormoner (lh, fsh, østradiol). Det at du ble gravid så fort er jo en god indikator på at verdiene dine er i orden. Men hvis du er nysgjerrig kan du jo måle verdiene på nytt, men da må du måle det hos noen som kan det (skal bla tas på spesielle dager i syklus). Virket ikke som gynekologen du var hos var helt inne på det, noe som er litt rart ettersom gynekolog er en spesialist. Anonymkode: c9e96...b2a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 Ser nå at du tok flere prøver, sikkert de jeg nevnte. Men visste gynekologen at du gikk på p-piller? Resultatet blir jo helt feil under p-pillebruk. Så i praksis er blodprøvene du tok ikke mulig å tolke. Anonymkode: c9e96...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser nå at du tok flere prøver, sikkert de jeg nevnte. Men visste gynekologen at du gikk på p-piller? Resultatet blir jo helt feil under p-pillebruk. Så i praksis er blodprøvene du tok ikke mulig å tolke. Anonymkode: c9e96...b2a Takk for svar og for link! Ja, han visste jeg gikk på p-piller. I notatene så jeg det stod FSH på 11. Men nå har jeg fått lest litt og har skjønt at FSH skal måles tidlig i syklusen (dag 2-3)? Jeg fikk den jo målt midt på p-pillebrettet. Han kommenterte nemlig at denne var litt vel høy og at det ikke var så bra. Kjenner jeg blir litt skeptisk til denne gynekologen.. tror jeg skal dra privat et annet sted å få tatt målinger på nytt hvis det er mulig. Tusen takk for svar! Anonymkode: 9692a...52f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 Ta nye prøver. Men dem har nå funnet ut at AMH ikke er så stabil som først antatt. Min AMH var på 6 for nesten 2 år siden og har siden fått to barn rimelig fort. Gynekolog syns at prøvene mine kontra hva han så på innvendig ultralyd var ganske forskjellig. Jeg hadde mange follikler og med tanke på lav AMH burde jeg ikke hatt så mange og han sa dem ikke helt kan stole på AMH verdien alltid. Så har kun forholdt meg til hva han så å ikke blodprøven. Anonymkode: 26f7e...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå