AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Del Skrevet 19. februar 2020 Hunden min har fått allergi. Foreløpig er det utredet av vetrinær at ikke problemene skyldes andre årsaker, og hunden har fått to injeksjoner med cytopoint. Cytopoint fjerner kløen, men det må da tas ny sprøyte ca hver måned for at ikke hunden skal begynne å klø igjen. Har regnet litt på det, og årlig må jeg ut med ca. 9000 kr hvis hunden skal fortsette på cytopoint. Vetrinær sa at et annet alternativ var utredning og hyposensibilisering. Foreløpig har ikke det blitt utredet hvilken allergi han har. Bare utredningen kommer på ca. 9000 kr (det må da sendes prøver til utlandet), i tillegg må det gis hyposensibilisering med jevne intervaller (fikk ikke helt klart svar på hvor ofte). Vetrinær mente at utredning og hyposensibilisering ville lønne seg på sikt... Er det noen som kan bekrefte dette? Det blir jo en del penger. Hunden er bare 1,5 år, og sånn som det ser ut nå må han ha behandling resten av livet. Jeg hadde forsikring, men når jeg skulle melde skade ble jeg fortalt at utredning og behandling av allergi er begrenset oppad til 5000 kr. Om det er andre som har vært i denne situasjonen setter jeg pris på deres tanker og refleksjoner angående behandling... Takk for svar! Anonymkode: a786a...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Del Skrevet 19. februar 2020 P.S. Hunden har gått på allergivennlig for en periode, uten at det hjalp, så vi har utelukket at det kan være forallergi han lider av. Anonymkode: a786a...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Del Skrevet 19. februar 2020 Jeg hadde en hund som klødde og mistet pels da jeg fikk henne som omplassering. Jeg gikk over fra tørrfor til råforing/menneskemat og etter det klødde hun ikke. Anonymkode: 31331...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Del Skrevet 19. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde en hund som klødde og mistet pels da jeg fikk henne som omplassering. Jeg gikk over fra tørrfor til råforing/menneskemat og etter det klødde hun ikke. Anonymkode: 31331...d57 Takk for svar. Hunden spiser også råfor for tiden (sper ut med litt ris eller gulrot for magen sin del). Dette har gjort underverker for appetitten (han har aldri likt tørrfor noe særlig), men dessverre hjelper det ikke for allergien. Anonymkode: a786a...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Del Skrevet 19. februar 2020 Kan ikke hyposensibilisering bare gjøre problemet verre? Det er ikke sikkert det hjelper eller fjerner allergien, vel? Hadde det vært "så lett" å bli kvitt en allergi, hadde det jo ikke eksistert allergimedisiner. Anonymkode: 9a944...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Del Skrevet 19. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke hyposensibilisering bare gjøre problemet verre? Det er ikke sikkert det hjelper eller fjerner allergien, vel? Hadde det vært "så lett" å bli kvitt en allergi, hadde det jo ikke eksistert allergimedisiner. Anonymkode: 9a944...def Jeg vet ikke om det kan gjøre problemet verre, men vetrinæren mente han i utgangspunktet måtte ha hyposensibilisering jevnlig. Så hun antydet ikke at det var en kur, men en behandling. Det er uklart for meg hvor ofte han evt. må ha dette, hyposensibilisering er jo også dyrt (koster over 3500 per gang). Anonymkode: a786a...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Del Skrevet 19. februar 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: P.S. Hunden har gått på allergivennlig for en periode, uten at det hjalp, så vi har utelukket at det kan være forallergi han lider av. Anonymkode: a786a...61b Hva slags for har han gått på? For å sjekke om det er matallergi? I tilfelle kan det være verdt å prøve derm defense fra Hills, det er mot andre allergier, som pollen, midd osv... Anonymkode: da364...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min_hund_er_Grå Skrevet 19. februar 2020 #8 Del Skrevet 19. februar 2020 Uten å vite hvilken rase eller resten av hundeholdet ditt. Du kan få allergi og utslett på hunder som ikke får brukt hodet og kropp nok. Hvor stressnivået setter seg i kroppen på bikkja. Gjerne da i høy energi hunder som blir holdt i ro/passive over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Del Skrevet 19. februar 2020 Allergi er dyrt, og ofte en veldig omfattende prosess. Betalte utredning ++++ fra egen lomme ( hadde en stor oppspart buffer ). Her har maten vært alfa omega. Tørrfôr er bannlyst, og det går kun i råfôr, grønnsaker og litt bær. Antihistaminer kan brukes i pollensesonger, og så har man kortison. Minuset med kortison er bivirkningene, og ikke så heldig å bruke på en så ung hund. ''Fordelen'' er prisen. Vi prøvde immunterapi i litt over 1 år, men det hadde null effekt. Det finnes ulike grader av allergi. Kjente en som måtte få slippe i tidlig alder, pga alle plagene, og ingenting fungerte på sikt. Min har nettopp blitt 11 år. Hvis du har en hannhund, med mye hormonelt stress, kan kastrering hjelpe. Det hjalp i allefall her. Stress er ofte en utløsende faktor når det kommer til symptomer. Anonymkode: 54f90...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #10 Del Skrevet 22. februar 2020 Det høres veldig sort hvitt ut det du her har fått inntrykk av er alternativene fra veterinær. Det er ikke slik at det er enten cytopoint eller allergivaksiner. Det finnes svær mange nyanser mellom de to ytterpunktene. Hvilken rase er det snakk om? Stor forskjell i forhold til respons på beh. Kanskje lurt å lese denne artikkelen https://evidensia.no/tjenester/miljobetinget-allergi-atopi/ Anonymkode: 2efe3...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 23. februar 2020 #11 Del Skrevet 23. februar 2020 Har dere noen som helst pekepinn på om allergien er forårsaket av faktorer i miljøet eller relatert til mat da? De må vel gå på strikt regime med allergifor over en lengre perioder for helt sikkert utelukke forallergi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minst Skrevet 2. mars 2020 #12 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg bare lurer.. min hund har allergi. Vi tok no blodprøver og gikk sendt inn til dr baddaky eller no. Vi fikk da svar på hva hu var allergisk mot. Vi har «bank i bordet» vært heldige og vi er kun litt plaget ved årstidskifter. Forer på orijin og vom. Men fryser all mat grunnet lagermidd allergi. Mi får litt kløe rundt løpetid og vår høst ellers er hu relativt bra men forsikringen har da til nå dekket det meste... hvilken prøver tok du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #13 Del Skrevet 3. mars 2020 På 19.2.2020 den 11.08, AnonymBruker skrev: P.S. Hunden har gått på allergivennlig for en periode, uten at det hjalp, så vi har utelukket at det kan være forallergi han lider av. Anonymkode: a786a...61b Det kan fortsatt være fôrallergi selv om hunden ikke har effekt av allergifôr. Hadde selv en hund med fôrallergi, som ikke tålte andre fôr enn Pedigree. Han prøvde flere allergifôr fra veterinær, og ett av dem var faktisk det han reagerte mest på. Anonymkode: 2a79c...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #14 Del Skrevet 4. mars 2020 Kutt ut alle grønnsaker og bær. Plantemateriale med fiber kan irritere tarmveggen hos de mest følsomme hundene. Start med et rått fôr som hunden aldri har spist før (mono protein) og kjør en elimineringsdiett. Hver 4 uke eller så legger du til et nytt protein hvis hunden ikke viser reaksjoner lengre. Jeg har en skikkelig allergisk hund selv, hun fikk bare ren storfevom i 4 måneder før hun ble bedre og jeg kunne prøve andre ting. Visstnok har vomma endel melkesyrebakterier som forsterker immunforsvaret Anonymkode: e002d...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå