AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Jeg har i lenger tid (i mange år) hatt uspesifikke plager, som slitenhet, smerter i ledd, kronisk leamus, nummenhet/følelsesløs i huden, munntørrhet, urolig mage, kløe, tørr hud, og sikkert en del annet som jeg ikke kommer på i farten. Det er slitenheten og munntørrheten som er verst - slitenheten er der konstant, men blir verre etter aktivitet, og munntørrheten kommer og går litt, men er nå oftere og oftere og gjør at jeg sliter med søvnen. Alle plagene eskalerer litt etter litt, det er ingenting som går over. Har vært hos legen (igjen) og tatt prøver. Legen har gitt tilbakemelding på at han ikke har funnet noen avvik på blodprøvene, men jeg ser selv at det er ett utslag og det er høy MCV. Prøvene viser MCV på 106, og den bør ligge under 98. Etter hva jeg selv kan lese meg til, så kan høy MCV bety at man har B12-mangel, eller mangel på Folsyre - selv uten at prøvene viser mangler sett ut fra referanseverdiene. Og symptomene på disse manglene er jo akkurat det jeg sliter med. (Det skal også sies at jeg for noen år tilbake fikk tilskudd av B12 og syns det hjalp veldig på energien, men legen nekter å gi meg mer av det siden prøvene viser B12 er innafor referanseverdiene.) Tidligere har jeg også ligget lavt på Lymfocytter og nå ligger jeg helt på grensen av referanseverdien. Hva er det jeg ikke skjønner av dette? Noen som vet? Anonymkode: b174a...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Da ber du om B12 eller bytt fastlege. Anonymkode: c970e...79c 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 Du kan kjøpe B12 reseptfritt på apoteket, og dette er det ikke farlig å ta selv om man skulle ha normale nivåer (overskudd tisses ut da dette er vannløselig vitamin). Anonymkode: 2de1b...df0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 Jo, men jeg lurte på hva legen konkluderer med (med hensyn til høy MCV). Er det bare et intetsigende resultat så lenge ikke det vises mangler på noe annet? Eller kan jeg har rett om at det er mangel på B12 eller Folat? Anonymkode: b174a...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 106 er jo ikke så mye over 98 da. Og dette er jo kun referanseverdier, det vil alltid være individuelle variasjoner og svingninger fra dag til dag. Så jeg tipper legen har vurdert at den forhøyede MCV'en ikke har noen klinisk betydning, spesielt når du ikke har avvik på andre prøver heller. Anonymkode: d081f...2c9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 Blodprøver må ses i sammenheng av hverandre og klinikken, en blodprøver tilsier ikke nødvendigvis mangel hvis resten er normalt. Dette sier Helse Bergen om tolkningen; "Viss MCV er minst 130 fL, er det stor sannsynlegheit for at anemien skyldast kobalamin- og/eller folatmangel.", hentet herfra https://analyseoversikten.no/analyse/230 Du har altså en del å gå på før det faktisk er høyt. Uansett kan du kjøpe b12 tabletter reseptfritt på apoteket Anonymkode: 63fc3...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå