AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Ja, hvor lenge? Jeg har vært sammen med en fantastisk mann siden i sommer og har vært veldig forelsket i han. Helt til nå. (Føles det..) Han er perfekt for meg på alle måter, men av en eller annen grunn begynner jeg nå å føle at noe er "anderledes" .. Egentlig kommer disse følelsene som en overraskelse for meg. Alt var veldig bra for 2 uker siden. Men så reiste han bort. Jeg savnet han masse i begynnelsen, men så ble jeg mer og mer "likegyldig" .. Og denne uken traff jeg han igjen. Alt var fint- som vanlig. Kyss og kos og klem og sex, og alt som hører med. MEN noe føles anderledes... Begynner å tenke at noe har skjedd på turen? Selv om HAN egentlig var sitt gamle seg når vi møttes igjen. Fikk masse kos og bekreftelse. Eller er det meg og min "likegyldighet" som jeg fortsatt bærer på? Eller er det normalt at følelsene varierer slikt, vi har jo vært sammen en stund..? Eller er det for tidlig til å føle slikt i et nytt forhold? I mitt forje forhold var det veldig ustabilt og mange føleser- både gode og vonde.. Så der var jeg enten helt knust eller over ørende forelsket.. Og nå når jeg begynner å miste disse kjempe-forelsket-følelsene mine så skremmer det meg.. Jeg elsker denne mannen, og vil ha et liv sammen med han, men blir nå redd for at jeg kun vil det pga han er perfekt "på papiret" for meg... Jeg vil nemlig ha BÅDE perfekt på papiret OG FØLELSER for han! Kanskje likegyldigheten min er for å beskytte meg selg i tilfelle han gjør det slutt med meg? Men min likegyldighet vil jo raskt skyve han vekk.. Selv om Jeg ikke tror jeg virket likegyldig når vi møttes igjen.. Huff... Kaos i hodet mitt.. Så, hvor lenge var dere nyforelsket? Anonymkode: 0f7db...083
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Med han som jeg nå er gift med varte nyforelskelsen i to år. Vi har nå vært sammen i 14 år og lever veldig fint sammen i småbarnskaoset. Anonymkode: eb8d2...e8d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 Kjærlighet gjør ikke vondt, slik det forrige hektet du var i, der alt det vonde var en forutsetning for å føle deg stormende forelsket. Forelskelse er på grensen til psykose, så det er vel egentlig bra at det ikke varer evig 😊 https://www.tv2.no/a/8171383/ Anonymkode: 3fd84...819 3
Gjest Den tredje Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 (endret) Biologisk perspektiv. Nevroner, er en signalbane i hjernen. Så si feks at du føler deg sulten. Da vil hjernen sende et signal fra «sult detektoren» i hjernen til «matønskeren» i hjernen gjennom en nevron. Som gjør at en føler seg sulten. En ting som er veldig kjekt med systemet er at når en trener balanse feks. Så første gang en lukker øya og snurrer tre ganger rundt, og så prøver en å stå på en fot. Så er det veldig vanskelig. Men gjør man dette si... 3ganger om dagen i 2måneder. Så begynner hjernen å lage nye baner i hjernen som gjør at den kan sende flere men også mer presise balanse signaler til kroppen. Det blir litt som å trene en balanse muskel som blir større og sterkere jo lengre en holder på. Problemet med dette, er at en kan trene opp denne «nerve muskelen» uten at en er helt bevist på det, og lære den opp til ting vi ikke ønsker å gjøre. Et eksempel på dette er dette du skriver. At kjærlighets følelsene dine blir veldig «likegyldig» ganske fort. Fordi når din x slo opp. Kan det være at hjernen trente på beskyttelses metoder mot din psyke. Altså den beskytter deg mot å bli forrådt osv. Likegyldig er kjekt det. Liksom du har allerede mistet følelsene, så da kan ikke noen andre ødelegge eller bryte din tillit. Som din x gjorde. Kanskje det du har trent opp er en «likegyldig nerve» som slår seg på hver gang han gjør noe som hjernen din oppfatter som: "dette gjorde xn også". Beste motmedisinen, er å trene det motsatte. Fokuser på følelsen og prøv å behold den, og tenk at det er verdt å bli skuffet om noen sårer deg. Fordi såret er på en måte prisen du betaler for å bry deg om noe. Lykke til! Endret 20. februar 2020 av Den tredje
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 Tusen takk for gode svar!! Og tror dere har rett.. Både at jeg har blitt "lært opp" til å bli likegyldig nettopp for å Beskytte meg selv emosjonelt, og nå når det har vært så fint over så lang tid- så går jeg bare å venter på smellet og nedturen.. Utrolig slitsomt og veldig trist å innse.. Samtidig er jeg også litt glad for å høre at forelskelse kan gjøre oss gal. Det var slikt jeg følte det i tidligere forhold, sikkert nettopp pga det var så Mange følelser go hormoner på en gang.. Hele tiden! Jeg ønsker jo noe stabilt og trygt, og nåværende kjærest er absolutt det!! ❤️ Så nå skal jeg bare nyte han, og det at jeg elsker han. Og nyte at det er så lite drama- enda dette betyr færre intense følelser. Så får evt skuffelser komme OM de kommer... Tusen takk ☺️ Anonymkode: 0f7db...083 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 På 19.2.2020 den 10.25, AnonymBruker skrev: Ja, hvor lenge? Jeg har vært sammen med en fantastisk mann siden i sommer og har vært veldig forelsket i han. Helt til nå. (Føles det..) Han er perfekt for meg på alle måter, men av en eller annen grunn begynner jeg nå å føle at noe er "anderledes" .. Egentlig kommer disse følelsene som en overraskelse for meg. Alt var veldig bra for 2 uker siden. Men så reiste han bort. Jeg savnet han masse i begynnelsen, men så ble jeg mer og mer "likegyldig" .. Og denne uken traff jeg han igjen. Alt var fint- som vanlig. Kyss og kos og klem og sex, og alt som hører med. MEN noe føles anderledes... Begynner å tenke at noe har skjedd på turen? Selv om HAN egentlig var sitt gamle seg når vi møttes igjen. Fikk masse kos og bekreftelse. Eller er det meg og min "likegyldighet" som jeg fortsatt bærer på? Eller er det normalt at følelsene varierer slikt, vi har jo vært sammen en stund..? Eller er det for tidlig til å føle slikt i et nytt forhold? I mitt forje forhold var det veldig ustabilt og mange føleser- både gode og vonde.. Så der var jeg enten helt knust eller over ørende forelsket.. Og nå når jeg begynner å miste disse kjempe-forelsket-følelsene mine så skremmer det meg.. Jeg elsker denne mannen, og vil ha et liv sammen med han, men blir nå redd for at jeg kun vil det pga han er perfekt "på papiret" for meg... Jeg vil nemlig ha BÅDE perfekt på papiret OG FØLELSER for han! Kanskje likegyldigheten min er for å beskytte meg selg i tilfelle han gjør det slutt med meg? Men min likegyldighet vil jo raskt skyve han vekk.. Selv om Jeg ikke tror jeg virket likegyldig når vi møttes igjen.. Huff... Kaos i hodet mitt.. Så, hvor lenge var dere nyforelsket? Anonymkode: 0f7db...083 Det er vitenskapelig bevist at den kan vare i toppen 2,5 år, og så lite som 6 mnd Anonymkode: 00d45...299 1
Gjest Den tredje Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vitenskapelig bevist at den kan vare i toppen 2,5 år, og så lite som 6 mnd Anonymkode: 00d45...299 Hvordan har de definert forelskelse i den vitenskapelige rapporten du har lest? Evt hvordan definerte de ytter grensene? Endret 20. februar 2020 av Den tredje
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #8 Skrevet 22. februar 2020 Min forelskelse varte i 9mnd, kunne heller ikke fatte hva som var galt. Var nær ved å gjøre det slutt. Men innså vel at jeg hadde gått over i kjærlighet, han er en trygg og stabil mann akkurat det jeg aldri hatt før. Anonymkode: fe488...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #9 Skrevet 22. februar 2020 Forelskelsen varer som regel i 8-12 måneder. Når den har lagt seg kan du virkelig få se hvem han er og om dere passer sammen. Lykke til ❤️ Anonymkode: d31fc...411 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #10 Skrevet 22. februar 2020 For min del er jeg like forelsket i ham enda. Selv om det er gått over 8 år Anonymkode: 2542a...054 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #11 Skrevet 22. februar 2020 På 19.2.2020 den 10.25, AnonymBruker skrev: Ja, hvor lenge? Jeg har vært sammen med en fantastisk mann siden i sommer og har vært veldig forelsket i han. Helt til nå. (Føles det..) Han er perfekt for meg på alle måter, men av en eller annen grunn begynner jeg nå å føle at noe er "anderledes" .. Egentlig kommer disse følelsene som en overraskelse for meg. Alt var veldig bra for 2 uker siden. Men så reiste han bort. Jeg savnet han masse i begynnelsen, men så ble jeg mer og mer "likegyldig" .. Og denne uken traff jeg han igjen. Alt var fint- som vanlig. Kyss og kos og klem og sex, og alt som hører med. MEN noe føles anderledes... Begynner å tenke at noe har skjedd på turen? Selv om HAN egentlig var sitt gamle seg når vi møttes igjen. Fikk masse kos og bekreftelse. Eller er det meg og min "likegyldighet" som jeg fortsatt bærer på? Eller er det normalt at følelsene varierer slikt, vi har jo vært sammen en stund..? Eller er det for tidlig til å føle slikt i et nytt forhold? I mitt forje forhold var det veldig ustabilt og mange føleser- både gode og vonde.. Så der var jeg enten helt knust eller over ørende forelsket.. Og nå når jeg begynner å miste disse kjempe-forelsket-følelsene mine så skremmer det meg.. Jeg elsker denne mannen, og vil ha et liv sammen med han, men blir nå redd for at jeg kun vil det pga han er perfekt "på papiret" for meg... Jeg vil nemlig ha BÅDE perfekt på papiret OG FØLELSER for han! Kanskje likegyldigheten min er for å beskytte meg selg i tilfelle han gjør det slutt med meg? Men min likegyldighet vil jo raskt skyve han vekk.. Selv om Jeg ikke tror jeg virket likegyldig når vi møttes igjen.. Huff... Kaos i hodet mitt.. Så, hvor lenge var dere nyforelsket? Anonymkode: 0f7db...083 Dette kommer ikke til å vare lenge. Anonymkode: 59e89...38a
Pia Sofia Skrevet 22. februar 2020 #12 Skrevet 22. februar 2020 På 20.2.2020 den 20.50, AnonymBruker skrev: Det er vitenskapelig bevist at den kan vare i toppen 2,5 år, og så lite som 6 mnd Anonymkode: 00d45...299 Hører stadig dette, men jeg var forelsket i eksen i mange år.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #13 Skrevet 22. februar 2020 1 time siden, Pia Sofia skrev: Hører stadig dette, men jeg var forelsket i eksen i mange år. Det er lett å forveksle forelskelse med andre følelser. Anonymkode: d31fc...411 2
Gjest Den tredje Skrevet 22. februar 2020 #14 Skrevet 22. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å forveksle forelskelse med andre følelser. Anonymkode: d31fc...411 Det er lett å lyge om ting, eller si ting som ikke er sant.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #15 Skrevet 22. februar 2020 Rent biologisk sett så skal jo forelskelsen fungere som et lim i den perioden man unnfanger et barn sammen, der kvinnen også har mannens beskyttelse som gravid og mens barnet er et spedbarn. Dette har noen forskere anslått til å i snitt vare i to år (men selvsagt umulig å foreta noen statistikk på). De fleste i lengre forhold kan vel si at forelskelsen går over i en annen følelse som ikke nødvendigvis er dårligere, bare litt annerledes. Jeg føler i hvert fall fortsatt på sterk tiltrekning, behov for fysisk kontakt, tillit, omsorg og kjærlighet til kjæresten selv om jeg ikke har samme sommerfugler som helt i starten. Men følelsene jeg hadde i starten var jo også preget av nervøsitet og usikkerhet - komponenter jeg er glad for å nå være foruten. Anonymkode: 51743...1b7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #16 Skrevet 22. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del er jeg like forelsket i ham enda. Selv om det er gått over 8 år Anonymkode: 2542a...054 Jeg er på 5. året Anonymkode: 639e3...e84 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #17 Skrevet 22. februar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å forveksle forelskelse med andre følelser. Anonymkode: d31fc...411 Nei, det er det ikke! Anonymkode: 639e3...e84 1
Duftavsommerregn Skrevet 22. februar 2020 #18 Skrevet 22. februar 2020 Psykologene sier at det varer inntil 2 år, for noen mye kortere for andre kanskje litt lenger. Det er ikke det vesentlige her, det vesentlige er når forelskelsen går over at det det da ender i kjærlighet som varer. Det verste som er skjer når forelskelsen demper seg spretter en av partene ut av forholdet og starter på nytt med en annen, fordi de bare er ute etter den rusen som forelskelsen gir. Noen er faktisk akkurat slik. De vil man bare ikke treffe på. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #19 Skrevet 22. februar 2020 1 time siden, Duftavsommerregn skrev: Psykologene sier at det varer inntil 2 år, for noen mye kortere for andre kanskje litt lenger. Det er ikke det vesentlige her, det vesentlige er når forelskelsen går over at det det da ender i kjærlighet som varer. Det verste som er skjer når forelskelsen demper seg spretter en av partene ut av forholdet og starter på nytt med en annen, fordi de bare er ute etter den rusen som forelskelsen gir. Noen er faktisk akkurat slik. De vil man bare ikke treffe på. Det viktigste her er vel forholdet til TS? Anonymkode: 639e3...e84
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #20 Skrevet 22. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke! Anonymkode: 639e3...e84 Jo, les litt psykologi du. Anonymkode: d31fc...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå