Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg er sykepleier og er nå på 9.året i en utrolig stressende turnusjobb der pasientene nærmest ligger på rullebånd. Dagene består av stress for å rekke alt og jeg har gått hjem fra jobb med hjertebank og hodepine hver dag. 
Gikk etterhvert over til å jobbe kun nattevakter på samme plass, for å kunne være mer hjemme med barna. 

Men...

Jeg har funnet ut at jeg ikke trives med å jobbe ren nattevaktstilling. Jeg går rundt med en klump i magen og gruer meg før hver nattevakt, og selv om kroppen min takler greit å snu om døgnet igjen, blir hodet mitt helt tullete. Jeg føler meg ikke som meg selv lenger. Klarer ikke å føle meg glad på samme måte som før. Tar lett til tårene og føler meg trist.

Problemet er...

Eldste barnet begynner på skolen til høsten og tanken var at jeg skulle jobbe natt for å la barnet få en rolig start og slippe SFO de dagene jeg har fri. Men jeg vet ikke om jeg orker å jobbe natt mer. 

Føler jeg står i et dilemma hvor jeg må velge mellom min egen trivsel og barnets beste. 

Samtidig vet jeg at jeg aldri kommer til å gå tilbake til 100% på samme plass pga stress. Nå ser jeg at det lyses ut en sykepleiestilling nærme hjemmet som sannsynligvis har mer roligere dager, men det innebærer enkelte kveldsvakter i uken og at jeg får de barna mindre igjen. 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Har prøvd å søke forskjellige dagjobber, men det er umulig å få. Venter enda på svar på en av de, 2 uker etter fristen, så kan trygt si at jeg har mistet håpet om å få den. 

Anonymkode: 52438...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av erfaring vil jeg si at å ta bare på egen helse også er det beste for barnet. Ville uten tvil sluttet å jobbe natt i en slik situasjon. 

Anonymkode: 2322e...137

• Liker 7
Skrevet

Å ta vare*

Skrevet

Får du nok søvn før og etter nattevaktene? 

Anonymkode: 1f034...5b3

Skrevet

Ja jeg føler jeg sover nok. Har fått et utrolig stort søvnbehov etter jeg begynte å jobbe natt.

TS

Skrevet

Hvorfor tenker du det er barnets beste å ikke gå på sfo? Mine barn elsker å være på sfo å leke med venner etter skolen. Tenk på helsa di. Barnets beste er å ha en mor som fungerer.

• Liker 9
Skrevet

Har inntrykk av at SFO bare er en oppbevaringsplass? Alle jeg har snakka med sier at det er et helt ok tilbud, men at de ikke er så veldig imponert over det. Vet ikke helt hvordan det er her, men er så redd for at barnet ikke skal trives der. 

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at SFO bare er en oppbevaringsplass? Alle jeg har snakka med sier at det er et helt ok tilbud, men at de ikke er så veldig imponert over det. Vet ikke helt hvordan det er her, men er så redd for at barnet ikke skal trives der. 

TS

Jeg gikk på SFO når jeg var liten, og hadde godt utbytte av det, spesielt sosialt. Vi hadde også mulighet til å gjøre lekser og få leksehjelp der. Så det er vel litt som en barnehage for større barn egentlig, det er jo ikke sånn at ungene plasseres i hver sitt bur til de hentes 😅

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på SFO når jeg var liten, og hadde godt utbytte av det, spesielt sosialt. Vi hadde også mulighet til å gjøre lekser og få leksehjelp der. Så det er vel litt som en barnehage for større barn egentlig, det er jo ikke sånn at ungene plasseres i hver sitt bur til de hentes 😅

Haha nei håper ikke det😅

Neida, men ja.. kanskje jeg lager problemer uten at det trenger å være et problem. Har bare vært så innstilt på at barna skal få korte dager og komme rett hjem etter skolen, for det gjorde jeg selv som barn. Hadde en hjemmeværende mamma og det syns jeg var så trygt og godt. 

Vet bare ikke om jeg skal prøve nattevaktslivet litt til, har ikke jobbet slik så veldig lenge. Men da glipper jo den andre jobben jeg går og snuser litt på. De lyser ikke ut stillinger så ofte, for de som jobber der holder lenge på jobbene sine. 

TS

Skrevet

Problemet er at jeg liker ikke kveldsvakter heller, var en grunn til at jeg ønsket å prøve meg som nattevakt. Men kjenner nattevaktene tærer på psyken. Jeg kan nok holde ut, men føler meg som en zombie. 
vet ikke om jeg skal holde ut for å være mer hjemme med barna, eller om jeg skal gå tilbake til vanlig turnus og se barna mindre. 

Skal også sies at jeg trives heller ikke med friuke etter nattevaktshelg, føler meg helt udugelig og får dårlig samvittighet av st jeg har så mye fri. «Alle andre» er på jobb mens jeg subber rundt hjemme i ørska og gjør husarbeid. Jeg finner meg liksom ikke helt til rette med tilværelsen, selv om fornuften min sier at det er sånn det burde være nå for en periode, pga barna. 

Sukk, for et tankekjør. 

Skrevet

Søk ny stilling og gi det et forsøk. Sjelden problem å gå tilbake til natt dersom du skulle ønske det. Ellers kan du jo vurdere om det er atuelt å ta en videreutdannning for å få en bedre turnus?

Anonymkode: 36476...f9b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha nei håper ikke det😅

Neida, men ja.. kanskje jeg lager problemer uten at det trenger å være et problem. Har bare vært så innstilt på at barna skal få korte dager og komme rett hjem etter skolen, for det gjorde jeg selv som barn. Hadde en hjemmeværende mamma og det syns jeg var så trygt og godt. 

Vet bare ikke om jeg skal prøve nattevaktslivet litt til, har ikke jobbet slik så veldig lenge. Men da glipper jo den andre jobben jeg går og snuser litt på. De lyser ikke ut stillinger så ofte, for de som jobber der holder lenge på jobbene sine. 

TS

Min mening er at du frarøver  barnet ditt en sosial arena når barnet ikke får gå på SFO. De fleste barn har en periode på SFO, og der knyttes det vennskapsbånd som barnet ditt vil stå utenfor. Jeg har ei jente i 4 klasse og hun går fortsatt to dager på SFO fordi de gjør så mye gøy på mandager og fredager. SFO har overhodet ikke vært en oppbevaringsplass, og det er enormt forskjell på de som har gått på SFO, og de som ikke har gjort det.

Anonymkode: b82d2...3a8

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mening er at du frarøver  barnet ditt en sosial arena når barnet ikke får gå på SFO. De fleste barn har en periode på SFO, og der knyttes det vennskapsbånd som barnet ditt vil stå utenfor. Jeg har ei jente i 4 klasse og hun går fortsatt to dager på SFO fordi de gjør så mye gøy på mandager og fredager. SFO har overhodet ikke vært en oppbevaringsplass, og det er enormt forskjell på de som har gått på SFO, og de som ikke har gjort det.

Anonymkode: b82d2...3a8

Har ikke sett det slik på denne måten før. Veldig takknemlig for å høre ulike meninger og dette gjorde at jeg senket skuldrene litt. Takk :) 

TS

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk ny stilling og gi det et forsøk. Sjelden problem å gå tilbake til natt dersom du skulle ønske det. Ellers kan du jo vurdere om det er atuelt å ta en videreutdannning for å få en bedre turnus?

Har tenkt på videreutdanning, men tror ikke det går økonomisk akkurat nå. Men gjør det sannsynligvis med tiden :) 

TS

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
jeg er sykepleier og er nå på 9.året i en utrolig stressende turnusjobb der pasientene nærmest ligger på rullebånd. Dagene består av stress for å rekke alt og jeg har gått hjem fra jobb med hjertebank og hodepine hver dag. 
Gikk etterhvert over til å jobbe kun nattevakter på samme plass, for å kunne være mer hjemme med barna. 

Men...

Jeg har funnet ut at jeg ikke trives med å jobbe ren nattevaktstilling. Jeg går rundt med en klump i magen og gruer meg før hver nattevakt, og selv om kroppen min takler greit å snu om døgnet igjen, blir hodet mitt helt tullete. Jeg føler meg ikke som meg selv lenger. Klarer ikke å føle meg glad på samme måte som før. Tar lett til tårene og føler meg trist.

Problemet er...

Eldste barnet begynner på skolen til høsten og tanken var at jeg skulle jobbe natt for å la barnet få en rolig start og slippe SFO de dagene jeg har fri. Men jeg vet ikke om jeg orker å jobbe natt mer. 

Føler jeg står i et dilemma hvor jeg må velge mellom min egen trivsel og barnets beste. 

Samtidig vet jeg at jeg aldri kommer til å gå tilbake til 100% på samme plass pga stress. Nå ser jeg at det lyses ut en sykepleiestilling nærme hjemmet som sannsynligvis har mer roligere dager, men det innebærer enkelte kveldsvakter i uken og at jeg får de barna mindre igjen. 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. 

Har prøvd å søke forskjellige dagjobber, men det er umulig å få. Venter enda på svar på en av de, 2 uker etter fristen, så kan trygt si at jeg har mistet håpet om å få den. 

Du må gjøre det du visste at du måtte gjøre før du ble 40 da du valgte yrket: enten skaffe deg en kontorjobb eller omskolere deg. 

At helsevesenet er turnus er veldig godt kjent. At turnus og familieliv er dårlig stemning er veldig godt kjent. At kroppen til snittmennekset ikke tåler nattevakt mer enn 4-6 år før helsa knekker er veldig godt kjent. 

Jeg er veldig usikker på hva du mener er problemet, Ts? At yrket ditt ble som forventet? At du ikke liker de godt kjente og helt påregnelige konsekvensene av valget ditt? 

Finn deg et annet yrke. Ja, du kommer til å gå glipp av noe tid med barna dine i det yrket også. Vil du ikke det så burde du ha samlet opp egenkapital nok til å gå hjemme før du fikk dem. :vetikke: Voksenlivet er tøft. Skal være sånn.

Anonymkode: 37ccc...7d3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på videreutdanning, men tror ikke det går økonomisk akkurat nå. Men gjør det sannsynligvis med tiden :) 

TS

Spørs hva du vil ta videreutdanning innen, men på sykehus utlyses det hvert år egne stillinger til de som vil ta videreutdanning. Da får du 80% lønn under utdanning mot 2-3 år bindingstid etterpå, samt at du jobber 10% under studiet (og du får lønn for de 10% i tillegg til 80% stipend). Kan være verdt å sjekke ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...