Gå til innhold

Bli pilot? Familieliv osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 21 år som har vært veldig usikker på hva jeg har villet studert. Men nå i det siste så har jeg tenkt litt på å bli pilot. 

Jeg tar opp fag for øyeblikket, fordi jeg tenkte på å bli lege/veterinær. Jeg kommer nok ikke inn før høsten 2022, siden jeg må samle poeng osv. Mine 2 hovedinteresser er ridning og fallskjerm, ønsket å bli veterinær pga ridningen og nå tenkt på pilot pga fallskjermhoppingen

Jeg er veldig glad i utfordringer, men jeg er nok ikke en karriereperson som vil leve for jobben. Mamma er sykepleier og pappa advokat og de har begge frarådet meg fra å bli yrkene deres😅 

Veterinær som egentlig har vært drømmen har jeg egentlig blitt skremt bort fra, fordi det er en ekstremt lang utdannelse (blir 8 år til jeg er ferdigutdannet siden jeg bruker 2 år til på å ta opp fag) Itillegg veldig dårlig lønn i forhold til arbeidsmengde... Jeg vet ikke så mye om å jobbe som pilot, men har lest om flere som jobber f.eks 1 uke på og 1 uke av? Jeg ønsker å bo i en by med flyplass, så den uka man jobber på kan man kanskje komme hjem på kveldene? Jeg har inntrykk av at det er hardt å jobbe som pilot, men blir mer motivert av at det bare er 2-3 års utdannelse og høyere lønn enn veterinær (millionlønn er ikke viktig for meg, og vet at piloter ikke har høy startlønn!)

Så er jeg bare redd for hvordan det blir å kombinere pilot yrket med familieliv? Noen som har erfaringer? Hva vil dere anbefale meg å gjøre?

Anonymkode: 70ace...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her

Det jeg mener med at jeg ikke ønsker å leve for jobben, er jo som de aller fleste andre mennesker som ønsker å ha tid til å ha en familie osv! Jeg ønsker ikke å f.eks jobbe gratis eller for ekstremt lite penger bare fordi jeg elsker hva jeg gjør, det betaler ikke regningene og komme til å slite en ut😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke yrket noe særlig, men ville tipse deg om yrket flygeleder (se Avinor sin side), og at du også sjekker ut mulighetene for helikopterpilot og pilotutdanning gjennom forsvaret, om det kan være noe for deg. 

Anonymkode: 714d7...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pilot er du nok avhengig av å ha en partner som kan trå til med barnehagehenting etc. Det er mye kveld/helg/veldig tidlige morgener, og forsinkelser kommer i tillegg.

Har du sjekket om du møter kravene til å bli pilot? Til helse spesielt, men også ting som stressmestring, simultankapasitet, romforståelse etc. Pilotyrket er litt spesielt i forhold til mange andre. Det er enklere å ta opp karakterer enn å forsøke å kompensere for egenskaper man i utgangspunktet ikke har. 

Jeg er dyrlege selv. Det er ikke sånn at man MÅ tjene veldig dårlig som dyrlege. Det er fullt mulig å tjene en helt ok lønn med helt vanlige arbeidstider, det spørs bare hvilken jobb du sikter mot. Men tenker du å jobbe med smådyr i Oslo, uten å ta spesialistutdanning på et eller annet vis, er lønna ofte rimelig laber, særlig i starten. Det kan jeg virkelig ikke anbefale. 

Anonymkode: bab17...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som pilot er du nok avhengig av å ha en partner som kan trå til med barnehagehenting etc. Det er mye kveld/helg/veldig tidlige morgener, og forsinkelser kommer i tillegg.

Har du sjekket om du møter kravene til å bli pilot? Til helse spesielt, men også ting som stressmestring, simultankapasitet, romforståelse etc. Pilotyrket er litt spesielt i forhold til mange andre. Det er enklere å ta opp karakterer enn å forsøke å kompensere for egenskaper man i utgangspunktet ikke har. 

Jeg er dyrlege selv. Det er ikke sånn at man MÅ tjene veldig dårlig som dyrlege. Det er fullt mulig å tjene en helt ok lønn med helt vanlige arbeidstider, det spørs bare hvilken jobb du sikter mot. Men tenker du å jobbe med smådyr i Oslo, uten å ta spesialistutdanning på et eller annet vis, er lønna ofte rimelig laber, særlig i starten. Det kan jeg virkelig ikke anbefale. 

Tusen takk for svar! Jeg kunne forsåvidt tenkt å vært smådyrsveterinær og jobbet på klinikk, men har tenkt fiskehelse og produksjonsdyr hovedsakelig pga bedre lønn? Jeg er uansett veldig godt vandt til hest, sau, høns osv da jeg har hatt egen hest oppstallet i et fjøs.

Men jeg ønsker å bo i en middels stor by/utkanten av stor by. F.eks. Haugesund, Bryne utenfor Stvg, Voss utenfor Bergen.... Kun eksempler... Hva anbefaler du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Jeg kunne forsåvidt tenkt å vært smådyrsveterinær og jobbet på klinikk, men har tenkt fiskehelse og produksjonsdyr hovedsakelig pga bedre lønn? Jeg er uansett veldig godt vandt til hest, sau, høns osv da jeg har hatt egen hest oppstallet i et fjøs.

Men jeg ønsker å bo i en middels stor by/utkanten av stor by. F.eks. Haugesund, Bryne utenfor Stvg, Voss utenfor Bergen.... Kun eksempler... Hva anbefaler du ?

Du må jo også tenke på hva du har lyst til, ikke bare lønn. Du må også tenke på arbeidstider (f.eks ofte mye vakt med stordyr, overtid med fisk) praktisk mtp lønn vs selvstendig næringsdrivende (stordyr - vær obs på at man mister endel sosiale rettigheter som selvstendig næringsdrivende). 
Når valget står mellom to så ulike yrker som veterinær og pilot, må jeg si jeg lurer litt på om du har tenkt nok på andre alternativer? 

Jeg kjenner ikke til arbeidsmarkedet på de stedene, og uansett er det så lenge til du evt er ferdigutdannet at det ikke er relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Så kjekt at du har ambisjoner om å bli pilot! Først og fremst er det VELDIG viktig at du skjønner at dette ikke er noe spill. Du må være villig til å vie livet ditt til flyging, og kanskje fly til Las Palmas på julaften f.eks. I starten vil du tjene rundt 450 000 i året, men det vil gradvis øke med årene. Hvis du ønsker et stabilt familie liv, så vet jeg ikke helt om Pilot er det smarteste, dessverre. 
Utrolig nok er damen min også flyger, men i et annet selskap. Så vi er vant til å ikke se hverandre før om kveldene, vanligvis. 

Utdanningen er utrolig intensiv og omfattende. Du skal være i stand til å absorbere mye informasjon på GANSKE så kort tid. Med andre ord; Vær forberedt å sitte opp til KL 02:00 med kaffekoppen i hånden, slik at du i det hele tatt har en sjans til å bestå ATPL eksamen. Det vil stadig være progresjons-prøver, både teoretisk og praktisk. Sett deg godt inn i luftfarten før du starter med utdanningen, sånn at du får en oversikt på hvordan det virkelig er å fly og hva du kan forvente i fremtiden. 
Flyskolen jeg anbefaler er UTSA, universitetet i Tromsø - Luftfartsfag. Der er pilotutdannelsen gratis og du slipper å være en gjeldsslave som resten av flystudentene rundt i landet. Tro meg, å ha 1.5 millioner i lån bak ryggen, er IKKE noe gøy!

Startet selv med mikroflyging i en alder av 16, og etter det har jeg aldri stoppet. Flyging er noe spesielt, noe mer enn bare flyging. 
Anbefaler deg å kontakte din nærmeste lokale flyklubb og ta deg en flytur i et småfly. Da får du et innblikk i hvordan det er å fly med sticken i hånden, og se om det er noe for deg.

Bare ta kontakt dersom du har flere spørsmål. 

Hilsen SAS pilot. :)  

Anonymkode: 1e7bd...a2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nær slektning som er pilot, og han tok utdannelsen i USA med privatlån hjemmefra. Han slet lenge med å få seg jobb, men det er kanskje litt større utskiftninger i flybransjen nå. Måtte fly masse småfly tilnærmet gratis for å få nok flytimer til sertifikatet. Han jobber nå typ 1 uke på, 1 uke av og 1 uke st.by. Det er veldig godt betalt, men som andre sier så er du 100% avhengig av partner for å få familieliv og/eller kjæledyrhold til å fungere. Å ha hest tipper jeg blir særdeles vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo så utrolig mange ting man kan bli. Det behøver ikke ha noe med interessene dine å gjøre, de kan du drive med på fritida, forutsatt at du skaffer deg en jobb med nok fritid. Du bør heller se på dine personlige egenskaper. Du kan også tenke at du ikke må brenne for jobben, men at jobben skal være spennende, utfordrene, morsom, enkel(for de som ønsker det), gode kollegaer osv. En jobb du kan trives med og som ikke tar over livet slik at du kan fokusere på hobbyene dine og familie.

Vil du fortsette å drive med hest vil du kanskje jobbe med noe som er forenelig med det. Du vil også kanskje tjene en del penger slik at det ikke tar alt for mye av økonomien. Det blir det samme med fallskjerm. 

Vil du jobbe dagtid? Er det uproblematisk å jobbe kveld, helg og natt? Piloter har da ikke mye bedre arbeidstider enn sykepleiere og advokater? 

Anonymkode: bec4c...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...