Gjest frustrert mor Skrevet 9. juni 2005 #1 Skrevet 9. juni 2005 Vi har siden mars- april slitt enormt økonomisk. Sambo mistet jobben sin under sykmelding og manglet akkuratt littebitt for å få krav på ledighetstrygd. Han hadde heller ikke hatt høy nok inntekt siste 3 år pga utdanning, slik at han ikke fylte kravene for dagpenger der heller.. Jeg startet egen bedrift og jobber det jeg kan. Men jeg startet mitt prosjekt før sambo mistet jobben og regnet med 1-2 år med jobb så og si uten lønn. Noe jeg heller ikke pr i dag har. Alle inntekter dekker utgifter på lokale og utstyr. I april ble jeg gravid på p-pillen og svangerskapet har gjort at jeg ikke orker å jobbe i det tempoet jeg selv orker. Har også 2 små fra før av og døgnet mitt har dessverre ikke flere enn 24 timer. Sambo søker og søker på jobber uten hell og jeg jobber og sliter for ingenting. Regninger har samlet seg opp og inkassoene har også begynt å strømme på. Nå står vi i fare for å miste både bopel og vi får snart stengt strømmen, telefonen blir også snart stengt. Jeg gråter hver dag og er kjempe deppis og bekymrer meg for barna og spiren i magen. For snart 3 uker siden leverte vi søknad til sosialkontoret. I dag fikk vi brev hvor det sto at de manglet bevis for at sambo har søkt på jobber. Derfor krevde de alle søknader og eventuelle avslag som han har fått.. Avslagene som han har fått har gått i peisen ettersom de har ramlet ned i postkassen. Vi prøver å bli kvitt unødvendig papirrot og avslag på jobber er jo ikke koslige ting å ta vare på liksom. Har de lov til å kreve dette? Syntes det er helt teit at søknaden har ligget og ventet i så lang tid pga det teite der. Selvangivelse og registrering fra br.øysund er greit nok.. det leverte jeg der i dag.. det hadde jeg helt glemt. Men det er nå slik at vi kun har 50 kroner i lommeboka og 3 bleier igjen i pakken og ikke så stort utvalg av mat i kjøleskapet. Så jeg ringte i dag for å spørre om krisehjelp til søknaden kom i orden. Svaret jeg fikk fra den frekke resepsjonsdamen fikk meg til å bryte ut i gråt på telefonen. Siterer samtalen: Henne - "Det burde dere ha tenkt på tidligere, går ikke an å vente med å søke til du har 3 bleier igjen vettu." Jeg - "Jeg leverte søknaden for nesten 3 uker siden jeg og siden den gang har det kommet flere regninger og inkasoer og situasjonen har forferret seg enda mer" Henne - "Vi har 3 til 4 ukers behandlingstid her hos oss." Jeg - "Det var ikke jeg klar over, det står ingen steder i mine papirer, og dessuten spør jeg nå om krisehjelp da vi kun har 50 kr i lommeboka og 3 bleier igjen" Henne - "Det kan vi ikke hjelpe deg med uansett, da får du låne av noen, vi har ingen penger her, og blir søknaden din godkjent vil du ikke få penger før neste uke" Jeg - "Jeg har ingen å låne av, har allerede spurt, siste utvei var å ringe dere i dag. Men hva skal jeg gjøre med bleier?? Jeg har jo ingen!" Henne - " Ja, det får du finne ut av selv, et er ikke vårt ansvar" Jeg - "Vi har ikke satt oss i denne knipen frivillig, vi skammer oss og bekymrer oss for barna, vi har virkelig prøvd alle utveier før vi kontaktet dere" Henne - "Vi kan ikke hjelpe deg vi.." Jeg - "Nei vel" Så la jeg på.. midtveis under samtalen kom tårene og klumpen i halsen. Hun var frekk og spydig i stemmen og det var det mest nedverdigende jeg noen sinne har opplevd. Mulig hormonene også spilte sin rolle, men jeg slå ikke fra meg at hun behandlet oss urettferdig. Jeg har snakket med en venninne i dag og hun fikk krisehjelp på dagen og har som regel hatt 2 uker behandligstid. Hun har heller aldri hørt om 3 til 4 uker. Vi jobber med å komme i en bedre situasjon hele tiden, men vi føler at vi får kjepper i hjulene og blir undergravd hver gang vi gjør et fremsteg. Er det noen som vet hvilke rettigheter vi har? Er det et annet sted å hendvende seg når alt går i mot? Hilsen frustrert snart-3barnsmamma :oops:
Saeria Skrevet 9. juni 2005 #2 Skrevet 9. juni 2005 Se her Det er sosialtjenesteloven, og den sier bl.a.: De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad. Dere har krav på hjelp, men har dere f.eks. bil, må den nok selges først. Vis til paragrafene, og be om å få snakke med en annen på sosialkontoret. Det skulle ikke være lov å være så frekk! :evil: Jeg har også motatt sosialhjelp før. Jeg måtte ikke dokumentere at jeg hadde søkt på arbeid, eller fått avslag. Kanskje dette varierer fra kommune til kommune? Ellers får vi håpe at flere av jentene her har noe tips. Lykke til! Håper dere får den hjelpen dere trenger.
Englepus Skrevet 9. juni 2005 #4 Skrevet 9. juni 2005 Fysj for en oppførsel! Det er nok en del statlig ansatte som ikke har forstått at de skal yte service ... Har ikke så mange råd å komme med, men her er en link ihvertfall. http://www.sosialhjelp.no/ Det er et frivillig hjelpetiltak for folk som sliter med økonomien og sosial/trygdekontor. Nå heter det riktignok Sosialhjelpen i Vestfold, men det står ingenting om at de ikke hjelper folk som bor andre steder i landet. Verdt et forsøk ihvertfall Og trenger du paragrafer å slå i bordet med finner du sosialtjenesteloven her: http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-006.html Her er en brosjyre om Gjelds-problemer: http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledni...k000-b-f-a.html Håper virkelig ting ordner seg for dere! Vet hvordan det er å ha pengeproblemer ... Stor klem fra meg.
miss77 Skrevet 11. juni 2005 #6 Skrevet 11. juni 2005 1. Det skal ikke være 3-4 uker behandlingstid. I følge forvaltningsloven har sosialkontoret plikt til å gi deg et svar innen to uker. Dersom dokumentajon mangler kan det ta lenger tid, men da skal dere ha fått et foreløpig svar i form av en forvaltningsmelding. Nødrett skal fortrinnsvis vurderes samme dag dersom dette er praktisk mulig. 2. Kan ikke gå tilbake å se hva samboeren din har evt ikke har gjort. Sosialkontoret kan imidlertid stille vilkår for videre ytelser. 3. Ta kontakt med sosialombudet i kommunen dersom du føler deg dårlig behandlet! PS: Alle muligheter for å være selvhjulpen skal være prøvd før sosialhjelp ytes, men de kan ikke kreve at du skal benytte deg av muligheter du ikke har.
Brunhilde Skrevet 12. juni 2005 #7 Skrevet 12. juni 2005 1. Det skal ikke være 3-4 uker behandlingstid. I følge forvaltningsloven har sosialkontoret plikt til å gi deg et svar innen to uker. Dersom dokumentajon mangler kan det ta lenger tid, men da skal dere ha fått et foreløpig svar i form av en forvaltningsmelding. Nødrett skal fortrinnsvis vurderes samme dag dersom dette er praktisk mulig. Stemmer dessverre bare delvis... Sosialkontoret plikter ikke å gi svar på søknaden innen 2 uker, men å gi et svar. Det vil si at du i løpet av to uker (eller idet su søker) kan få beskjed om at saksnehandlingstiden er 3 eller 4 eller 5 uker på grunn av stor arbeidsmengde for eksempel. Sosialkontoret har, såvidt jeg vet, IKKE lov til å avslå nødhjelp.
Gjest Violetta Skrevet 12. juni 2005 #8 Skrevet 12. juni 2005 I aller ytterste nødsfall, ta kontakt med Frelsesarmeen! Jeg vet at de i hvert fall hjelper folk til jul, og det er ikke umulig at de kan hjelpe dere med bleier og den viktigste maten. Det er i hvert fall verdt å spørre, om dere er helt nødt. Forferdelig ydmykende situasjon å være i, håper virkelig det ordner seg for dere snart...
Gjest Anonymous Skrevet 12. juni 2005 #9 Skrevet 12. juni 2005 Om de ikke har penger på sosialkontoret så får du en sånn lapp du kan handle for. En som du viser på butikken. Er vel det som er nødhjelp. Vet bare om en venninne som fikk sånn. Men hun fikk i alle fall på dagen.
Gjest epikur Skrevet 12. juni 2005 #10 Skrevet 12. juni 2005 Provoserer meg skikkelig at dere fikk slik dårlig behandling! Skjønner veldig godt at du blir deppa og frustrert! I tillegg vet jeg om folk som får mer enn nok av støtte uten å fortjene det..har f.eks en svoger som aldri har giddet å en gang prøve å få seg jobb, aldri fullført skolen eller gjort noe annet nyttig.. ikke er det noe galt med han heller..han er bare lat og venter på at drømmejobben skal falle i fanget på han! Og han får støtte!! Han har faktisk like mye inntekt i mnd som meg, og jeg jobber ræva av meg ved siden av skolen.. Syns ikke dette systemet fungerer rettferdig. Og selvfølgelig burde dere fått hjelp på flekken, ikke minst fordi dere har barn! Stå på! ikke gi deg! Og ikke la kjerringene være spydige i kjeften mot deg.. du har rett til å bli tatt i mot på en god måte og bli tilbudt det de kan gi av hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2005 #11 Skrevet 12. juni 2005 En venninne av meg fikk også penger på dagen
Gjest Violetta Skrevet 12. juni 2005 #12 Skrevet 12. juni 2005 Ett tips til: Kom deg forbi resepsjonen på sosialkontoret, og krev å få snakke med en saksbehandler. Det er de som har makt til å hjelpe deg, den som sitter i resepsjonen er mest sannsynlig en sekretær som ikke har noe hun skal ha sagt uansett. Ikke finn deg i noe tull. Du betaler skatt når du tjener penger, du skaper til og med din egen arbeidsplass på sikt! Det du får utbetalt nå betaler du mange ganger tilbake før du blir pensjonist...
Litt Lost Skrevet 12. juni 2005 #13 Skrevet 12. juni 2005 Hjelper lite å be om noe muntlig. Still opp personlig, be om et søknadsskjema til krisestønad og fyll det ut der og da. Den i skranken trenger ikke vite situasjonen, fyll ut og la en saksbehandler (som har mer peiling enn en i skranken) avgjøre søknaden. Ikke sikkert du får samme dag, men neste dag. Saksbehandling er tre uker, som tidligere nevnt. Det er et byråkrati. Mye papirer og lang tid i behandlingsprosessen.
Gjest Takk for svar dere ;) Skrevet 16. juni 2005 #14 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har fått snakket med saksbehandler og søknaden er ennå ikke ferdig. Vi har fått høre så mye krenkende og blitt så psykisk nedbrutt av dette. Dette er virkelig det værste jeg noen gang har opplevd. Føler at jeg blir sett ned på å behandlet som en svindler og ikke blir trodd på. Akkurat som at man ikke har det ille fra før av liksom... både økonomisk og med seg selv. Det er jo flaut og nedverdigende og noe man rett og slett skammer seg over, og når man i tillegg blir møtt med så liten forståelse og så mye frekkhet gjør det noe med deg. Selvtilliten og motivasjonen svinner hen kan man si :oops: Det er nå ca 1 måned siden jeg leverte søknaden og jeg har vært i så og si daglig kontakt med saksbehandler.. Det har liksom alltid vært et eller annet og i dag var det en gammel depositumskonto som vi måtte gjøre rede for :o Hallo.. vi fikk beskjed om å levere kontoutskrift for aktive konto. Vi tenkte ikke eller ante at man måtte levere for en depositumskonto. For det første for man jo ikke utskrifter for en slik konto, så vi måtte løpe til banken for å få en bekreftelse på at dette kun var en depositumskonto. :-x Og da vi hadde levert den ringte jeg opp senere på dagen og ga beskjed at nå var den levert. Jeg spurte om det var lang tid til vi nå mottok pengene.. da svarte hun at jeg skulle få pengene i morgen. Åh.. takk og pris sa jeg.. nå har vi fått varsel om at strømmen og telefonen blir stengt og huseieren begynner å bli temmelig sur, så det skal være godt å få dette unnagjort. Til mitt store sjokk svarer saksbehandleren: Nei, det må vi snakke sammen om en annen gang. I morgen for dere bare penger til mat :o HVA!?? Utbrøt jeg? Jammen... da blir jo sannsynligvis strøm og telefon og alt stengt da? Vi har barn og jeg er avhengig av telefonen da jeg bruker den i jobben. Men det kom kun matpenger i morgen... Det andre måtte vi snakke om en annen gang.. men jeg fikk ikke vite når.. Jeg begynte rett og slett og gråte.. både av sinne og frustrasjon.. Har de virkelig lov til å drøye så lenge så alt blir stengt og går til inkasso under behandligstiden deres?
Gjest meg igjen Skrevet 16. juni 2005 #15 Skrevet 16. juni 2005 Hvor i landet bor du forresten? Østfold- nær svenskegrensen
Kittykat Skrevet 19. juni 2005 #16 Skrevet 19. juni 2005 [quote=Takk for svar dere ] Og da vi hadde levert den ringte jeg opp senere på dagen og ga beskjed at nå var den levert. Jeg spurte om det var lang tid til vi nå mottok pengene.. da svarte hun at jeg skulle få pengene i morgen. Åh.. takk og pris sa jeg.. nå har vi fått varsel om at strømmen og telefonen blir stengt og huseieren begynner å bli temmelig sur, så det skal være godt å få dette unnagjort. Til mitt store sjokk svarer saksbehandleren: Nei, det må vi snakke sammen om en annen gang. I morgen for dere bare penger til mat :o HVA!?? Utbrøt jeg? Jammen... da blir jo sannsynligvis strøm og telefon og alt stengt da? Vi har barn og jeg er avhengig av telefonen da jeg bruker den i jobben. Men det kom kun matpenger i morgen... Det andre måtte vi snakke om en annen gang.. men jeg fikk ikke vite når.. Jeg begynte rett og slett og gråte.. både av sinne og frustrasjon.. Har de virkelig lov til å drøye så lenge så alt blir stengt og går til inkasso under behandligstiden deres?
Kakemonster Skrevet 19. juni 2005 #17 Skrevet 19. juni 2005 Synes det er ganske sykt at man må vente en mnd på å få nødhjelp. Og så er det enda lengre behandlingtid på hjelp til annet. Ring strømselskapet og telefonleverandøren og be om utsettelse. Strømmen går det sikkert fint med. De pleier å være greie slik, værre med tlf sikkert. Lykke til!
Delfia Skrevet 20. juni 2005 #18 Skrevet 20. juni 2005 Dersom du ringer kraftlaget og det telefonselskapet du bruker kan du sikkert få en utsettelse eller ev. dele opp regningen i flere små deler.Det vil jo kanskje hope seg litt opp i og med at du mottar de ordinære regningene også. Det aller beste er å ta kontakt med de selskapene dere skylder penger og få utarbeidet en nedbetalingsordning.Forklar situasjonen så går det sikkert bra skal du se. Vi har også vært inne i en tøff periode økonomisk,er noen år siden nå men, det aller beste er å holde kontakt med alle de selskapene man får regning fra så hjelper de dere.Vi har værtfall fått ordnet opp på den måten. Lykke til og stor klem! :trøste:
Gjest Meg igjen Skrevet 20. juni 2005 #19 Skrevet 20. juni 2005 Vi har ringt både tele og kraftleverandør og forklart situasjonen.. men vi har ikke klart delbetalingene heller :cry: Alt har hopet seg opp... Usj... dette går på helsa løs.. Håper vi finner lyset i enden av tunnelen snart? Ikke noe moro å vente barn under noe slikt.. og 2 barn fra før av også :cry: Heldigvis er familie og venner snille og tar med barna på mye moro.. :-)
Gjest øh.. neste skritt i saken Skrevet 21. juni 2005 #20 Skrevet 21. juni 2005 Jeg er gravid i 3 trimester.. har en sønn på 1 år og driver egen bedrift, halvparten hjemme og halvparten på bedriften. Jeg har nylig startet dette foretaket og som alle bedrifter går man i null i begynnelsen. Alle bedrifter trenger en oppstrartsfase. Jeg har ikke tatt opp noe gjeld og brukt egne midler til å starte dette og regner med å bli ferdig slik at inntektene kan komme i løpet av høsten. Da samboeren mistet jobben ble jo dette vanskelig. Men jeg mener at jeg ikke kan oppgi en gammel drøm fordi at min samboer mistet jobben. Nå krever sosialkontoret at jeg skal registrere meg som aktiv arbeidsøker hos aetat pga at min egen drift ikke gir nok inntekt. :o I følge reglementet skal sosialkontoret gi hjelp til selvhjelp, når alt er ferdig med bedriften min vil jeg tjene penger. Men om jeg må gi opp alt for å søke andre jobber syntes jeg det er utrolig urettferdig. Jeg er som sagt gravid i 3 trimester og orker ikke med 2 jobber heller.. har jo tross alt 2 barn til. Dessuten... hvem vil ansette en høygravid kvinne uten utdannelse? jaja.. de vet å knuse drømmer og sette kjepper i hjulene på folk de oppe på de kontora.. Her sitter en familie som virkleig prøver å gjøre noe ut av livene sine så kommer de bare å raserer alt :evil: Vi skal klage på vedtaket i denne saken og på den behandlingen vi har fått. Vi har gått over regelverket nå og det er brudd på flere punkter fra deres side. Vurderer faktisk å gå til media med dette og jeg.. Utrolig frekt altså :evil: Usj.. håper jeg aldri får økonomiske problemer igjen og jeg håper at ingen andre får oppleve det som vi har opplevd nå... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå