Gå til innhold

Imovane og hukommelsestap?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men ja.. jeg har brukt Imovane 7,5 mg i noen måneder - dette fikk jeg av legen pga. Ekstreme søvnvansker. Jeg har fått sinnsykt hukommelsessvikt siden jeg startet på de. De timene jeg er på dem, og de minuttene jeg er på dem før jeg sovner, husker jeg ingenting. Jeg lagret jævlig unødvenige bilder på mobilen, og når jeg våknet dagen derpå, husket jeg ikke dette. Hva faen er dette og hva skal jeg gjøre. Jeg hat sykelig vanskeligheter med å sove 

Anonymkode: 05023...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere som har reagert på Imovane med hukommelsestap. Har du forsøkt lavere dose? Halvere den, eller 5mg istedenfor?

Hvis det vedvarer så snakk med legen din.

Anonymkode: c74a7...986

Skrevet

SOv med en gang!

Skrevet

Man reagerer veldig ulikt på medisiner, men jeg vet om flere som har hatt dårlige opplevelser med Imovane. Har du snakket med fastlegen om å forsøke noe annet? Vet det er flere som har taklet Imovane dårlig, som har fungert bedre på Stilnoct feks. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er flere som har reagert på Imovane med hukommelsestap. Har du forsøkt lavere dose? Halvere den, eller 5mg istedenfor?

Hvis det vedvarer så snakk med legen din.

Jeg har prøvd å dele den opp, slik at jeg halverer den. Men det er på samme måte. Husker ikke så mye selv om

Skrevet

Har også gjort mye rart på dem🤣

Anonymkode: f9421...17d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men ja.. jeg har brukt Imovane 7,5 mg i noen måneder - dette fikk jeg av legen pga. Ekstreme søvnvansker. Jeg har fått sinnsykt hukommelsessvikt siden jeg startet på de. De timene jeg er på dem, og de minuttene jeg er på dem før jeg sovner, husker jeg ingenting. Jeg lagret jævlig unødvenige bilder på mobilen, og når jeg våknet dagen derpå, husket jeg ikke dette. Hva faen er dette og hva skal jeg gjøre. Jeg hat sykelig vanskeligheter med å sove 

Det er helt vanlig. 

Det vanlige er å gå på halve dosen, men du får hukommelsestap av det óg. 

Imovane SKAL tas på sengekanten, så slukker du lyset og legger deg til å sove. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også gjort mye rart på dem🤣

Anonymkode: f9421...17d

Uff da.. 

Skrevet

Du må legge deg med en gang. Ta med deg et vannglass i sengen, ta medisin, slukk lyset. 

Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Det er helt vanlig. 

Det vanlige er å gå på halve dosen, men du får hukommelsestap av det óg. 

Imovane SKAL tas på sengekanten, så slukker du lyset og legger deg til å sove. 

Jeg pleier å sove dypt og kjapt med dem. Sitter ikke å fikler med tlf mer enn noen minutter før jeg sovner. Og når jeg våkner, ser jeg så jævlig ut. Får skikkelig poser. Og det ser ut som blåmerker 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å sove dypt og kjapt med dem. Sitter ikke å fikler med tlf mer enn noen minutter før jeg sovner. Og når jeg våkner, ser jeg så jævlig ut. Får skikkelig poser. Og det ser ut som blåmerker 

Du skal ikke fikle med telefonen. 

Skrevet
6 minutter siden, Bonito skrev:

Man reagerer veldig ulikt på medisiner, men jeg vet om flere som har hatt dårlige opplevelser med Imovane. Har du snakket med fastlegen om å forsøke noe annet? Vet det er flere som har taklet Imovane dårlig, som har fungert bedre på Stilnoct feks. 

Brukte quetpina teva, men effekten på dem satt så lenge at jeg ikke klarte mer på dem

Skrevet

Hvis du får blåmerker av kun å ligge i sengen får du ta det opp med legen. 

Hvis du ikke liker medisinen er det bare å la være å ta den.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å dele den opp, slik at jeg halverer den. Men det er på samme måte. Husker ikke så mye selv om

Snakk med legen din. Du bør gå over på noe annet for å sovne. Jeg bruker quentapin. Det har fungert for meg.

Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Hvis du får blåmerker av kun å ligge i sengen får du ta det opp med legen. 

Hvis du ikke liker medisinen er det bare å la være å ta den.

Det er veldig lett å si at man bare skal la være å ta noe. Etter 24 timer våken så er det ikke alltid like lett å velge det bort.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Brukte quetpina teva, men effekten på dem satt så lenge at jeg ikke klarte mer på dem

Det er ikke så rart. Medisinen har blitt brukt mer og mer ifm søvnvansker, men opprinnelig er det for bipolar lidelse ift mani/depresjon og schizofreni. Har kommet noen advarsler der etterhvert. 

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Hør med legen din om du kan prøve noe annet enn disse to. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lett å si at man bare skal la være å ta noe. Etter 24 timer våken så er det ikke alltid like lett å velge det bort.

Alle medisiner som gir god effekt gir (som oftest) også bieffekter. Dine er veldig lette å unngå. Ta en halv pille på sengekanten, slukk lyset og lukk øynene. 

Skrevet
2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Alle medisiner som gir god effekt gir (som oftest) også bieffekter. Dine er veldig lette å unngå. Ta en halv pille på sengekanten, slukk lyset og lukk øynene. 

Jeg er ikke TS.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS.

Spiller ingen rolle. Sovemedisin tar man når man skal sove. 

Alt for mange elsker den angstdempende effekten (og det er veldig forståelig), men det kan skape mye trøbbel og er egentlig misbruk. 

En gang leste jeg en veldig morsom artikkel om en fyr som tok Imovane for første gang og ikke la seg. Han fikk for seg at han skulle gå over til naboen og bære ut sofaen hans. Det er jo ikke en farlig bivirkning, men det blir jo litt dumt dagen derpå. 

Skrevet
Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Spiller ingen rolle. Sovemedisin tar man når man skal sove. 

Alt for mange elsker den angstdempende effekten (og det er veldig forståelig), men det kan skape mye trøbbel og er egentlig misbruk. 

En gang leste jeg en veldig morsom artikkel om en fyr som tok Imovane for første gang og ikke la seg. Han fikk for seg at han skulle gå over til naboen og bære ut sofaen hans. Det er jo ikke en farlig bivirkning, men det blir jo litt dumt dagen derpå. 

Jeg vet hvordan jeg skal ta sovemedisin..

TS skriver at hen tar det og fikler litt med telefonen, ikke at hen sitter oppe i lang tid etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...