Gå til innhold

Vask av gammel kjøkkenvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan vasker jeg denne typen kjøkkenvask best mulig så den ikke blir blass?20200218_214143.jpg.250328c0f8d641ffa999aa0b50360bd9.jpg

Takk for hjelp! :)

Anonymkode: 85389...d46

Skrevet

Puss med stålull, så blir den kjempefin. 

Anonymkode: 0cb2e...905

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Puss med stålull, så blir den kjempefin. 

Neineinei! Da blir den full av bittesmå riper! Der legger det seg lettere grums, og blir det for ille kan vasken ruste (avhengig av materiale).

Tørk over vasken daglig med en våt klut. Om du holder vasken ren og ryddig forblir den ren og ryddig, og hele kjøkkenet føles renere. Gjør det til en vane at vasken skal være tom og ren minst et gang i døgnet.

Omtrent en gang i uken vasker du med oppvaskmiddel, eventuelt en blanding av oppvaskmiddel og eddik.

Hvis du ikke har klart å holde vasken fin har dagligvaren et vaskemiddel for metall som egner seg. 

Anonymkode: c1cc5...574

Skrevet

Stålglans fra Plumbo fungerer fint.

• Liker 2
Skrevet

skrubb med jiff. Eventuelt edikk og natron, hvis det er flekker. Poler med litt olivenolje til slutt, så holder vannflekkene seg unna en stund. 

Anonymkode: 6128b...7d8

• Liker 1
Skrevet

Hvordan du bør vaske i det daglige kan jeg ikke svare på. Men dersom du virkelig vil shine opp, kan du spørre på Jernia. De har en liten rund boks med marihøne på som fungerer kjempefint! 

• Liker 1
Skrevet

Universalstein er det beste jeg bruker på vasken min hvert fall. Den gjør vasken skinnende ren og fjerner det blasse belegget. Jeg kjøpte ikke min på nett, men i butikk og den har holdt i evig lenge til tross for hyppig bruk. 

Anonymkode: 6713e...f2a

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neineinei! Da blir den full av bittesmå riper! Der legger det seg lettere grums, og blir det for ille kan vasken ruste (avhengig av materiale).

Den ruster ikke, og det vet jeg fordi mine foreldre har slik gammel vask. Den er 40 år gammel og har jevnlig blitt pusset med stålull. Den er overhode ikke ripete eller rusten, bare blank og fin. 

Det må ha vært dårlig kvalitet om du har ripet opp en vask så den har rustet! 

• Liker 1
Skrevet

Jif skurekrem

Anonymkode: 036fc...ea3

Skrevet

Unknown.jpeg.e447f0b5675756e0bad25f4f0933a6d5.jpeg Denne er beregna for sånn vask. Den blir fin etterpå, min vask er over 50 år gammel

• Liker 1
Skrevet
På 19.2.2020 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Tørk over vasken daglig med en våt klut. Om du holder vasken ren og ryddig forblir den ren og ryddig, og hele kjøkkenet føles renere. Gjør det til en vane at vasken skal være tom og ren minst et gang i døgnet.

Omtrent en gang i uken vasker du med oppvaskmiddel, eventuelt en blanding av oppvaskmiddel og eddik.

Hvis du ikke har klart å holde vasken fin har dagligvaren et vaskemiddel for metall som egner seg. 

Anonymkode: c1cc5...574

Hvis man bare bruker oppvaskmiddel i vasken 1 gang i uka er det ikke rart folk har stygg vask.  Jeg bruker zalo på vasken hver dag og jif skurekrem et par ganger i uka.  Bruk en dæsj klorin og kost den utover hele vasken.  La virke i noen min og skyll, blir skinnende blank.

• 5 måneder senere...
Skrevet

litt C vidunderkrem (Den er drøy i bruk) og vann, tørk godt med klut etterpå så blir det ikke skjolder :) 

AC11906A-CFF9-40C8-A19C-52F607D87A69.jpeg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Klorin og natursvampene til Änglamark.

Skrevet
On 2/19/2020 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

eventuelt en blanding av oppvaskmiddel og eddik.

Det er jo relativt tullete da. Oppvaskmiddel er basisk, mens eddik er en syre. Så du ender opp med en passe nøytral miks. Om du bruker den ene før den andre gir det mening. Lager du lunket vann ved å blande kokende vann fra vannkoker og kaldt vann fra springen?  

Skrevet
8 timer siden, newman01 skrev:

Det er jo relativt tullete da. Oppvaskmiddel er basisk, mens eddik er en syre. Så du ender opp med en passe nøytral miks. Om du bruker den ene før den andre gir det mening. Lager du lunket vann ved å blande kokende vann fra vannkoker og kaldt vann fra springen?  

Feil. Oppvaskmiddel er ph-nøytralt.

Anonymkode: 46c49...e61

Skrevet
8 timer siden, newman01 skrev:

Men du blander vel klor og eddik du, for å få en nøytral miks. I så fall, slutt med det. Og ikke gi flere råd.

Anonymkode: 46c49...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...