Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går siste året på sykepleierstudiet og er ferdig utdannet til sommeren. Jeg har allerede fått jobb på nyremedisinsk avdeling og ser frem til det. Likevel er jeg svært urolig og stresser voldsomt over å ikke være «god nok» eller ikke å ha nok kunnskaper om vanlige prosedyrer osv.... Det er kun 3 dager med opplæring før jeg må stå på egne ben, og kjenner at tanken på dette gjør meg engstelig. Er det noen tips der ute fra andre sykepleiere? Hvordan kan jeg være best mulig forberedt, og hva burde jeg vite før jobbstart? Noen spesielle ting man burde lese seg opp på?
Setter pris på alle svar :)

Anonymkode: 22a98...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aktuelle nyresykdommer, symptomer du må se etter hos akutt og kroniske nyresykdommer. Ellers tror jeg dette vil gå fint mtp rutiner, prosedyrer etc. Du har lov til å være nyansatt og ny sykepleier, og det viktigste er å spørre og ikke late som man har peiling. 

Jeg er også ferdig til sommeren og har ikke fått meg jobb enda. Hvor i landet skal du begynne?

Anonymkode: f16f8...d00

• Liker 2
Skrevet

Hei :) 

Som sykepleier på 8. året, kan jeg forsikre deg om at man ikke er ferdig utlært etter tre år ned studier - og det er heller ikke forventet at man skal være det:) Som noen over her skriver, kan du lese litt om aktuelle sykdommer og friske opp hjernen din på de vanligste, generelle prosedyrene; PVK, urinkateter, stell av CVK, etc. Husk at hver avdeling har prosedyrer som er unike for akkurat den avdelingen, og det er ikke forventet at du skal kunne dette på forhånd. De tre dagene med opplæring er for at du skal få en generell oversikt og lære deg hvor du finner ting, utstyr, osv., og ikke for at du skal kunne alt etter tre dager - det er helt umulig! :) 

Råder deg til å spørre hele veien når du lurer på noe, og benytt deg av sykehusets kvalitetshåndbok i det daglige arbeidet - print gjerne ut prosedyrer og ta med deg inn til pasienten under utførelsen :) Og husk at alle er enige om at det er lov å være ny! Det verste er nyutdannede som ikke tørr å spørre - tro meg! 

Masse lykke til, dette klarer du fint :) 

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktuelle nyresykdommer, symptomer du må se etter hos akutt og kroniske nyresykdommer. Ellers tror jeg dette vil gå fint mtp rutiner, prosedyrer etc. Du har lov til å være nyansatt og ny sykepleier, og det viktigste er å spørre og ikke late som man har peiling. 

Jeg er også ferdig til sommeren og har ikke fått meg jobb enda. Hvor i landet skal du begynne?

Anonymkode: f16f8...d00

Tromsø :) 

Anonymkode: 22a98...887

Skrevet

Ta med en skrivebok i lommen, hver gang du kommer på noe du burde lest på, slått opp, sjekket ut eller kunnet mer om så skriver du det ned. Sykdommer, symptomer, prosedyrer, medisiner ect, og så slår du det opp når du kommer hjem. Da lærer du litt hver dag, og husker etterhvert det som er viktig. 

Anonymkode: ad86a...d22

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...